Ekstrem vekst for hjemlevering

Når nordmenn frarådes å gå på kjøpesentre oppleverer leveringstjenestene Porterbuddy og Easy2You fantomvekst.

RAKETTVEKST: Henrik Gerner-Mathisen i Porterbuddy har økt fra 9.000 vareleveringer i januar til 68.000 i oktober. Foto: Eivind Yggeseth
Transport

– Fra januar 2020 til og med oktober har antall leveranser av varer økt med 474 prosent i Stor-Oslo. I januar leverte vi 9.000 varer hjem på døren på dagen, mens i oktober steg dette til 68.000 varer, sier daglig leder Henrik Gerner-Mathisen.

– Antallet ansatte har i år økt fra 26 til 40, legger han til.

Gerner-Mathisen er selv største eier i selskapet med 31 prosent av aksjene foran Marianne Fiva og Tord Störtebecker, men med er også investorer som Stein Erik Hagens Canica og Varner-brødrene.

9-dobling uke for uke

Porterbuddy er ikke de eneste som opplever voldsom økning.

– Vi har en formidabel økning for tiden med 9-dobling i uke 46 mot samme uke i fjor. Det skyldes ordinær vekst med corona på toppen, sier daglig leder Espen Slyngstad i Best Transport.

Det svenske selskapet kjøpte i sommer hjemleveringsbiten av Easy2You som Slyngstad ledet.

EKSPLOSIVT: Espen Slyngstad i Best Transport hadde 9 ganger så høy omsetning på én uke sammenlignet med samme uke i fjor. Foto: Novela Logistikk

– For året som helhet har vi en tredobling hittil i år sammenlignet med i fjor.

Han ser for seg at hjemlevering er etablert på et nytt nivå etter corona.

– Noe vil nok falle tilbake, men stoppe på høyere nivå enn før corona. Spesielt matvarer og vinmonopolet har veldig vekst blant våre kunder. Elektronikk viser også en fin utvikling, sier han.

Amazon-effekt

– Det er to årsaker til den utrolige veksten. For det første ønsker svært mange å kunne få varen levert samme dag som den bestilles. Å vente på Post Nord eller Bring er nok frustrerende for en del nettkunder. For det andre endret handlevanene seg veldig etter at coronaviruset kom, sier Henrik Gerner-Mathisen.

– En annen positiv trend vi ser er at fra å være proaktive overfor de store nettaktørene, så kommer flere til oss uoppfordret.

Han peker særlig på en positiv effekt etter at Amazon annonserte sitt inntog i Norden. I dag leverer Porterbuddy varer fra 30 butikker der Clas Ohlson, Komplett, Farmasiet, Jernia, Fjellsport og Snuslageret er blant de viktigste.

– Vi lanserte nylig et nytt konsept som innebærer at hvis en kunde bestiller varer fra nettbutikker vi har avtaler med så samles produktene i en levering, sier Gerner-Mathisen.

Posten setter fart

Pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten Norge varsler nå økt konkurranse mot Porterbuddy og Best Transport samtidig som han understreker at Posten og Bring har hjemleveranser til hele landet i motsetning til andre aktører.

– Når det gjelder storbyene vil sikkert kundene glede seg mer enn Porterbuddy over en ny tjeneste Posten nå lanserer rett før Black Friday. Postens netthandelskunder i deler av Oslo samt Follo, Asker og Bærum, Trondheims-området, Stavanger, Sandnes og i Bergenregionen kan nå selv velge dato for leveransen, og perioden der pakken leveres reduseres fra fire til én time, sier han. 

– Den nye løsningen som nå rulles ut blir tilgjengelig i et nytt digitalt grensesnitt på mobil hvor mottakeren kan følge pakken i sanntid underveis og se hvilken plass man har i køen før pakken blir levert på døren. Om det likevel ikke passer å være hjemme, kan mottakeren enkelt velge å få pakken levert en annen dag, eller at pakken skal settes igjen ved døren eller et annet sted som kunden selv bestemmer.

Porterbuddy
Best Transport
henrik gerner-mathisen
Espen Slyngstad
Nyheter
Transport