Byggestart for Fornebubanen
Fredag formiddag startet endelig utbyggingen av Fornebubanen, som skal gå fra Fornebu i Bærum til Majorstuen i Oslo. Strekningen skal stå ferdig i 2027.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57421840.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dc040cb2e2f402042f4109efa1226674869d244acd97ee0c84208ccdc14194c2c)
De første spadetakene på den nye strekningen ble tatt på en markering på Fornebu klokken 9.30 fredag.
– Fornebubanen skal bidra til vekst og utvikling på grønne premisser. En ny generasjon skal få sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) på markeringen.
Banen vil bli cirka 8 kilometer lang og skal ha seks stasjoner. Reisetid fra Majorstuen til Fornebu blir på rundt tolv minutter, ifølge Oslo kommune.
Prislappen beregnes til drøye 16 milliarder kroner.
– Hyppigere avganger og T-bane med stor kapasitet vil bety mindre kø og mindre luftforurensing, og at de i bil også kommer fortere fram, sa byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap), som også var til stede på markeringen.
Han understreket at prosjektet dermed kommer både kommer kollektiv- og bilreisende til gode.
– Men det er et stykke fra første og til siste spadetak. Dette er et stort, komplekst og krevende byggeprosjekt midt i et tett befolket område, sa Johansen.
– Belønningen blir desto større når vi er ferdig, la han til.
Fornebubanen har vært planlagt og diskutert i lang tid. Det første baneforslaget kom allerede i 1919, men et endelig vedtak ble ikke fattet av regjeringen før i 1996, ifølge Aftenposten.
(©NTB)