<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norske bensinstasjoner: For dyrt å bygge hurtigladere

Bensinstasjonene nøler med å satse på hurtigladere, fordi det krever store ulønnsomme investeringer.

    Publisert 14. feb. 2021 kl. 08.20
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 204 ord
    FOR DYRT: Bensinstasjonene nøler. Foto: Gard Setsaas

    Risikoen er for høy og inntjeningen for lav, oppgir de fleste bensinstasjoner som hovedgrunn til at de ikke investerer i hurtigladere, skriver Aftenposten.

    Det viser en undersøkelse blant Virkes medlemsbedrifter. Åtte av ti av de spurte forhandlerne forventer en økning i etterspørselen etter ladetjenester de nærmeste månedene. Men åtte av ti sier likevel at de tror det er lite eller helt usannsynlig at de vil etablere ladetjenester.

    Åse Bomann-Larsen, eiendomssjef i drivstoffkjeden Circle K, sier hun kjenner seg igjen i tallene.

    – Regelen er at den som er først og utløser slike investeringer, må ta regningen. Dersom det er en ladestasjon som gjør at nettselskapet for eksempel må trekke en kabel for å få frem strøm, er det den som må betale investeringene. Det kan derfor gjøre det ulønnsomt for en bensinstasjon å investere i hurtigladere, sier hun.

    I 2020 ble det bygget 922 hurtigladere i Norge, som er en økning på 29 prosent sammenlignet med året før, viser tall fra Norsk Elbilforening.

    Ved utgangen av fjoråret var det rundt 347.000 elektriske person- og varebiler registrert i Norge, noe som betyr rundt 106 elbiler pr. hurtiglader. Dette er en fremgang fra 2019. Da var det 270.000 registrerte elbiler og 114 elbiler pr. hurtiglader.