<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Turbusser på batteri i Tide

Et drøyt år etter at busselskapet Tide fikk tildelt Enova-støtte for utvikling av elektriske turbusser ruller den første bussen nå på norske veier.  

Publisert 24. mars 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 192 ord
Article lead
lead
FØRSTE TURBUSS PÅ BATTERI: Den første av ialt 16 kinesiskbygde batteridrevne turistbusser som Tide får levert.  Foto: Magne Haheim
FØRSTE TURBUSS PÅ BATTERI: Den første av ialt 16 kinesiskbygde batteridrevne turistbusser som Tide får levert.  Foto: Magne Haheim

– Det markerer starten på en nullutslippsreise innenfor turbusser vi har sett frem til lenge, sier Tides konsernsjef Roger Harkestad.

Bussen er utviklet og produsert i Kina av den kinesiske bussprodusenten Golden Dragon.

Harkestad sier at de 16 elturbussene vil gi et betydelig kutt i CO2-utslippene.

– Turbusser har et spesielt driftsmønster og stiller strenge krav til rekkevidde og bagasjekapasitet. Det blir derfor viktig å få testet ut og vist at elektriske busser fungerer minst like bra som dieselbusser også i dette segmentet, sier Enovas markedssjef for transport Gunnel Fottland.

Den første elektriske turbussen stasjoneres i Bergen, og vil være tilgjengelig for utleie til både bedrifter og privatpersoner.

Bussen kan ta 49 passasjerer og har en rekkevidde på opp mot 300 kilometer før den må lade.

De neste elturbussene  skal lokaliseres i forskjellige områder i Norge for å sikre erfaringer knyttet til drift i varierende klima.

Mens elektriske busser i normal rutetrafikk er et dagligdags syn i flere større norske byer, har elektriske turbusser ligget etter i utviklingen. Årsaken er ifølge Tide og Enova at batteriteknologien ikke har vært moden nok for å gi denne type busser lang nok rekkevidde.

Enovas bidrag omfatter også utviklingen av ladeinfrastruktur for den nye bussparken.