<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Coronasmell for Norled

Lavere passasjertrafikk og reduserte inntekter fra catering traff rederiet i første kvartal.

Publisert 29. mai 2021
Oppdatert 29. mai 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 203 ord
NORLED-SJEF: Heidi Wolden overtok ledelsen av selskapet etter at nye eiere kjøpte DSDs aksjer i rederiet.  Foto: Elisabeth Tønnessen

Norled måtte se inntektene falle fra 509 millioner i første kvartal i fjor til 478 millioner kroner i samme periode i år. Resultatet før skatt ble redusert med 26 millioner kroner.

Coronapandemien gikk ut over passasjerinntektene fra ekspressbåtsegmentet der det var færre turister enn normalt, i tillegg til at cateringaktiviteten ble rammet.

Endringer i kontraktsporteføljen med opphør av gamle og innkjøring av nye samband spilte også inn.

– Nedgangen i resultatet har blant annet sammenheng med covid-19 som har hatt effekt i hele kvartalet. Dette rammer spesielt på catering, og på enkeltkontrakter hvor Norled har risiko på trafikkinntekter, sier finansdirektør Tord Helland.

Økte avskrivninger

De lavere inntektene sørget for å senke driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) fra 99 til 86 millioner kroner. Dessuten belastes regnskapet med økte avskrivninger som følge av fullføring av nybygg, infrastruktur- og retrofit-prosjekter.

Norled driver 23 ferge- og hurtigbåtruter, fordelt på 42 bilferger og 32 ekspressbåter fra Tromsø i nord til Oslo i sør. I kvartalet fikk rederiet levert det siste av fire søsterfartøyer bygget ved Remontowa-verftet i Polen; «Fodnes».

Rederiet eies av det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og canadiske CBRE Caledon Capital Management etter at Stavanger-baserte DSD solgte aksjene i Norled for netto vel 2 milliarder kroner i 2019. 

Norled

(Mill. kr.) 1.kv./21 1. kv./20
Driftsinntekter 478 509
Driftsresultat 15 42
Res. før skatt -15 11
Resultat etter skatt -12 8