<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Over 1.300 høringsinnspill til forskrift om elsparkesykler i Oslo

Da byrådet sendte en ny forskrift om små elektriske kjøretøy i Oslo ut på høring, fikk de over 1.300 innspill. Over 1.200 kommer fra privatpersoner.

Publisert 1. juli 2021
Oppdatert 1. juli 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 167 ord
Article lead
lead
UVANLIG: Bymiljøetaten i Oslo har fått inn over 1.300 høringsinnspill til forskrift for elsparkesykler i Oslo. Vanligvis må etaten purre og mase for å få innspill. Foto: NTB
UVANLIG: Bymiljøetaten i Oslo har fått inn over 1.300 høringsinnspill til forskrift for elsparkesykler i Oslo. Vanligvis må etaten purre og mase for å få innspill. Foto: NTB

– Jeg har aldri opplevd så stor pågang. Det tror jeg ikke det er noen som har. Det er vel en høringsrunde uten sidestykke, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Bymiljøetaten til Aftenposten.

Vanligvis må Bymiljøetaten purre for å få inn høringsinnspill, men når det gjaldt elsparkesykler, var det helt motsatt.

Av høringssvarene kommer over 1.200 fra privatpersoner. 113 av innspillene kommer fra aktører, interesseorganisasjoner, bydeler eller andre bedrifter. Og de spriker i alle retninger.

Mange av de private innspillene har kommet gjennom en kampanje igangsatt av utleieaktøren Voi, som oppfordret sine brukere til å sende innspill.

– De fleste er bare tre setninger, som «Vi vil beholde det gode tilbudet»-setninger. Noen endrer helt på det og sier «Det er kjempefint det dere gjør». Også blant de 1.200 er det ganske mange som ønsker seg færre, forteller Kongsteien.

Nå må etaten jobbe på spreng for å kunne presentere et resultat til byrådet neste uke.