<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Usikkert hva regjeringen skal gjøre med 4.000 nye drosjeløyver

Den nye regjeringen har lovet å stoppe frislippet i drosjenæringen, men vil få problemer med å trekke tilbake de nye løyvene som allerede er utdelt.

Publisert 23. okt. 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 176 ord
Article lead
lead
4.000 NYE LØYVER: Siden 1. november i fjor har det vært langt enklere enn tidligere å få drosjeløyve – noe som har ført til over 4.000 nye drosjeløyver i Norge. Foto: NTB
4.000 NYE LØYVER: Siden 1. november i fjor har det vært langt enklere enn tidligere å få drosjeløyve – noe som har ført til over 4.000 nye drosjeløyver i Norge. Foto: NTB

Siden 1. november i fjor har det vært langt enklere enn tidligere å få drosjeløyve – noe som har ført til over 4.000 nye drosjeløyver i Norge, skriver Adresseavisen.

Bare i Trøndelag har det på et drøyt år blitt gitt 427 nye drosjetillatelser, viser tall fra transportloyve.no.

Det er uklart hva som nå skjer med disse når drosjereformen skal reverseres.

– Jeg tror det blir juridisk vanskelig å trekke tilbake tildelte løyver, men om du starter i dag, tror jeg man på sikt får til å gjeninnføre ordningen med fylkeskommunal antallsregulering. Jeg tror imidlertid ikke du får bort løyvene som er tildelt, med mindre det er gjort noe ulovlig, sier Kirsti Leirtrø (Ap), som sitter i transportkomiteen på Stortinget, til avisen.

Leirtrø sier at målet må være å få ned antallet biler.

– Men vi må jo leve med den politikken den forrige regjeringen har innført og gjøre dette i ordnede former, sier hun.

I regjeringsplattformen varsler Ap og Sp at de vil stanse frislippet i drosjenæringen og gå tilbake til at fylkeskommunene får sette makstak på antallet drosjeløyver.