Usikkert hva regjeringen skal gjøre med 4.000 nye drosjeløyver
Den nye regjeringen har lovet å stoppe frislippet i drosjenæringen, men vil få problemer med å trekke tilbake de nye løyvene som allerede er utdelt.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57564485.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D378b28430a854b5483c527d19ccb3d6ea5061df9958cd7fe35e89a591bcfc0c3)
Siden 1. november i fjor har det vært langt enklere enn tidligere å få drosjeløyve – noe som har ført til over 4.000 nye drosjeløyver i Norge, skriver Adresseavisen.
Bare i Trøndelag har det på et drøyt år blitt gitt 427 nye drosjetillatelser, viser tall fra transportloyve.no.
Det er uklart hva som nå skjer med disse når drosjereformen skal reverseres.
– Jeg tror det blir juridisk vanskelig å trekke tilbake tildelte løyver, men om du starter i dag, tror jeg man på sikt får til å gjeninnføre ordningen med fylkeskommunal antallsregulering. Jeg tror imidlertid ikke du får bort løyvene som er tildelt, med mindre det er gjort noe ulovlig, sier Kirsti Leirtrø (Ap), som sitter i transportkomiteen på Stortinget, til avisen.
Leirtrø sier at målet må være å få ned antallet biler.
– Men vi må jo leve med den politikken den forrige regjeringen har innført og gjøre dette i ordnede former, sier hun.
I regjeringsplattformen varsler Ap og Sp at de vil stanse frislippet i drosjenæringen og gå tilbake til at fylkeskommunene får sette makstak på antallet drosjeløyver.