<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Havila Kystruten har tapt 79 millioner i år

Etter flere nye forsinkelser nærmer rederiet seg nå første seilas på kystruten mellom Bergen og Kirkenes. «Havila Capella» skal etter planen legge fra kai på søndag.

Publisert 6. des. 2021 kl. 14.45
Oppdatert 6. des. 2021 klokken 15.18
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 330 ord
OPPSTART RUNDT HJØRNET: «Havila Capella» skal etter planen legge fra kai i Bergen på søndag, med kurs for Kirkenes. Foto: Havila Kystruten

 

Havila Kystruten tapte 70,5 millioner kroner før skatt i tredje kvartal, viser det Per Sævik-eide, Fosnavåg-baserte cruiserederiets kvartalsregnskap. Samlet hittil i 2021 har det tapt 78,9 millioner kroner.

Havila Kystruten

 

(Mill. kr) 3. kv./21 YTD 21
Driftsinntekter - 36,0
Driftsresultat −30,4 −48,1
Resultat før skatt −70,5 −78,9
Resultat etter skatt −55,0 −61,5

Selskapet hadde ingen inntekter i perioden, men sikter nå mot sine første seilinger.

Inntektene på 36 millioner som er bokført tidligere i år, består av mottatt støtte fra Samferdselsdepartementet i første kvartal.

Første seilas denne uken

Opprinnelig skulle de nye skipene «Havila Capella» og «Havila Castor» vært satt i trafikk på strekningen Bergen–Kirkenes–Bergen i januar i år, men leveringen er blitt utsatt i flere omganger, grunnet blant annet coronapandemien og utfordringer med å skaffe kvalifisert personell til arbeider ombord.

Etter planen nå skal «Havila Capella» starte å betjene ruten Bergen–Kirkenes fra 12. desember, førstkommende søndag. For «Havila Castor» er oppstart ventet å finne sted i april 2022.

«Havila Kystruten har stor etterspørsel fra reisende. Bekreftede bestillinger er på linje med forventningene fra desember og ut første og andre kvartal 2022», heter det i tredjekvartalsrapporten.

På sikt skal rederiet ha fire nye skip i trafikk mellom Bergen og Kirkenes.

Havila Kystruten

 
  • Per Sævik-eid rederi med hovedkontor i Fosnavåg.
  • Fra januar i år skulle rederiet drifte fire av de 11 skipene som seiler den klassiske ruten fra Bergen til Kirkenes, men alle skipene er ennå ikke levert fra verftet.
  • Planen var å få dem levert fra to ulike verft, men økonomiske problemer ved det ene førte til at alle skipene skulle bygges ved Tersan i Tyrkia. I tillegg har pandemien skapt utfordringer for leveringen.
  • Skipene er utstyrt med batteripakker som gjør at de kan gå i fire timer uten støy og utslipp.