<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norled fikk seg en knekk

Galopperende energikostnader fortsetter å tynge regnskapet i ferge- og hurtigbåtrederiet Norled.

Publisert 30. aug. 2022
Oppdatert 30. aug. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 280 ord
SÅ RØDT: Eskalerende energikostnader sender Norled-regnskapet i rødt. Her ekspressbåten MS Vingtor. Foto: Norled

Med inntekter på 514 millioner kroner holdt topplinjen i Norled stø kurs i andre kvartal, men inntjeningen fikk seg en knekk for rederiet med hovedkontor i Stavanger, sammenlignet med samme periode i fjor.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger falt over 40 prosent til 80 millioner kroner, mens resultatet før skatt gikk fra pluss 30 millioner til minus 50 millioner kroner.

Eskalerende energipriser får det meste av skylden for at «andre driftskostnader» gikk fra 199 til 241 millioner kroner. Dette skal kompenseres i henhold til transportkontraktene selskapet har med det offentlige, men det er ett års forsinkelse i indeksreguleringen.

To nybygg levert

– Vi får et etterslep før kostnadsøkningene dekkes via kontraktene vi har inngått, sa finansdirektør Tord Helland til Finansavisen etter fremleggelsen av rapporten for første kvartal.

Norled trekker også frem økte avskrivninger etter fullførte nybygg og infrastruktur- og retrofit-prosjekter.

Rederiet har nå tatt levering av MF Hella fra Singapore-verftet Sembcorp, fergen som skal inn på en rute i indre Sogn. 19. mai ble MS Fjorgyn levert fra Oma Baatbyggeri på Stord. Den nær 40 meter lange katamaranen skal driftes av Norled på vegne av Fiskeridirektoratet.

Gjeld: 4 milliarder

Norled driver 10 ferge- og like mange ekspressbåtkontrakter på strekningen Oslo-Tromsø og har en flåte på 43 ferger og 33 hurtigbåter. Rederiet har rundt 900 ansatte ombord og på land.

Leveringer av nye fartøyer og investeringer i ombygging av ferger og hurtigbåter har sendt den langsiktige gjelden opp i 4,1 milliarder kroner, hvorav en halv milliard kroner er obligasjonsgjeld.

Rederiet eies i dag av det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og canadiske CBRE Caledon Capital Management etter at DSD i Stavanger solgte selskapet for vel tre år siden.

Norled

(Mill. kr) 2. kv./22 2. kv./21
Driftsinntekter 514 515
Driftsresultat (EBIT) -6 58
Resultat før skatt -50 30
Resultat etter skatt -39 23