<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flygründere casher inn 250 millioner

UTDANNING: Billakkereren Frode Granlund og flyteknikeren Runar Vassbotten har på 12 år bygget opp en flyskole verdt en halv milliard. Nå selger de halvparten.

    Publisert 6. sep. 2019 kl. 18.43
    Oppdatert 6. sep. 2019 klokken 18.43
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 490 ord
    GIR GASS: Frode Granlund kan sammen med medgründer Runar Vassbotten smile hele veien til banken etter å ha solgt halve Pilot Flight Academy for 250 millioner. Nå vil de ekspandere kraftig i utlandet sammen med svenske Priveq. Foto: anders horntvedt

    (Denne artikkelen ble først publisert 23. august 2019)

    Det svenske investeringsselskapet Priveq går tungt inn i norske Pilot Flight Academy ved å kjøpe 49 prosent av aksjene til gründerne Frode Granlund og Runar Vassbotten. 12 år etter at de startet Pilot Flight Academy har de 350 heltidsstudenter, omsetter 150 millioner og tjener 50 millioner på drift.

    Partene er hemmelige om salgssummen, men Finansavisen vet at prisingen ligger i området 8 til 12 ganger inntjeningen, hvilket tilsier en samlet verdi på mellom 400 og 600 millioner.

    – Frode og Rune har bygget en kjempefin base på Torp og på Notodden, og de har fått en veldig god prising. Mer vil jeg ikke si, sier investeringsansvarlig Henrik Jatko i Priveq til Finansavisen.

    Størst i verden

    Nå har de store planer om ekspansjon.

    – Vi ser for oss å ekspandere utenfor landets grenser, og ønsker å nå 1.000 studenter, sier Frode Granlund.

    – Da er det nødvendig med en kapitalsterk partner med kompetanse på internasjonal drift.

    Salget til Priveq startet ved en tilfeldighet.

    – Vi ble kontaktet av en industriell aktør som ønsket å kjøpe oss. I den prosessen skjønte vi at vi hadde behov for en finansiell partner ettersom krav til større simulatorer ville gjøre at det ikke lenger ville være noen små flyskoler.

    Prosessen ledet dem til svenske Priveq som hadde det samme synet på flyskoledrift.

    – Sammen vil vi nå bli en av de større aktørene i Europa og verden, sier Granlund.

    – Sammen vil vi nå bli en av de større aktørene i Europa og verden
    Frode Granlund

    I dag har skolen 100 ansatte fordelt på Sandefjord Lufthavn Torp og Notodden flyplass.

    Suksessen er kommet mot alle odds. For Granlund hadde 20 års bakgrunn som billakkerer samt lek med modellfly som barn.

    Vil bygge studentboliger

    – I 2004 begynte jeg med småfly for moro skyld, og trengte sertifikat til sjøfly. Jeg så behovet for en flyskole, sier Granlund som er fra Asker.

    Tre år senere startet han flyskolen sammen med Vassbotten fra Notodden. 12 års samarbeid gir dem nå 250 millioner på deling, og fortsatt sitter de med 51 prosent av aksjene i flyskolen.

    – Hva skal dere bruke pengene til?

    – Nå får vi ta en fot i bakken, og det viktigste er å sette full fart i selskapet som antagelig vil ha et kapitalbehov, så noe av pengene går kanskje dit. Ellers vurderer vi å gjøre investeringer rundt skolen. Som å bygge studentboliger og andre eiendommer relatert til driften av skolen, sier Granlund før han understreker:

    – Vi har klokkertro på skolen.

    – Norge er et fokusmarked

    – Vi vil etablere bra kontakter det internasjonale flymarkedet, og se på internasjonalisering av virksomheten. Men hvor det blir får vi komme tilbake til, sier Henrik Jatko.

    Priveq har drevet investeringer i 35 år, og forvalter i dag 6 milliarder fordelt på 19 selskaper med samlet omsetning på 5 milliarder. Selskapet er eiet av institusjonelle pensjonsselskaper i Norden og Europa som Skandia Liv, Fjärde AP-fonden, KLP og Det Europeiske Investeringsfondet EIF.

    – Vi ser etter vekstselskaper i Norge. Norge er et fokusmarked for oss, sier Jatko.