<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NHH-kvartett med knusende seier i internasjonal konkurranse

Viking Consulting overbeviste konsernsjefen om vekststrategi under internasjonal case-konkurranse. Nå går veien videre til «Champions League».

    Publisert 14. okt. 2019 kl. 12.36
    Oppdatert 14. okt. 2019 klokken 16.43
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 498 ord
    KNALLET TIL: Viking Consulting feiet konkurrentene av banen og tok en råsterk seier i TUBC. På bildet: Didrik Westby (f.v.), Johanne Weum, Fransisco Santos, Aleksander Ragnvaldsen og Nicolai Steckmest Sivertsen. Foto: Privat

    NHH-studentene Aleksander Ragnvaldsen, Johanne Weum, Didrik Westby og Nicolai Steckmest Sivertsen gikk av med seier i årets Thammasat Business Challenge (TUBC). 

    – Det var en utrolig deilig følelse å ta seieren, vi hadde jobbet mye mot konkurransen i forkant. Samtidig var det kult å vise at NHH kan hevde seg mot topp-skoler internasjonalt, sier Ragnvaldsen til Finansavisen.

    GODT FORBEREDT: Aleksander Ragnvaldsen var sammen med resten av teamet godt forberedt til konkurransen i Thailand. Foto: TUBC

    TUBC er en av verdens største case-konkurranser og tiltrekker seg studenter fra toppuniversiteter over hele verden. Konkurransen er for studenter på bachelor-nivå.

    Seieren i TUBC medfører at Viking Consulting, som kvartetten kaller seg, blir invitert til Champions Trophy – case-verdens Champions League. Her blir lagene som har utmerket seg internasjonalt i løpet av året invitert.

    En case er en forretningsmessig problemstilling knyttet til en ekte bedrift. Dette kan for eksempel være vekst, ekspansjon i et nytt marked eller område samt endring av forretningsmodell.

    Fortsatt venner

    Case-kulturen er vesentlig større i utlandet enn i Norge, og en rekke toppuniversiteter sender flinke studenter til en konkurranser rundt om på kloden. 

    I TUBC stilte case-team fra blant annet Singapore, Canada, Australia, USA og Hongkong. NHH-kvartetten henviste studenter fra Haas Berkeley, USC Marshall, National University of Singapore og University of Melbourne til hederlige plasseringer.

    Det var totalt 20 lag som deltok i konkurransen fra 17 inviterte universiteter. Fra Thailand deltok tre lag etter å ha utmanøvrert 194 andre case-team i en nasjonal kvalifisering. 

    Selv om case-basert læring er vesentlig mer utbredt i land som USA og Canada enn i Norge, mener kvartetten at de allikevel hadde noen konkurransefortrinn.

    – Jeg tror vi har noen konkurransefortrinn sammenlignet med andre skoler. Mens lagene fra USA og Canada har stort fokus på å selge løsningen og vise showmanship, var nok vårt lag sterkere på selve innholdet i løsningen; research, analyse og selve argumentasjonen, sier Nicolai Steckmest Sivertsen.

    ERFAREN: Nicolai Steckmest Sivertsen har deltatt i en rekke internasjonale case-konkurranser de siste årene. Foto: TUBC

    Det ble gitt 28 timer til rådighet for å løse caset og levere inn presentasjonen. I tillegg ble det gitt noen ekstra timer til å øve inn leveransen. Sivertsen trekker også frem samhold som nøkkelen til den imponerende seieren.

    – Jeg tror nok at vår løsningen var litt mer det PE-selskapet var ute etter. Ellers hadde vi bra dynamikk i laget, og vi er fortsatt venner, selv etter 28 timer med intensiv caseløsning og mye stress! 

    Ekte case

    Sammen med finansprofessor Fransisco Santos, som fungerte som coach, la Viking Consulting ned et godt stykke arbeid før avreise. På plass i Thailand fikk kvartetten en ekte problemstilling å bryne seg på.

    – Caset handlet om å videreføre en internasjonal vekststrategi for et porteføljeselskap til det thailandske PE-selskapet Lakeshore Capital. Porteføljeselskapet hadde en veldig sterk merkevare og posisjon i hjemmemarkedet, men PE-selskapet ønsket også å bevise internasjonal vekst før eventuell børsnotering/exit, sier Ragnvaldsen.

    På dommerbordet satt bransjeaktører, i tillegg til konsernsjefen i porteføljeselskapet.

    – I finalen bestod dommerpanelet av CEO-en i selskapet, samt andre næringslivsledere fra Thailand. De fleste spørsmålene var relatert til distribusjonsstrategien vår, den finansielle modellen og kundegruppen vi gikk etter, avslutter Ragnvaldsen.