Vil drikke med de store

byOSLO akter å vise muskler mot utenlandske utelivsaktører. Ny identitet og nye utesteder vil gi en vekst på over 40 prosent i 2019.

VISER MUSKLER MOT DE STORE: Med helårsdrift ved Bygdøy Allé 3 og et nytt klubbkonsept som åpner i november, regner Kim Søyland (t.v.) med at byOSLO vil omsette for 180 millioner kroner i 2019. Her sammen med byOSLO-makker Jama Awaleh utenfor lokalene som tidligere huset Bagatelle, og som i dag er Bygdøy Allé 3. Foto: Iván Kverme
Uteliv

Bak det noe anonyme navnet Selskap & Serveringsgruppen skjuler det seg Oslo-utesteder som Stratos, Justisen, F6, Gamle Museet, Nedre Løkka Cocktailbar og Bygdøy Allé 3.

Utelivsbransjen i Oslo domineres av store norske aktører. I tillegg er flere utenlandske selskaper kommet på banen. Nå tar eierne av Selskap & Serveringsgruppen, Kim Søyland og Jama Awaleh, derfor sats og viser muskler overfor gigantene. Selskapet bytter navn til byOSLO, det skal utvikles ny identitet, og et nytt utested innlemmes i gruppen.

– Vi har tatt over vestkantens favorittvannhull, Monkey Bar på Frogner i Oslo. Her skal vi åpne et nytt klubbkonsept; et samlingssted på vestkanten, sier daglig leder Kim Søyland i byOSLO.

Sammen med Eirik Magerøy (daglig leder i Monkey Bar) har byOSLO investert «et betydelig beløp» i den nye nattklubben, som vil kunne romme nærmere 400 gjester når dørene åpner i starten av november.

Kjemper mot de store

Finansielle investorer har entret restaurantmarkedet de seneste årene. Mot slutten av 2015 ble det kjent at oppkjøpsfondet Herkules kjøpte 90 prosent av aksjene i Olivia-kjeden. Ifølge Dagens Næringsliv skal prisen ha vært 220 millioner kroner. To år etter la investeringsselskapet Credo Partners rundt 100 millioner kroner på bordet for å bli majoritetseier i pizzasuksessen Villa Paradiso.

– Nå har utenlandske aktører dessuten begynt å interessere seg for utelivs- og barbransjen i Oslo og Norge. Vi har derfor tatt et strategisk valg om at vi må vise mer styrke; vise frem de stedene vi har og hvem vi er, sier Søyland.

Han tenker blant annet på danske Rekom, som har kjøpt seg opp og blitt store i flere norske byer, blant annet med afterskikonseptet Heidi's Bier Bar. I våres ble det dessuten kjent at finske Noho Partners hadde kjøpt seg inn i selskapene Trøbbelskyter og Crea Diem-gruppen. Dermed sikret finnene seg 15 utesteder i Oslo, blant annet The Dubliner, Kulturhuset, Colonel Mustard, Prindsen Hage og Brygg.

– Hvordan skal dere kjempe mot disse gigantene?

– Vi kjenner Oslo, og ser hvilke behov som finnes. Vi står ikke på utsiden og ser inn. Vår styrke er at vi kan skape unike konsepter som er tilpasset Oslo. Utenlandske kommersielle krefter har ofte en annen tilnærming, og det er her vi ønsker å skille oss ut. Det finansielle er også viktig for oss, men det er også byen vår, sier Søyland.

Vi kjenner Oslo, og ser hvilke behov som finnes. Vi står ikke på utsiden og ser inn
Kim Søyland, byOSLO

– For oss ligger det alltid en tanke bak hvilke lokaler som blir valgt ut, og når vi jobber med å utvikle konseptet tar vi alltid den historiske bakgrunnen med i beregningen, fortsetter han.

EIER OG DRIVER: Justisen hører med blant utestedene i byOSLO. Foto: byOSLO

40-45 mill. i Bygdøy Allé 3

Søyland og Awaleh startet med Stratos i 2011. Med overtagelse av nye utesteder har gruppen vokst seg stadig større. I fjor endte den samlede omsetningen på 128 millioner kroner, og resultatet viste 10,3 millioner før skatt.

I fjor åpnet duoen Bygdøy Allé 3 i lokalene der Bagatelle tidligere holdt til. I løpet av to måneders drift i fjor genererte nykommeren en omsetning på hele 14,1 millioner kroner.

– Men de to månedene var høysesong. På årsbasis regner jeg med at Bygdøy Allé 3 vil omsette for mellom 40 og 45 millioner, sier Søyland.

Den nye nattklubben ser han for seg at vil kunne gi en omsetning på nærmere 20 millioner på helårsbasis.

– Hvilke forventninger har du så til omsetningen i byOSLO i 2019?

– Vi sikter mot 180 millioner i år, sier Søyland, som dermed ser for seg en vekst på 41 prosent.

I tillegg til å tilby selskapslokaler og utesteder utvikler byOSLO også andre produkter innenfor utelivssegmentet. Så langt inkluderer dette et eget ginmerke (Nordic Noir), en tonic, kaldpresset juice (Cold Pressed), ingefærøl og egen barsnacks.

byOSLO

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter127,8116,1
Driftsresultat9,19,2
Resultat før skatt10,38,8
Årsresultat7,34

*Tidligere Selskap og Serveringsgruppen

*Utelivskonsern som satser i Oslo.

*Startet i 2011 ved at Jama Awaleh og Kim Søyland gikk sammen om å overta Stratos.

*Siden har F6 Cocktailbar & Lounge, Justisen, Gamle Museet, Nedre Løkka Cocktailbar og Bygdøy Allé 3 kommet til.

*Åpner nytt klubbkonsept på Frogner i Oslo i november.

*Eies 50/50 av Awaleh og Søyland.

 
bar
restaurant
mat og drikke
startsidenpromo
byoslo
selskap og serveringsgruppen
Nyheter
Uteliv