Finsk sushibarkjede etablerer seg i Oslo

De eier allerede fem sushirestauranter i Helsingfors. Nå lanserer de to finske restauratørene konseptet Sushibar+Wine i Oslo.

SATSER I OSLO: – Vi håper de norske restaurantene skal omsette for 1 million euro hver på årsbasis. Det er en slags tommelfingerregel for lønnsomhet, sier Anders Westerholm (t.v.), som eier Sushibar+Wine sammen med Matti Sarkkinen (t.h.). Sistnevnte har nå flyttet til Oslo. Foto: Joonas Ojala

Anders Westerholm og Matti Sarkkinen åpnet sin første Sushibar+Wine-restaurant i Helsingfors i 2009. I dag teller kjeden fem restauranter i den finske hovedstaden. Nå inntar de to Oslo med sitt sushibarkonsept.

På mandag åpner Sushibar+Wine i Posthallen i Oslo, og i mai åpner restaurant nummer to; nærmere bestemt i Bogstadveien.

– Vi ville ikke bli en stor kjede i Finland, for store kjeder er ikke like hyggelige. Dermed var det naturlig å bevege seg utenlands, sier Anders Westerholm.

Vi ville ikke bli en stor kjede i Finland, for store kjeder er ikke like hyggelige
Anders Westerholm

– Hvorfor valgte dere Oslo?

– Vi bestemte at vi ville holde oss innen Norden, for der er de kulturelle forskjellene ikke så store. Vi har planlagt dette i to år, og Oslo ga oss en fin følelse. Det er en by som utvikler seg på en modig måte. Det er spennende når en by viser vilje til å fornye seg. I tillegg var det et naturlig valg fordi vi bruker mye norske råvarer; laks, sier Westerholm.

Begge restaurantene har plass til cirka 50 gjester. I tillegg kommer uteservering.

Opptatt av bærekraft

– Er du klar over at det allerede finnes «en sushirestaurant på hvert gatehjørne» i Oslo?

– Ja, og slik er det også i Helsingfors, Stockholm og København. Men etter ti år i denne bransjen er vi sikre på at vi har noe spesielt. Vi tror mye på at restauranter må utvikle seg hele tiden, og ser at våre restauranter i Helsingfors blir stadig mer populære.

Westerholm trekker blant annet frem at Sushibar+Wine er opptatt av bærekraft.

– Sushiindustrien har ikke begynt å tenke nok på planeten vår, for eksempel når det gjelder tunfisk. Vår tunfisk er MSC-sertifisert. Vi var den første sushirestauranten i Finland som fikk ASC- og MFC-sertifisering, og vi blir også den første i Norge til å ha dette, sier han.

Denne sertifiseringen dokumenterer at all fisk som brukes ved Sushibar+Wines restauranter er bærekraftig og at veien fra hav til bord er sporbar.

– 20 prosent av menyen vår er dessuten veganske retter.

Sushibar+Wine satser på et nordisk interiør. Vinen som serveres er organisk, fra små produsenter.

NORDISK STIL: Sushibar+Wine satser på japansk mat og nordisk interiør. Foto: Joonas Ojala

Investerer 10 mill.

De fem Sushibar+Wine-restaurantene i Finland omsatte ifølge Westerholm for cirka 4,6 millioner euro (47 millioner kroner) i fjor.

Westerholm og Sarkkinen har investert 1 million euro i Norges-satsingen.

– Vi håper de norske restaurantene skal omsette for 1 million euro hver på årsbasis. Det er en slags tommelfingerregel for lønnsomhet, sier Westerholm, som kaller kundene for «venner».

– Nå håper vi å finne venner i Oslo, slik at det blir vår andre hjemby. Min makker Matti Sarkkinen har allerede flyttet til Oslo. Sjansen for å lykkes er større når en av oss bor der.

De to kjenner godt til sushirestaurantene Omakase og Alex Sushi i Oslo.

– De er veldig bra, men de tilbyr luksus-sushi. Vi tilbyr hverdagsluksus: God mat og en fin opplevelse for våre venner, sier Westerholm.

– Skal dere åpne flere restauranter?

– Vi håper på å åpne fem restauranter i Norge. I Helsingfors kommer vi ikke til å åpne flere Sushibar+Wine-restauranter, for der har vi også tre andre konsepter, sier Westerholm.

Westerholm og Sarkkinen eier We Are Group 50/50. I tillegg til Sushibar+Wine favner denne gruppen bistroene Story, tapasbarene Bar Con og vinbaren Vin-Vin i den finske hovedstaden.