Opptur for Kaffebrenneriet i 2019

Kaffebrenneriet økte kaffesalget med 10 prosent i fjor, og lønnsomheten skjøt i været. I disse dager er det kaffebarkjedens nettsalg som vokser.

KUN TAKE-AWAY I KAFFEBARENE: Mens Kaffebrenneriets omsetning økte bra i fjor, er det nå selskapets nettsalg som går kraftig opp. Foto: Håkon Sæbø

– Det er en spesiell situasjon nå å se tilbake på fredelige 2019. I dag er det unntakstilstand med manøvrering i ukjent farvann. Det er i slike tider organisasjonen testes på hvordan den er bygd opp, sier Steinar Paulsrud, en av medeierne i Kaffebrenneriet.

Fjoråret ble imidlertid et bra år for Kaffebrenneriet. Omsetningen ved 42 kaffebarer økte med 10 prosent til 289 millioner kroner.

– Vi økte salget av mat, kaffebønner og kaffedrikker i eksisterende butikker. I tillegg åpnet vi ny avdeling i Rådhusgata i Oslo, og denne hjalp selvsagt til på salget, sier Paulsrud.

I tillegg til at omsetningen la kraftig på seg, økte resultatet før skatt med hele 42,5 prosent til 20,8 millioner kroner i 2019.

– Vi har gjennom året vært tett på kundemøtet, kvalitet i kopp og omtanke for driftskostnader. Når også topplinjen er med og drar, er det en bedre jobb å fokusere på innsatsfaktorene, sier Paulsrud.

Økt nettsalg i coronatider

Utviklingen inn i 2020 var tilsvarende positiv, med «sterkt salg over hele linja», ifølge Paulsrud. Dette gjør at Kaffebrenneriet for øyeblikket holder 36 av kaffebarene åpne. Disse selger ta-med-drikke og -mat - det er ikke mulig å benytte Kaffebrenneriets sitteplasser for øyeblikket - samt kaffebønner og påskesjokolade.

– Nettleveringen går også for fullt. Vi sender kaffe og sjokolade ut til det ganske land. Brenneriet vårt har gått over i skiftordning, og kjører ut ferskbrent kaffe daglig, da dette salget har gått kraftig opp, sier Paulsrud.

– Salget er selvfølgelig likevel kraftig redusert etter corona-utbruddet. Åpningstidene i butikk er derfor under justering, og det samme gjelder antall samtidige vakter, fortsetter han.

Som følge av at Nasjonalmuseet trenger mer plass, mister Kaffebrenneriet sin avdeling på Vestbanen. Denne og tre andre mindre avdelinger i Oslo sentrum holdes stengt fra onsdag.

EIER 25 PROSENT AV AKSJENE: Steinar Paulsrud. Foto: Kaffebrenneriet

Eget bakeri

Kaffebrenneriet eies 50/50 av NorgesGruppen Servicehandel og Fourxp, som eies av Steinar Paulsrud og Thomas Pulpan med like store andeler. For fjoråret er det avsatt et utbytte på 12 millioner kroner i Kaffebrenneriet.

Kaffebrenneriet favner også datterselskapet Kaffebakeriet; et håndverksbaker på Bislett i Oslo. Her blir paller av lokalt mel, melk, skinke, ost, krem og smør til sandwicher og bakverk.

– I dag driver Kaffebakeriet skiftbasert, der en gruppe vasker seg ut før neste gruppe går på jobb. Dette for å unngå mest mulig personlig kontakt og berøringspunkter. Ingen av våre produkter er bake-off fra utlandet. På denne måten opprettholder vi leveransene til våre kaffebarer, sier Paulsrud.

Kaffebrenneriet

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter289262,7
Driftsresultat1812,2
Resultat før skatt20,814,6
Årsresultat16,711,7