Finsk kjede vil åpne 40-50 restauranter i Norge

Utenlandske restaurantkjeder står i kø for å åpne i Norge. Med retter fra Midt-Østen og fokus på vegetarmat akter finske Fafa’s å ta sin del av det norske hurtigmatmarkedet.

HURTIG VEKST FOR HURTIGMAT: Fafa's ble startet i Finland i 2011. I dag har kjeden 43 franchisebaserte restauranter i Finland og én egeneid restaurant i London. Nå skal Norge erobres. Foto: Puume
Uteliv

Nederlandske The Avocado Show og Wok to Walk, svenske Zócalo og danske Sunset Boulevard. Felles for dem alle er, som tidligere omtalt i Finansavisen, at de er utenlandske restaurantkonsepter som søker seg til Norge og er på jakt etter franchisetagere.

Det samme gjør nå den finske hurtigmatkjeden Fafa’s. Den første Fafa’s-restauranten ble startet i Helsingfors mot slutten av 2011, og i dag teller kjeden 43 restauranter i hjemlandet. En av Fafa’s fire gründere er israelsk, og kjeden satser på mat fra ulike kulturer i Midt-Østen. På menyen står blant annet fylte pitabrød og meze, og det meste er vegetarretter.

Vi kan ikke se at det finnes noen direkte konkurrenter på det norske markedet,
Jarno Tuliara, Fafa’s-gründer

– Norge minner mye om Finland, både når det gjelder arbeidsmoral og lover og regler, og Norge er derfor et naturlig valg som nytt marked for Fafa’s. I tillegg er kjøpekraften i Norge god. Vi kan heller ikke se at det finnes noen direkte konkurrenter på det norske markedet, sier Jarno Tuliara, en av Fafa’s fire gründere.

SIKTER HØYT: – Det tok oss ti år å åpne 40 restauranter i Finland. Kanskje vi kan gjøre det bedre i Norge? sier Jarno Tuliara, en av Fafa's-gründerne. Foto: Otto Virtanen

40-50 restauranter i Norge

Fafa’s-kjeden nådde i fjor en omsetning på rundt 20 millioner euro (200 millioner kroner), og når Fafa’s nå søker etter Master franchisetager i Norge har de høye mål.

– Det tok oss ti år å åpne 40 restauranter i Finland. Kanskje vi kan gjøre det bedre i Norge? Målet på sikt er 40 til 50 restauranter i Norge, og en omsetning på mellom 25 og 30 millioner euro, sier Tuliara.

– Men Fafa’s suksess i Norge avhenger blant annet av av gode lokasjoner, gode franchisetagere og hvordan konseptet blir mottatt.

– Er det ikke litt pussig å satse i Norge akkurat nå?

– Det kan man kanskje si, men det tar tid å åpne et nytt marked. Det kan fort ta seks måneder, og kanskje opp til ett år, før vi åpner. Da vil jeg tro at verden er rimelig normal igjen, sier Tuliara.

– For øvrig har vi gjort det ganske bra under corona, rett og slett fordi vi satser mye på takeaway og hjemlevering. Vi har også planer om å etablere Drive-In, fortsetter han.

Investering: 1-1,2 mill. pr. restaurant

Fafa’s satser altså sterkt på takeaway, og restaurantene er i gjennomsnitt bare 80 kvadratmeter store. Ifølge Tuliara må franchisetager regne med å investere 100.000 til 120.000 euro pr. restaurant.

MATEN: Dette er noe av det man kan spise på Fafa's. Foto: Otto Virtanen

– Vi ser etter en partner med kjennskap både til restaurantbransjen og franchise og som kanskje har andre konsepter. Det bør muligens være en industriell aktør som er villig til å investere og som er i stand til å åpne 20 restauranter. Vi er ikke interessert i én restaurant i Norge, sier han.

I hjemlandet eide Fafa’s-gründerne tidligere 15 av restaurantene, men i dag er alle franchisedrevet. Kooperasjonen - den finske dagligvaregiganten S-Group - driver ti av restaurantene.

I tillegg til de 43 restaurantene i Finland, har Fafa’s en egeneid restaurant i London. Ytterligere to restauranter i Sverige og én i Estland er nå stengt på grunn av corona.

– For øyeblikket kikker vi også på land som Nederland, Frankrike, Spania, Tyskland og Østerrike, forteller Tuliara.

Gjennom en folkefinansieringskampanje fikk Fafa’s for tre år siden inn rundt 500 aksjonærer. De fire gründerne sitter i dag på 88 prosent av aksjene i restaurantselskapet.

ÅPNET I NORGE TO UKER FØR ALT STENGTE: Anders Westerholm (t.v.) og Matti Sarkkinen i finske Sushibar+Wine. Foto: Joonas Ojala

– Maks uflaks med timingen

En annen finsk restaurantkjede, Sushibar+Wine, er allerede etablert i Norge. Den første restauranten åpnet i Posthallen i Oslo mindre enn to uker før corona traff Norge for fullt. Restaurant nummer 2 - også den i Oslo - åpnet i Bogstadveien i mai i fjor.

– En restaurant må bevise noe for gjestene før folk begynner å bestille takeaway. Vi hadde derfor maks uflaks med timingen. De tøffe begrensningene har gjort at vi har tapt en del penger, men vi har også lært masse. Vi har holdt åpent når vi har kunnet, fått gode kritikker og har solgt en del takeaway, sier Anders Westerholm, den ene av Sushibar+Wine-eierne.

De to Sushibar+Wine-eierne, Anders Westerholm og Matti Sarkkinen, investerte rundt ti millioner kroner i Norges-satsingen. Før åpning av den første restauranten sa Westerholm til Finansavisen at tommelfingerregelen for lønnsomhet er en omsetning på rundt ti millioner kroner pr. restaurant. Målet på sikt er fem restauranter i Norge.

– Det er mange interessante områder i Oslo, og vi har funnet lokaler til restaurant nummer tre, men vi er tvunget til å vente litt. Det er umulig å drive lønnsomt med mindre gjestene kan sitte i restauranten og spise, sier Westerholm.