<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SpareBank 1 advarer mot en ny type svindel

– Du blir rett og slett manipulert til å overføre penger direkte, sier Anna Rønning i SpareBank 1.

Publisert 21. aug. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
ADVARER MOT SVINDLERE: Anna Rønning, leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling. Foto: SpareBank 1

SpareBank 1 advarer nå mot en såkalt «sikker konto»-svindel, som går ut på at du blir oppringt og fortalt at kontoen din er hacket, og at du derfor må overføre pengene til en «sikker» eller «trygg» konto

– I «sikker konto»-svindel er det offeret selv som overfører pengene til svindleren. Du blir ikke bedt om å gi fra deg BankID-opplysninger, passord eller bekreftelse i BankID-app, men blir rett og slett manipulert til å overføre penger direkte, sier Anna Rønning, leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling.

Ifølge SpareBank 1 skiller den nye svindelmetoden seg ut fra tidligere svindeltyper, der svindlerne lurer deg til å gi fra deg BankID- og innloggingsopplysninger.

Spiller på frykt

Svindelen går ut på at «bankens sikkerhetsavdeling» ringer deg og forteller at bankkontoen din er blitt hacket, angrepet eller kompromittert. I noen tilfeller ringer også «politiet» eller «Økokrim» på «bankens» vegne. Svindleren vil påstå at pengene dine er i fare, men berolige med at de vil være trygge på en «sikkerhetskonto» de ber deg om å overføre pengene dine til. Dette er imidlertid ikke en sikker konto, men en såkalt muldyrkonto, som svindlerne kontrollerer.

– Svindlerne kan ringe deg helt ut av det blå, eller de kan målrette forsøket ved å utsette deg for en mindre svindel først, for å gjøre «sikker konto»-svindelen mer overbevisende eller troverdig ved å vise til den første svindelen du har gått på. Slik spiller de på frykten din, sier Rønning.

Banken ber aldri om dette

Ifølge Anna Rønning i SpareBank 1 har svindlerne trolig endret taktikk, siden de nå opplever at mange kunder ikke lenger lar seg lure til å gi fra seg BankID- eller innloggingsopplysninger.

– Folk har fulgt med i timen, og vet at de ikke skal gi fra seg BankID- og personopplysninger. Dette har svindlerne forstått, og har gått over til et annet modus, sier Rønning.

Hun presiserer at det fortsatt er slik at banken aldri vil be deg om å oppgi BankID-passord eller -koder, brukernavn eller annen innloggingsinformasjon i forbindelse med svindel eller uregelmessigheter på konto.

– Banken har egne, interne systemer for å sikre pengene dine dersom en svindelsituasjon skulle oppstå. Vi trenger ikke ringe deg for å be om at du overføre penger eller gi fra deg andre sensitive opplysninger. Aldri, avslutter Rønning.