Aldri før har så mange av oss blitt utsatt for forsøk på svindel som nå. Årsaken til at vi i Norge er et yndet mål for svindlerne er ifølge Finans Norge todelt: Vi er et digitalt folkeslag, og vi har forholdsvis mye penger.
– Nå er svindlerne blitt så profesjonelle at absolutt alle kan gå i fellen, ikke bare de eldste blant oss. Det viktigste tipset er derfor at du er rask med å ta kontakt med banken din, dersom du mistenker at du har blitt utsatt for et svindelforsøk. Da øker muligheten for at banken klarer å stoppe pengene før de forsvinner ut av kontoen din, sier Finans Norges forbrukerpolitiske direktør Gry Nergård.
Svindlere tar ikke høstferie
Mange av oss har høstferie i løpet av denne og neste uke, og Nergård minner derfor om at svindlerne ikke tar høstferie.
– Vi senker skuldrene, har tid til familie og venner, men dessverre også mer tid til å gå i svindelfellen, sier Nergård.
Flere typer svindel
Det meste av svindelen foregår via telefon og PC, og vi er vant til å bruke BankID når noen krever det av oss. Ifølge Finans Norge er dette noen av de vanligste måtene vi blir lurt på:
Kjærlighetssvindel
Finans Norge registrerer også at noen kan være ekstra utsatte for svindel i ferietid fordi de er ensomme, såkalt kjærlighetssvindel. Et klassisk eksempel på det er at noen du treffer på en datingside, eller som tar kontakt med deg på nett, vil kunne forsøke å manipulere deg til å gi seg penger.
– Slike kjærlighetssvindler er ekstra vanskelige for bankene å stoppe, fordi den som blir svindlet ofte nekter for at de er utsatt for svindel når banken tar kontakt og ønsker å stoppe overføringene. Da har banken ofte ikke annet valg enn å la transaksjonen gå ut av konto, og svindelen er et faktum, sier Nergård.