<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Banktopp frykter nye gjeldsofre etter Black Friday

– Stadig flere husholdninger utsetter betalingen eller tar opp ny forbruksgjeld. Det er en svært skummel utvikling, sier norgessjef Steinar Thoresen i Bluestep Bank.

Publisert 20. nov. 2023 kl. 14.16
Oppdatert 20. nov. 2023 klokken 14.35
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 279 ord
REAGERER PÅ BLACK WEEK-TILBUD: Steinar Thoresen, norgessjef i Bluestep Bank. Foto: Bluestep Bank

Handelsstandens festmåned er i gang, med både Black Week og Black Friday. I en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov for Bluestep Bank sier 64 prosent av nordmenn at de vil handle noe på Black Friday i år. 34 prosent av dem oppgir at de vil betale med kredittkort, 18 prosent med delbetaling og 2 prosent med forbrukslån.

– Når 18 prosent av de som sier de vil bruke kredittkort forteller at de kun vil betale deler av beløpet når regningen kommer, da er det litt for mange nordmenn som drar med seg denne regningen inn i 2024. Dette blir Black January eller Black 2024 for mange, sier Steinar Thoresen, norgessjef i Bluestep Bank.

Av dem som skal betale med kredittkort, oppgir 35 prosent at de forventer å kunne betale hele beløpet to–tre måneder senere. 32 prosent svarer at de vil bruke fire–fem måneder.

Rentehevingene biter

– Stadig flere husholdninger sliter med økonomien, sparepengene er brukt opp og effekten av alle rentehevingene begynner å bite for de fleste. For mange er konsekvensen å utsette betaling eller opptak av ny forbruksgjeld. Det er en svært skummel utvikling, sier Thoresen.

Thoresen ber folk være ekstra skeptiske til hvordan spesielt elektronikkbransjen opererer i disse dager. 

Han sikter ikke bare til at bransjen har vært mistenkt for falske førpriser, men også hvor aggressivt den kjører «Kjøp nå, betal senere»-kampanjer.

På spørsmål om man stoler på at butikkene opererer med riktige førpriser, svarer kun 5 prosent ja. De nye reglene i markedsføringsloven som tydeliggjør butikkenes ansvar for å vise den laveste prisen de seneste 30 dagene når det iverksettes kampanjepriser, blir allerede omgått. Ifølge Bluestep-sjefen satte mange butikker opp prisene allerede i oktober, for å kunne senke dem igjen til Black Friday.