<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

50 år er nok – fylkeskommunene bør nedlegges

Det er ikke nok meningsfylte oppgaver igjen til fylkeskommunene. Legger man dem ned, sparer vi 1–2 milliarder kroner årlig i administrasjonsutgifter, skriver Bjørn Røse.

Publisert 3. nov. 2024
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 4 ord
Article lead
+ mer
lead
HAR IKKE LIVETS RETT? Her Sp-leder og finansminister Trygve Slagsvold Vedum etter gjenopprettelsen av Akershus fylke tidligere i år. Foto: NTB
HAR IKKE LIVETS RETT? Her Sp-leder og finansminister Trygve Slagsvold Vedum etter gjenopprettelsen av Akershus fylke tidligere i år. Foto: NTB

Debattinnlegg: Bjørn Røse, tidligere toll- og avgiftsdirektør

Stridsspørsmålet akkurat nå er at fylkeskommunene vil nedlegge videregående skoler. Dette er et viktig spørsmål, men et enda viktigere spørsmål er om vi ikke isteden bør nedlegge fylkeskommunene som sådan. Og svaret er ja.

Bjørn Røse. Foto: Mari Gisvold

Vi trenger ikke fylkeskommunene, de er unødvendige, fordyrende og byråkratiserende. Og hadde det ikke vært for at fylkeskommunene representerer godt betalte stillinger og verv for byråkrater og hundrevis av lokalpolitikere, ville fylkeskommunene ha blitt nedlagt i 2002. Da ble ansvaret for sykehusene tatt ut, fylkeskommunene mistet 75 prosent av sine funksjoner og ansatte, opphørte i realiteten som levedyktige forvaltningsorgan.

I dag utfører de kun oppgaver som kan håndteres bedre og billigere av andre. Og det blir ikke bedre av at vi har to parallelle institusjoner på fylkesnivå; statsforvalterne og fylkeskommunene, der bare insidere vet hvilke oppgaver som håndteres av hvem. Vi bør erkjenne at fylkeskommunenes 48 år lange historie som tredje forvaltningsnivå bør avsluttes nå.

Kortversjonen av fylkeskommunens historie er at fra opprettelsen av fylkeskommunen ved formannskapslovene i 1837 og frem til cirka 1964 skjedde det lite. I denne perioden besto fylkeskommunen i realiteten kun av fylkestinget, som møtte én gang per år, som hadde medlemmer utpekt av kommunene i fylket, og med fylkesmannen som ordfører, administrativ leder og sekretariat.

Fylkeskommunen løste et fåtall beslutnings- og fordelingsoppgaver som det var vanskelig for kommunene å løse hver for seg. Men så våknet reformiveren, og i perioden fra 1964 til 1976 undergikk fylkeskommunen store forandringer initiert av Komiteen for reformer i lokalforvaltningen.

I denne perioden ble bykommunene innlemmet i fylkeskommunen, den fikk sin egen administrasjon ledet av fylkesrådmannen, og fikk ansvaret for sykehusvesenet, videregående opplæring, regional planlegging, offentlig transport og etterhvert også for tannhelsetjenesten, sykehjem og barnevern; og det ble innført beskatningsrett og direkte valg til fylkestinget. Per 1. januar 1977 var fylkeskommunen etablert som et tredje forvaltningsnivå plassert midtveis mellom stat og kommune.

Den trolig mest patetiske prosessen var oppsplittingen av Statens vegvesen

Men konstruksjonen «fylkeskommune» er aldri blitt en naturlig del av norsk offentlig forvaltning. Interessen blant folk flest for fylkeskommunens oppgaver og prioriteringer har hele tiden vært liten, deltagelsen ved fylkestingsvalgene er merkbart lavere enn ved stortingsvalg og kommunevalg, og utover på 1980- og 90-tallet startet derfor letingen etter nye oppgaver som kunne puttes inn for å rettferdiggjøre fylkeskommunene.

Den viktigste utredningen var «Oppgavefordelingsutvalget” fra 2000, som med sine 722 sider kanskje er den mest massive forvaltningsutredning i nyere tid i Norge. Utredningen viste reelt sett at fylkeskommunen ikke var en vellykket konstruksjon, der den mest synlige forbedring var at de valgte fylkespolitikere var blitt yngre og kjønnsfordelingen jevnere enn da fylkeskommunereformene startet på 1960-tallet.

Og så ble det enda mye verre da Stortinget i rask rekkefølge vedtok at sykehusene (i 2002) og barne- og familievernet (i 2004) skulle tas ut av fylkeskommunene og overføres til staten. Dermed mistet fylkeskommunene sin viktigste arbeidsoppgave, over 75 prosent av sine ansatte, og i realiteten sin eksistensberettigelse. De ble redusert til regionale forvaltningskontorer for videregående opplæring og skoleskyss.

Da burde man nedlagt fylkeskommunen som eget forvaltningsnivå og tilbakeført de gjenværende oppgavene til kommunene, hvor de stort sett lå tidligere, eller til staten. Men hva har skjedd? I det store og hele ganske lite, selv om Stortingets flertall gjennom de siste 20 år har pålagt skiftende regjeringer å grave stadig dypere etter oppgaver som kan overføres til fylkeskommunene for å holde liv i dem.

Hadde det ikke vært for at fylkeskommunene representerer godt betalte stillinger og verv for byråkrater og hundrevis av lokalpolitikere, ville fylkeskommunene ha blitt nedlagt i 2002

Første runde med slik oppgaveoverføring var i 2010, da fylkesveimyndighet, deleierskap i Innovasjon Norge, regional forskningsfondsforvaltning, tildeling av oppdrettskonsesjoner, forvaltning av spillemidler til kulturbygg m.m. ble lagt til fylkeskommunene. Neste runde var i 2020, etter en nærmest desperat prosess som kulminerte med Stortingets behandling av stortingsmeldingen om «Oppgaver til nye regioner». Da ble ytterligere noen minioppgaver som resten av fylkesveiforvaltningen, eldreopplæring for innvandrere, bredbåndstilskudd, tilskudd til kystskogbruk m.m. overført til fylkeskommunene.

Den trolig mest patetiske prosessen var oppsplittingen av Statens vegvesen. Da ble velfungerende regionale veikontorer kunstig splittet i en statlig og en fylkeskommunal del, og noen hundre ansatte fikk ny arbeidsgiver og lite sammenhengende oppgaver.

Hva bør gjøres? Svaret er enkelt: Fylkeskommunene er ikke levedyktige, og bør nedlegges. La oss gjøre det fra og med 1. januar 2027. Da har fylkeskommunene fylt 50 år, og det er lenge nok. Stortinget har i realiteten fjernet fylkeskommunenes eksistensberettigelse ved å statliggjøre stadig flere kommunale og fylkeskommunale oppgaver; Nav, Politiet, Skatteetaten, Mattilsynet, Statens vegvesen, BUF-etat og særlig sykehusene/helseforetakene er eksempler på dette.

Det er rett og slett ikke nok meningsfylte oppgaver igjen til fylkeskommunene. Og legger man dem ned, vil vi også spare 1–2 milliarder kroner årlig i administrasjonsutgifter. Fylkeskommunenes oppgaver kan enkelt overflyttes til kommunene; enten til alle eller til de største, og blir det noe småtteri igjen, kan statsforvalterne eller direktoratene overta det.

Og lurer noen på om det finnes andre land som bare har to forvaltningsnivåer, er svaret ja. Ni andre europeiske land har bare to offentlige forvaltningsnivåer, og Norge bør snarest bli det tiende.

Bjørn Røse

Tidligere toll- og avgiftsdirektør