+ mer
ET NØKTERNT YTRE: Honda Civic CVCC var gjerrig på bensinen og gjorde ikke mye ut av seg. Dets enkle og distinkt japanske design ble etter hvert en vinner. I dag står bilen som en retrostjerne.  Foto: Honda

Denne japanske bilen endret USA

Honda Civic ramlet inn i den amerikanske muskelbilens gullalder. 

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Premium i septmeber 2019. 

Honda Civic startet sitt liv i 1972 som forhatt av statenes bilindustri. Designet var uskyldig. Motoren var latterlig liten. Hjulene var knøttsmå og uten krom. Fotavtrykket var enda mindre. Amerikanerne rakket ned på den stakkars lille japaneren, med kun 220 cm mellom akslene. Hoppende langs motorveien i amerikanske storbyer må skapningen ha vært et nokså komisk syn blant gigantiske sigarførende sleder fra Cadillac og Chevrolet.  Det hjalp ikke at Civivicen hadde fått litt sminke i form av syltynne hvitsider for å appellere til den amerikanske smakspaletten. Imidlertid skulle nettopp argumentene for hoggestabben bli den japanske bilens suksess. 

« "What the world is coming to." stod det på Hondas reklameplakater da bilen ble introdusert i USA. De hadde rett. »

Civicen viste seg nemlig å være en liten Mikro-Midas. Bak dets uskyldige ytre gjemte det seg en smart motor som innen få år skulle vise seg å bli akkurat hva det bensinslukende USA trengte. Oljekrisen var i full sving, og myndighetene satte strengere krav når det kom til forbrenningsmotorers utslipp. Japanerens snertene 1,2 L motor var perfekt. Allerede året etter lanseringen hadde Honda solgt 80.000 eksemplarer.

USA 1979: Det var ikke mange små biler i USA på 70-tallet. Det skulle imidlertid endre seg etter at bensinprisene gikk opp. Foto: NTB Scanpix

Timet og tilrettelagt

Timingen var nærmest perfekt for Civic. Men suksessen var ikke noe faktum på forhånd. Det japanske alt-mulig-produserende selskapet hadde så vidt laget biler før. De hadde prøvd seg på det, men da uten å gjøre noe stor suksess utenlands. Civicen skulle være et siste forsøk.  

Mopeder og motorsykler var Honda derimot svært dyktig på, og det satte sitt preg på bilen. 

"What the world is coming to." stod det på Hondas reklameplakater da bilen ble introdusert i USA. De hadde rett. Civic var forut sin tid og en spydspiss for den kompakte klassen. Selv om modellen fortsatt produseres i dag, i sin tiende iterasjon, minner den naturlig nok lite om deres førstefødte fra 1972. 

Helt til nå. I disse dager introduserer det japanske merket en helt ny bil av små proposjoner. Og den ligner til forveksling nokså mye på den første generasjonen av Civic, med runde lykter omkranset av en sort grill, stutt rumpe, små hjul og subtile farger. Bilen er svøpt i et skikkelig retropreg. Den største forskjellen ligger i motoren. Nye Honda E er drevet av det samme som fremtiden: Elektrisitet. Japanerne hadde rett, både nå som da. 

Premium
Design