Jonathan Adler på hytta på Shelter Island med mannen Simon Doonan. Foto: Richard Powers

H&M-aktuelle Jonathan Adler tror ikke på materiell lykke

Interiørdesigneren Jonathan Adler er enig med japanerne, man blir ikke lykkelig av å eie ting. – Man skulle ikke tro at en interiørdesigner ikke tror på det å samle.

Denne artikkelen sto på trykk i desember 2017, men er oppdatert i forbindelse med Adlers ferske H&M-samarbeid i november 2019.

NEW YORK: Interiørdesigneren står med hendene i lomma i en trang hvit jeans. Han snakker om hytta. 

Nå tenker nordmenn trehytta på fjellet, gjerne med en skiheis et steinkast unna og maks femten minutter til nærmeste vinmonopol.

Jonathan Adler snakker om feriehuset i The Hamptons. En to-timers kjøretur unna skyskraperne på Manhattan skiller jobb og fritid for Adler og ektemannen, Simon Doonan.

Huset, som ligger på Shelter Island, er på 150 kvadratmeter, med strandlinje og et klassisk «pool house», og er ikke overraskende innredet med livsverkene til Adler selv. Hans selvtitulerte merke har gullstatus i statene, og i Norge gjør han det stort med keramikkvasene sine. 

Jonathan Adler særegne design preger landstedet (1 / 10)

Hundestol til 30.000

På to tiår har Adler åpnet 22 butikker, og man kan finne interiøret hans i over 100 utsalgssteder verden over. Men nå handler det altså om hytta.

– Jeg har vært i Norge før. Det er ikke så ulikt The Hamptons, faktisk, sier han.

Kontoret til Adler ligger i syvende etasje i bydelen Soho. Det er et av de klassiske, kreative kontorene, der man finner malerkoster, skisser, keramikk og halvferdige møbler, selvfølgelig i åpent kontorlandskap. 

Han viser vei inn til keramikkrommet, der en av de syv hoveddesignerne er i gang med å forme skulpturen Vesuvuis. 

Ved siden av pottemakeren ligger en chihuahua i en egen 30.000 kroners stol og lytter til den durende maskinen. Adler jobber kun med designbiten, og tilbringer mesteparten av tiden med hendene på dreiemaskinen.

Søskenkrangel er målet

Jonathan Adler jobber mye, men forsøker å være på Shelter Island med mannen Simon så ofte han kan. Foto: Richard Powers

Det var der det startet. Året var 1993 og Adler var blitt arbeidsledig. Keramikken fikk tiden til å gå, og etterhvert ble det også veien han skulle gå. Hans første skulpturer ble solgt til kjøpesenteret Barneys, og vekket stor oppsikt blant kunstinteresserte. 

Det var her Adler møtte sin bedre halvdel, som fortsatt er kreativ sjef for det prestisjefylte kjøpesenteret. Adler utvidet sortimentet sitt raskt, og ble ikke lenge etter et ledende interiørmerke. 

I dag er han kjent for den sterke fargebruken, mønstermiksen og surrealistiske fantasiskulpturer.

– Produktene i seg selv er minimalistiske, men mikser du alt kan du skape en helt annen og unik stil. Jeg prøver å lage ting som er så fine og tidløse at søsken vil krangle om de i fremtiden. 

Om 50 år vil jeg at to brødre skal krangle om retten til å arve disse, sier han, og løfter en gigantisk pille støpt i hvitt og rødt glass. På pyntegjenstanden er det risset inn «500 mg».

– Det er som en daglig dose surrealisme. Jeg bruker verken dop eller drikker alkohol - men liker å leke med det i designet mitt, sier han.

Adler har valgt å sette seg i en hvit fløyelssofa blant opptil 30 ulike møbeldesign i showroomet, som huser underetasjen.

– Ja, jo.

Han drar litt på ordene, men innrømmer til slutt at showroomet ligner leiligheten hans, som ligger i nabobydelen.

Shelter Island er et av USAs mest populære og kostbare landstedsområder. Foto: Richard Powers

– Jeg er ikke noe materialist. Ting betyr ingen ting. Det er kun mannen og hunden min, Foxy Lady, som betyr noe. Hunden kommer vel på førsteplass. Jeg er ingen samler, og er heller ikke sentimental. Jeg går alltid videre til neste prosjekt - fortere enn man kunne tro, innrømmer han, og fikler med en pute i fanget.

Irrelevant luksus

Det er tydelig at han er en rastløs person, noe som gjenspeiles i verkene hans. Merkevaren Jonathan Adler gikk fra å være et ukjent keramikkprosjekt til å bli en gigantisk multibedrift, som vel har utviklet seg sakte og organisk. 

Men i dag kan man finne alt fra telys, gulvtepper, lysekroner til sengegavler. Det er tydelig at Adler aldri har hatt noen plan. 

Han sier flere ganger at han «har vært heldig» som kan sitte i sin egendesignet sofa, med de kritthvite Adidas-sneakersene på sitt egetdesignede bord.

– Mannen min spurte meg en kveld for 20 år siden hva jeg ønsket å oppnå med designet mitt. Jeg visste at jeg ønsket å lage en slags irrelevant luksus. Design skal være luksuriøst og tidløst, men også med en slags irrelevans. Jeg ønsket også en regel om at at hjemmet skal være et sted som gjør en glad. For ikke å glemme, når det kommer til interiør skal kona i huset bestemme, med unntak av hvis mannen din er homofil.

Adler ler tørt, men er samtidig seriøs. I resepsjonen er manifestet hengt opp i det åpne kontorlanskapet, slik at medarbeiderne ikke skal glemme hva de jobber for.

– Manifestet er hva jeg tror på som designer. Jeg skrev det for 20 år siden, og jeg tror fortsatt på det.

Reiser mye

Jonathan Adlers hund er mildt sagt bortskjemt. Foto: Richard Powers

Chicago, Houston og Las Vegas. November måned har vært en måned med mye reising. Adler har vært innom titalls byer i USA, der han har møtt flere av de som velger å investere i hans fantasiverden.

– Vi møter kunder som nettopp har kjøpt sin første leilighet og som har investert i en pute. Vi møter også han som dekorerte sitt tredje hus med kun Jonathan Adler. Noe er alt for dyrt, og noe veldig billig. Jeg føler at enhver kan investere i noe jeg har laget, sier han.

Vann på land på Shelter Island. Foto: Richard Powers

– Signaturen på designet mitt er veldig personlig, noe det alltid har vært. Jeg prøver å ikke tenke på en spesiell stil, og tror det blir mer autentisk på den måten. Mer enn noe annet prøver jeg å frigjøre meg. Nøkkelen til inspirasjon for meg er å ikke tenke. Det er så mye ting i verden, at den eneste grunnen til å lage noe nytt er om det resulterer i en rettsak mellom to søsken. Det er min drivkraft i livet.

– Hvordan ser du på interiørtrender?

– Jeg bruker ikke tid på trender. Hvis du er opptatt av trender, bruker du hele livet ditt til å lete etter nye ting. Jeg mener at det du velger å investere i bør være meningsfylt. Man skulle ikke tro at en interiørdesigner ikke tror på det å samle, men jeg mener selv at man kun burde ha fantastiske ting rundt en selv - ting som gir deg noe.