<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
TIDLØS 54-ÅRING: Lamy 2000 så lyset for første gang i 1966. Pennen var resultatet av den tyske industridesigneren Gerd A. Müllers skarpe penn. Prisen i dag er rett i underkant av 1.500 kroner.  Foto: LAMY

Fyllepennen som fortsatt selger

Det er kun én penn utstilt på Museum of Modern Art i New York. 

Publisert 24. feb. 2020 kl. 13.53
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 408 ord

Tysk design har ikke alltid vært så subtil som i den mest markante Bauhaus-perioden. Det er muligens noe av grunnen til de store kontrastene i landets designhistorie. Fra flamboyant, mot germansk på grensen til perverst, til undertrykket skam og forlegenhet. Og hvor historien skrives av vinnerne, ble tapernes historie om veien tilbake skrevet med en fyllepenn av typen Lamy 2000 – et lite Bauhaus-vidunder som får plass i håndflaten. 

Sånn til info

Bauhaus var opprinnelig en designskole tuftet på rene linjer og simplisitet. Den ble stengt av nazistene i 1933. Året før ble derimot en av fanebærerne for dette designspråket født, som til tross for nazi-nei skulle få leve i lang tid etterpå. Gerd A. Müller ble ikke like kjent som sin navnebror født noen år senere, hvis endte opp som velkjent fotballspiller og scoringsrekordholder i både Bundesliga (365 mål på 427 kamper) og på det tyske landslaget (68 mål på 62 landskamper). Men likevel skulle han få sette sitt preg på verden. 

JA, HAN ER TYSK DESIGNER: Gerd A. Müller falt noe i skyggen for andre tyske industridesignere i sin tid. Likevel har han navnet sitt på mang et produkt. Selv noen vi fortsatt bruker den dag i dag. Foto: LAMY

Industridesigneren Müller står bak flere ting du har tatt i enn sin fotballnavnevenn. Din mors gamle kjøkkenmaskin fra Braun? Müller sitt design. Din fars barbermaskin på 70-tallet? Det var også Müller sin strek (i skyggen av stormann Dieter Rams). Noen vil nok argumentere for at det er kulere enn å sparke ball mellom andre menns hårete bein, ikledd hockeysveis og pannebånd. 

Tilbake til pennen

Tyskerens aller mest kjente objekt er nok derimot en penn: Lamy 2000. I 1966 satt han sin siste strek på den lille linjemakeren i kompositt. Da stod den som det tyske merkets flaggskipsmodell. Og i dag er den like moderne som da. Så stilfull var den at den fikk plass på MOMA, Museum of Modern Art i New York. Så stilfull var den at den ble tildelt Red Dot Award for god design. Det er ikke dårlig for noe som for mange er et utdatert skriveinstrument, som kun gir deg skitne fingre og flekker på brystlommen under flyturen. 

Men om du skulle være veldig avers mot gammel teknologi, kan du fortsatt nyte Lamy 2000s designform. Tyskerne produserer den fortsatt, både som kulepenn og trykkblyant. Puh!