Det dekkes igjen opp med danske service.  Foto: Royal Copenhagen

Serverer service til nye kundegrupper

Et radikalt valg for 20 år siden gjorde så en ny generasjon samlere fikk øyne opp for Royal Copenhagens porselen. Nå dekkes det på til jubileumsfest.

– Det var en tid der ikke var trendy å samle på servise. Det var kun å finne hos de eldre generasjonene, og noe man kun brukte til penere tilstelninger, sier Karen Kjældgård-Larsen.

Dansken er designeren hos Royal Copenhagen, og står for merkevarens mest kjente produkt, serviset Blå Mega Riflet. Mye har skjedd siden 2000-tallet på interiørfronten. I dag handler innredning mye mer om nostalgi, gode minner og produkter som varer. Dette er noe av grunnen til at Royal Copenhagen kan flagge med en ny generasjon samlere, som i dag bruker servisene på en annen måte enn tidligere.

Videreutvikles: – Servicet er stadig i forandring, og hver gang jeg designer en ny del, er det en grunn til at akkurat denne er ønsket, sier designeren. Foto: Royal Copenhagen

I år er det 245 år siden Royal Copenhagen ble grunnlagt, og serviset med det ikoniske koboltblå dekoret ble dekket på for første gang. Serviset Blå Mega Riflet er en dristig tolkning av det første mønsteret fra 1775, og som i år har 20-årsjubileum. I dag er serviset å finne i de aller fleste danske hjem, også norske, og sammenlignes med andre samleobjekter som Piet Heins ellipsebord og Arne Jacobsens 3107-stol.

– Jeg har tegnet blomster så lenge jeg kan huske, på alt fra påskeegg til brev, forteller Kjældgård-Larsen. Det opprinnelige serviset Musselmart Riflet har alltid hatt en sterk tilhørighet i danske hjem, og var noe man tok frem under høytider. Da det blå serviset sto på bordet, forventet man gjester, og man skulle selv kle seg opp.

Designeren: Karen Kjældgård-Larsen kan i år feire 20 år sammen med Royal Copenhagens service Blå mega Riflet. Hun eier sin egen porselensbedrift ved siden av å designe for Royal Copenhagen på prosjektbasis. Foto: Royal Copenhagen

Blå Mega Riflet

Musselmalt Riflet-mønstret ble laget for første gang i 1775, det året da Royal Copenhagen ble grunnlagt av dronning Juliane Marie. 

Den gang fikk det navnet Mønster Nr. 1, og hadde sin inspirasjon fra Kina. Det symboliserte på mange måter starten på en innovativ og tidløs tradisjon i dansk historie. 

Royal Copenhagen er kjent for den sterke blå fargen, som heter koboltsinksilikat. 

Blå Mega Riflet ble designet og utviklet av Karen Kjældgård-Larsen i 2000, og var en videreføring av Musselmalt fra 1775. Det er i dag det mest solgte serviset fra Royal Copenhagen, og er blant annet blitt utstilt på Danmarks Designmuseum.

På 1700-tallet var det vanlig blant kongelige, aristokrater og fyrster å gi fint porselen i gave. Denne tradisjonen henger fortsatt igjen. Serviset var inspirert av Kina, porselenets fødested, hvor det representerte rikdom og god smak, også noe man kan kjenne igjen fra dagens interiørbilde. 

– Det har alltid vært en stemning rundt serviset hjemme hos oss. At jeg havnet her, hos Royal Copenhagen, er likevel nokså tilfeldig, forteller designeren og keramikeren.
Kjældgård-Larsen studerte ved Det Kongelige Danske Kunstakademi da hun fikk i oppgave å eksperimentere rundt det berømte Musselmalt Riflet-mønsteret. 

Premium 08.05.20 Royal Copenhagen Foto: Royal Copenhagen

Læreren hennes ble imponert over resultatet, og oppfordret henne til å ta kontakt med det tradisjonsrike porselenshuset.

– Jeg prøvde å tolke det gamle mønsteret, uten å kritisere eller forandre mye av det tradisjonelle. Jeg ønsker for all del å respektere historien, og jobbet ut fra maleriene som allerede var malt. Kjældgård-Larsen husker fortsatt telefonsamtalen hun fikk noen måneder senere, der Royal Copenhagen selv innrømmet at de likte tolkningen hennes, og at de ønsket at eleven skulle jobbe videre med deler av mønsteret. 

Royal Copenhagen har alltid symbolisert klassisk porselen, kvalitet og håndverk, men i dag er det mer fritt, mer grafisk og mer assymmetri enn de eldre koppene og tallerkene, sier Karen Kjældgård-Larsen. Foto: Royal Copenhagen

Blå Mega Riflet ble født like etter, i år 2000.
– Det har vært spennende å se hvordan serviset snakker til en yngre målgruppe enn tidligere. I Skandinavia har vi en sterkt designtradisjon, og er dessuten meget opptatt av estetikk, spesielt når det kommer til funksjonelle objekter. Det ligger i vårt DNA, noe det har gjort gjennom flere generasjoner. Serviset viser mye av vår kultur, da man kan se måten vi samles rundt et måltid på, ikke minst iscenesettelsen av et måltid. Det å dekke et pent bord er blitt en form for gest vi ønsker å gi til hverandre, og en måte å vise hva si står for og hvem vi er, sier designeren og keramikeren.

Les også