+ mer
KLUBBES: Supreme «The Box Logo collection» er navnet på auksjonen som nå går av stabelen. Foto: The Box Logo collection

Vil ha 18 millioner for T-skjorte-samling

Supreme er og blir en kultklassiker. Men når alle selskapets T-skjorter skal på auksjon, kan prisen bli heller ukul.

Mange av oss har hatt perioder i oppveksten da vi samlet på ting vi trodde var det mest verdifulle i verden, men som «de voksne» visste at var av varierende grad av verdiløs. Vel, James Bogart begynte å samle på T-skjorter da han var 16. 

Som mange andre ungdommer som har funnet sin stil gikk han all-in. Forskjellen var at Bogart i 2016 begynte å samle på Supreme t-skjorter. 

Skatemerket har gjennom flere tiår hatt en annerledes markedsstrategi, hvor klærne kun selges på nett eller via selskapets 12 butikker. Enda verre er det med skjortene deres med selskapets bokslogo, som vanligvis blir solgt i svært begrensede antall. Nettopp dette var det som tiltrakk den da 16 år gamle Bogart, som såvidt hadde begynt å digge merket. 

VELKJENT OG ETTERTRAKTET: Supreme-logoen er rimelig enkel, men markedsstrategien til selskapet har vært genial. Foto: The Box Logo collection

Samlet alle

Han begynte å samle på t-skjortene, og over de neste 5 årene har han klart å samle sammen absolutt alle som er laget. Til sammen er det 253, som sier litt om hvor begrenset kolleksjon det 26 år gamle skatemerket faktisk tilbyr. Noen av skjortene er laget i såpass begrenset antall som bare 30 stykker, hvor det er regnet med at skjortene alene vil koste over 12.000 dollar å sikre seg.

Dermed begynner det å danne seg et bilde av verdien på samlingen til nå 21 år gamle Bogart.

For hva er så 250+ t-skjorter med en relativt enkel firkantet logo verdt? Ifølge auksjonshuset Christie's, som skal selge samlingen i denne auksjonen, er det forventet at prisen vil starte på rundt 2 millioner dollar, eller nærmere 18 millioner kroner. Så er dette også regnet som den eneste komplette samlingen av Supreme-skjorter i verden.

Solgt for milliarder

Supreme ble forøvrig startet av britisk-amerikanske James Jebbia i 1994. Det begynte kanskje smått, men gjennom årene har Supreme blitt ett av verdens mest ettertraktede motebrands. Selskapet har gjort ting på sin måte, og har ofte sluppet nye plagg på ukentlig basis, fremfor den relativt trøtte måten å slippe hele kolleksjoner noen ganger i året. 

INVESTORMAT? Supreme-samlingen kan gjøre underverker i et klesskap i Bø i Vesterålen for eksempel. Foto: The Box Logo collection

Det har sørget for jevn strøm av trafikk fra kunder som digget produktet, og som jevnlig ønsket å oppdatere med det nyeste de hadde å tilby. I dag er ikke denne strategien så revolusjonerende, for mange motehus bruker den, men Supreme startet med dette lenge før internett var en bankers greie.

Det førte også til at hele selskapet ble solgt til en annen skatemerke-gigant. I november sikret Vans seg selskapet for knappe 20 milliarder kroner. 

Så gjenstår det å se hva t-skjorte-kolleksjonen henter inn.

Premium
Design