+ mer
ELEKTRISK: Den ser urimelig bøllete ut, og havner et sted mellom David Lynch og NRKs Rådebank i uttrykk, den godeste Ace Coupe. Foto: ACE

Denne er elektrisk og koster under 350.000 kroner

Den blir kanskje ikke den mest praktiske bilen du ser, men i et hav av fornuftige hytteracere med batterimotor, kan dette bli elbilen for deg som vil forsøke å skille deg ut.

En stund var det nesten bare Tesla som var elbil i Norge, og kreative entusiaster forsøkte å skille seg ut ved å foliere bilene sine, dekke til krom, eller utstyre dem med ville felger og festlige personlige skilter. 

Siden den gangen har det rullet stadig flere elbiler ut på veien, men realiteten er at det er vanskelig å skille seg ut på elbilfronten i Norge. Til det er appetitten på elmotorisering for stor, og floraen av biler å velge mellom for liten.

KLASSISK: Ace Coupe bør appellere til dem som savner designet fra 60-, 70- og 80-tallet. Foto: ACE

Men det er på vei til å endre seg. Ikke bare fordi de store selskapene stadig pumper ut flere elbiler, men fordi Alpha Motor Corporation har lansert sin siste variant. Og den er såpass iøynefallende at den er vanskelig å ikke drømme litt om, uavhengig om du liker gammel eller ny teknologi best.

Linjene er unektelig 70-talls, med en god dash av både 60-tallet og 80-tallets tanker om hva den vidunderlige fremtiden ville bringe. Akk, så kan den ikke fly, men den ser i det minste ut som noe dine besteforeldre drømte om mens de stemte på Gerhardsen og drømte om Kennedy.

Innvendig appellerer den definitivt til dem som liker estetikken til David Lynch, Mad Men og Torbjørn Afdal. Mørkt, med pusset stål og brune tre- og lærdetaljer.

APPEAL: Det er nesten overraskende at bilen er amerikansk, og ikke japansk eller engelsk. Foto: ACE

Ser bra ut

ACE Coupe har to dører, to seter og et 400 liters bagasjerom. Rekkevidden er på 400 kilometer, men etter hvilken skala er uvisst. Og den gjør unna 0 til 100 på seks sekunder. En gang i tiden et revolusjonerende tall. Nå midt på treet av elbilkapasiteter.

Ergo, dette er antagelig ikke bilen som blir mest aktuell i spalten «Kommer den seg helt til Hemsedal uten å lade?» eller «Hvor aggressivt kan jeg kjøre i kollektivfeltet?». 

Hvor den er aktuell, er ikke godt å si i seg selv. Men den ser bra ut. Og det er forbausende ofte argument nok for å kjøpe noe. Særlig når den koster mellom 275.000 og 350.000 kroner. Rekkevidden er kanskje ikke like god som en Tesla, men du vet i alle fall at det er din bil som står på parkeringsplassen utenfor Kiwi.

INTERIØRET: Minimalistisk, med en eim av herreklubb og tobakk. Foto: ACE
Premium
Nyheter
Design
Bil