Bruktmøbelbutikken Klassik i København har solgt på danske designperler siden 1990-tallet. Aldri har interessen vært større, ifølge assisterende butikksjef Stefan Jensen. Foto: Peter-Emil Witt

Populær patina

Bruktmøbler har aldri vært mer etterspurt. Desto mer om de er perler fra dansk ­ designs gullalder.

Midt i en av Københavns mest populære shoppinggater står en gammel tralle utenfor butikken Klassik. Eksteriøret gir inntrykk av det som selges her er nytt, men i realiteten er butikkens sortiment blant Danmarks fineste samlinger designklassikere fra midten av forrige århundre.

Innenfor står de mørke veggene i kontrast til et inventar dominert av beige og trefargede møbler. Det lukter av teak, lær og mahogni.

– Beklager at det tok litt tid. Vi hadde en viktig kunde på besøk, sier Stefan Jensen, assisterende butikksjef i Klassik.

Omsetter for 50 mill.

Bruktbutikken ble åpnet i 1991 og var ifølge Jensen blant de aller første i Danmark til å satse på dansk bruktdesign. Han forteller at butikken i dag omsetter for rundt 50 millioner norske kroner fordelt på tre utsalgssteder, inkludert et lagerutsalg.

Interessen for dansk design i hjemmemarkedet er åpenbar, men mange av kundene er, i likhet med den asiatiske kvartetten som forsinket ham, profesjonelle møbelhandlere fra Asia, USA og r­esten av Europa.

Klassikere fra Arne Jacobsen, Poul Kjærholm og en rekke andre designere fra midten av forrige århundre får innkjøpere fra hele verden til å ta turen til København. Foto: Peter-Emil Witt

Stor eksportvare

Klassik er langt fra alene om å selge brukte møbler. Den økende interessen for dansk design internasjonalt har ført til at det i dag finnes et stort antall bruktforhandlere spesialisert på dansk designs gullalder mellom 1945 og 1965.

Det gjenspeiler seg i utvalget. Hans Wegner, Arne Jacobsen og Finn Juhl er blant de mest ettertraktede designerne. Også Poul Kjærholm og Poul Henningsen er hyppige gjengangere. De har bidratt til at møbler er blitt en viktig eksportvare – i 2017 verdt 9,3 milliarder norske kroner, ifølge Danmarks Statistik.

Mange av møblene kjøpes direkte fra privatpersoner, forhandlere og et nettverk butikkens eiere har bygget opp gjennom årene, før de selges igjen gjennom nettsiden, butikken eller sosiale medier som Instagram.

– Møblene handles på all mulige måter, og for å skille deg ut i jungelen av dansk vintage design må du kunne det du selger og ha fair priser, sier Jensen.

Han forteller at marginene varierer avhengig av hvor mye restaureringsarbeid som kreves, og at det innebærer en risiko for om møblene de ­kjøper vil selge.

Foto: Peter-Emil Witt

Økt interesse

Jensen har jobbet i butikken siden han begynte som ung lærling og har fulgt utviklingen tett. Det store lokalet inkluderer alt fra velkjente design som Y-stoler fra Hans Wegner, Poul Henningsens artisjokklampe og Arne Jacobsens stol formet som et egg.

Spredt utover lokalet står et variert utvalg skrivebordspulter i palisandertre, sofaer og stuemøbler fra mindre kjente designere. Alle med tydelig spor av å ha vært i bruk.

– Interessen øker, og siden det kun er produsert et visst antall av hver, bli det stadig vanskeligere å få tak i nye, sier han.

En kombinasjon av høyere etterspørsel spesielt i Asia og USA, større konkurranse om å selge møblene og et begrenset tilbud gjør at Klassiks innkjøpere må være på tå hev. Også en god del nordmenn tar turen hit for å sikre seg bruktskatter.

– Vi har en del norske kunder. Problemet når man handler med Norge er importmomsen, sier han og peker på en divan med en prislapp på 130.000 danske kroner.

Dersom divanen skal fraktes fra København til en norsk stue, kommer et valutapåslag på 30 prosent, fraktkostnader og momspåslag på 25 prosent, som ifølge Jensen er nok til at mange nordmenn velger å la være.

(1 / 3)

Butikken er først og fremst et showrom hvor de selger møbler til privatpersoner som kommer innom. 50 prosent av omsetningen kommer fra selskapets lager utenfor byen, ettersom utenlandske innkjøpere må regne hjem fraktkostnader og tollavgifter og derfor handler i bulk.

– Vi selger ofte til stylister og interiørarkitekter, internasjonale innkjøpere og andre som gjør det samme som vi gjør. De samler gjerne opp bestillinger fra flere kunder før de kommer hit, sier han.

Høy gjennomstrømning

Det at bruktbutikken lever på nåde av det som er tilgjengelig til enhver tid gjør også at utvalget konstant er i endring. Klassik kan med noen unntak hevde at ingen møbler er like.

– Vi prøver å ha priser som gjør det mulig å få solgt varene hurtig, slik at vi har høy sirkulasjon på sortimentet. Noen ting er alltid på lager og blir alltid solgt, men det er som regel kjente design det produsert en god del av, sier Jensen.

Et godt eksempel på det er Arne Jacobsens eggestol.

– Så er det de mer unike samleobjektene. Vi har mange som investerer i møbler og er på jakt etter de mer sjeldne objektene, i og med at prisene i hovedsak alltid går opp. Vi har kjøpt møbler tilbake fra kunder som var innom her for fem–ti år siden og som har fått en høyere pris enn opprinnelig ga.

På spørsmål om hvilken designer han ville anbefalt å investere i, kommer svaret fra Jensen kontant.

– Finn Juhl. De har gått fra å være verdt nærmest ingenting til å bli det absolutt dyreste du kan få tak i.

Stefan Jensen har jobbet med danske designmøbler siden han var ung, og har sett stiler komme og gå. På spørsmål om hvem han anbefaler å investere i dag svarer han Finn Juhl. Foto: Peter-Emil Witt

Den økte interessen kan delvis forklares med danske designeres voksende popularitet internasjonalt. En annen faktor er at miljøbevissthet har gjort bruktkjøp stuerent.

Får 150 eposter pr. dag

Viktigst er likevel at butikken har møbler av høy nok kvalitet tilgjengelig, og Jensen sier at de er heldige som slipper å lete. Han forklarer at mange ser muligheten til å tjene penger på møbler de har stående hjemme og at de i gjennomsnitt får mellom 100 og 150 eposter hver dag fra folk som ønsker å selge.

– Vi får tilbud om alt mulig, og mye er merkelig, men vi får også tilbud om mye fint, sier han.

Han påpeker at det er mye dansk design som slett ikke har sin vekt i gull og at det er stor forskjell på prisingen. Det som var populært for fem og ti år siden er ikke nødvendigvis like ettertraktet i dag.

Dersom eksporten av dansk bruktdesign fortsetter i samme tempo, vil det bli stadig vanskeligere å få tak i møbler i årene som kommer. Derfor har Jensen og de ansatte startet egen produksjon for å gjenoppta noen av de gamle klassikerne fra 1950 og – 60 tallet, vel vitende om at det en dag vil være vanskelig å bare basere seg på å selge brukt.

– Vi mener at noen av dem er så fine at de er verdt å begynne å produsere igjen.

Les også