+ mer
A. Lange & Söhnes første presentasjon den 24. oktober 1994. F.v. Günter Blümlein, Walter Lange og Hartmut Knothe.  

«Deutschen Feinuhrmacherei»

Ikke alle ikoniske klokker kommer fra Sveits.

Tar man klokkeindustriens markedsføringsmaskineri på ramme alvor, er ikoniske klokker slettes ingen mangelvare. Spør man derimot en vilkårlig klokkeentusiast er virkeligheten en annen. På tross av hva merkenes reklamekampanjer hevder, er kun et fåtall klokker anerkjent som ikoner.

Nøyaktig hva som gjør en klokke ikonisk har ikke noe fasitsvar, men klokkemiljøet er likevel i full enighet rundt flere ubestridte ikoner.

 Klokker som Rolex Submariner (1954), Omega Speedmaster (1957), Cartier Santos (1906), Jaeger-LeCoultre Reverso (1931) og Heuer Monaco (1969), tilhører alle det gode selskap.

For ikke å glemme de luksuriøse sportsklokkene Audemars Piguet Royal Oak (1972) og Patek Philippe Nautilus (1976), som begge ble tegnet av den sveitsiske klokkedesigneren Gérald Genta. 

Et fellestrekk er likevel påfallende: I likhet med Porsches omhyggelige forvaltning av 911-arven, eksisterer klokkene fortsatt i nærmest uendret form.

Sammenlignet med disse ikonene, er «Lange 1» fra tyske A. Lange & Söhne av langt nyere dato. Likevel har den i mange entusiasters øyne altså rukket å bli en av klokkeverdenens ikoner. 

Da Lange 1 ble presentert i 1994, gjorde den umiddelbart et sterkt inntrykk på både bransjefolk og klokkeinteresserte. Designet var asymmetrisk, men likevel harmonisk, og etter sigende konstruert i tråd med det gylne snitt.

Det store doble datovinduet var inspirert av den historiske «fem-minutts-klokken», som er å finne i Semperoperaen i den saksiske hovedstaden Dresden.

Den mekaniske digitale klokken ble bygget av J.C. Friedrich Gutkaes i 1841, og har en tydelig link til Lange. Ikke bare var han grunnlegger Ferdinand A. Langes læremester, men endte også opp med å bli Langes svigerfar.

Teknisk var Lange 1 ikke basert på et eksisterende ébauche, men bød derimot på et helt nytt urverk designet fra grunnen av.

Kaliberet var utført i tradisjonelt ubehandlet tysk sølv (en legering av kobber, sink og nikkel), og haddet et såkalt «trekvarts-design» inspirert av saksiske urmakertradisjoner. Balansekloben var dekorert for hånd – et trekk som i dag er en A. Lange & Söhnes signaturer.

 Kombinert med den øvrige eksepsjonelt høye finisjen, representerte Lange 1 et nivå som nærmest var uhørt for et «nytt» klokkemerke.

A. Lange & Söhne er ikke et moderne navn hentet fra intet, men bygger på Ferdinand A. Langes rike urmakertradisjoner fra 1845. Det opprinnelige Lange fikk imidlertid en brå stopp i 1948, da fabrikken ble ekspropriert i kjølvannet av 2. verdenskrig.

Umiddelbart etter Berlinmurens fall, startet imidlertid Walter Lange (Ferdinand A. Langes oldebarn) og Günter Blümlein (direktør for IWC og Jaeger-LeCoultre) arbeidet med å bygge opp A. Lange & Söhne til gammel storhet.

Da gjenoppstandelsen omsider ble presentert den 24. oktober 1994, var Lange 1 blant de fire første introduksjonsmodellene.

25 år senere er Lange 1 fortsatt tilgjengelig over disk i nært uendret form – et håndfast bevis på modellens tidløse kvaliteter og ikoniske status. Siden 1994 har grunnmodellen imidlertid fått selskap av flere varianter, og Lange 1 er i dag å regne som en egen kolleksjon.

 Innenfor rammene av det asymmetriske skivedesignet med dobbelt datovindu, byr A. Lange & Söhne nå på ulike diameterstørrelser, materialer og komplikasjoner – inkludert egne utgaver for kvinnelige håndledd. 

Offisielt produserer A. Lange & Söhne kun klokker i edelt metall, men likevel er det avdekket et knippe Lange 1 laget i rustfritt stål. Ikke overraskende har de ekstremt sjeldne klokkene blitt solgt for skyhøye summer i annenhåndsmarkedet.

Samlerobjekter er også stikkordet for årets 25-årsjubileum. Hver måned frem til oktober, slipper A. Lange & Söhne en ny spesialmodell i Lange 1-familien.

 Det tyske merket holder kortene tett til brystet, men til nå ser fellestrekkene ut til å omfatte kasser i hvitt gull, sølvfargede urskiver og et betydelig innslag av blått. Ikke overraskende er antallet begrenset, og ser ut til å ville variere mellom kun 25 og 250 eksemplarer. 

Blant Lange-fansen er forventningene til oktober-utgaven ekstra høye, men nøyaktig hva vi har i vente er inntil videre en godt bevart hemmelighet.

I flere tiår har Swatch Group utgjort deler av Baselworlds ryggrad. Da den tradisjonsrike klokkemessen åpnet dørene i mars, glimret imidlertid det mektige sveitsiske konsernet med sitt fravær. 

Hos arrangøren MCH Group forkynte dressene «business as usual», men utstillernes hvisking og tomrommet på messegulvet fortalte en annen historie.

Har pessimistene rett, synger de store klokkemessene på siste verset.

Baselworld eller ei – årets klokkenytt fra Swatch Group måtte likevel presenteres. Under det småfrekke navnet «Time to Move», ble utvalgte journalister, bloggere og influensere invitert til et lukket tre-dagers arrangement i Sveits forrige måned.

 I lys av Baselworld-exiten bar «Time to Move» preg av å være et intermezzo, snarere enn neste akt. På det intensive programmet stod både fabrikkbesøk en nærmere titt på nyheter fra gruppens seks toppmerker.

Ikke overraskende presenterte Omega en ny jubileumsmodell av ikonet Speedmaster, som vil bli tilgjengelig i et begrenset antall på 6.969 eksemplarer. Merket med «måneklokken» kan naturligvis ikke la 50-årsjubileet for romekspedisjonen Apollo 11 gå helt upåaktet hen.

Likevel gjorde Omega det klinkende klart at de har flere ben å stå på. Seamaster Diver 300M Chronograph er det nyeste medlemmet i den populære Seamaster Diver 300M-kolleksjonen, som gjennomgikk en full oppdatering i fjor.

 Med keramisk bezel og den karakteristiske bølgete urskiven er familielikheten ikke til å ta feil av. De totalt seks nye Master Chronometer-sertifiserte variantene blir tilgjengelige i stål, gull eller gull/stål.

Lenge har fansen lengtet tilbake til tiden da Glashütte Original hadde pilot- og dykkerklokker i kolleksjonen. Under navnet «Spezialist» har det tyske merket endelig returnert som produsent av «verktøyklokker». 

I første omgang slippes dykkerklokkene SeaQ, som består av tre nye modeller inspirert av merkets «Spezimatic Type RP TS 200» fra 60-tallet. Designmessig ligger SeaQ og SeaQ 1969 svært tett på originalen, hvor den største forskjellen er den økte diameteren på 39,5 mm. 

SeaQ Panorama Date er en mer moderne tolkning av temaet, og inkluderer Glashütte Originals karakteristiske doble datodisker («panoramadato»).

Også hos Blancpain stod dykkerklokker og historisk inspirasjon på menyen. I tillegg til flere nye utgaver av tøffinen Fifty Fathoms (inkludert en nytolkning av 60-tallsklokken «Barakuda»), imponerte det sveitsiske manufakturet med en uventet godbit. 

Air Command er en relansering av den svært sjeldne pilotkronografen fra 50-tallet med samme navn. 

Klokken ble i sin tid utviklet for militær bruk, og bar preg av å være inspirert av både det franske forsvarsministeriets spesifikasjoner for pilotklokker («Type 20»), samt Blancpains egen Fifty Fathoms dykkerklokke. Nye Air Command oser av vintage, og blir kun tilgjengelig i 500 eksemplarer.

Kontrasten kunne knapt vært større til Harry Winstons luksuriøse «pynteklokker». Merket bærer navnet til den amerikanske «Kongen av diamanter», og handler mer om overdådig luksus enn robuste sportsklokker.

 Blant en rekke diamantkledde nyhetene lot vi oss sjarmere av Emerald Automatic 33mm, som er en lekker dressklokke med særegent design. Den distinkte oktagonale kassen i hvitt eller rødt gull er inspirert av den avdøde Harry Winstons personlige favoritt – smaragdslipte diamanter.

Overdådig luksus er også et kjennetegn for Breguet, men oftest i form av utsøkt mikromekanikk fremfor diamanter og edelstener. 

Classique Tourbillon Extra-Plat Squelette 5395 er en kraftoppvisning i det sveitsiske klokkemerkets historiske grunnlag, tekniske ferdigheter og håndverksmestring. 

Det lille mesterverket er bygget rundt et syltynt mekanisk urverk, som byr på både tourbillon og opptrekk via en rotor plassert i ytterkant av verkplaten. 

Slikt er imponerende nok i seg selv, men Breguet har ikke stoppet der. Omkring halvparten av urverkets vekt er fjernet ved såkalt «skjelettering», og hver minste komponent er finisjert til en ypperste standard. Lurer man på prisen, har man sannsynligvis ikke råd.

Jaquet Droz er sannsynligvis Swatch Groups minste merke etter årlig produksjonstall, men har en dominerende rolle innenfor sin nisje. Merket har spesialisert seg på såkalte «automatoner» – animerte mikromekaniske fremstillinger av mennesker, dyr eller naturscener.

 Årets Magic Lotus Automaton byr på langt mer enn konvensjonell tidsvisning. Ved hjelp av hundrevis av små komponenter, skildrer klokken en svømmende karpe i et vann med lotusblomster. Den vakre scenen er full av symbolikk, noe som gjør klokken en fryd for både øyne og sinn.

Premium