Frederique Constant Ladies Automatic Foto: Ladies Automatic

Tid for henne

Glem moteklokkene – nå skal kvinnelige håndledd prydes med batteriløs mikromekanikk.

London: Duften av friske blomster, lystige summende stemmer, og lett klirring i champagneglass. Lettbente servitører med fullastede brett danser ballett mellom gjestene i et tettpakket Helene and Johannes Huth Gallery, innenfor Design Museums vegger.

Den stilfulle settingen er ikke helt ukjent her i fasjonable Kensington, spesielt nå på sommerstid. Med ett går stemmene over i hvisking, som øyeblikkelig drukner i klikkene fra speilreflekskameraene. Kveldens hedersgjest, Gwyneth Paltrow, har gjort entré.

I en årrekke har luksusklokker og kjendisambassadører gått hånd i hånd. Etablerte og tunge profiler, i samme liga som den Oscar- og Golden Globe-vinnende Paltrow, er likevel ikke hverdags-kost.

Spesielt ikke i tilknytning til mellomklasse-merker, som skryter av å tilby «tilgjengelig luksus». Og spesielt ikke når satsningen er klokker for kvinnelige håndledd.

Likevel har Frederique Constant fløyet inn rundt 150 inviterte til London for å overvære lanseringen av deres nye dameklokker – «Ladies Automatic».

Kan man ane et generelt taktskifte for dameklokker, eller dreier det seg kun om luftige ambisjoner fra ett sveitsisk klokkemerke?

Forholdet til Gwyneth Paltrow er basert rundt veldedighet, og er av en slik art som er umulig å ikke applaudere.

For hvert solgte eksemplar av nye Ladies Automatic donerer Frederique Constant 50 dollar til Paltrows utvalgte veldedige formål, DonorsChoose.org. Den amerikanske organisasjonen fungerer som en slags folkefinassieringstjeneste for trengende offentlige skoler.

Samarbeidet med Paltrow forteller også om et Frederique Constant på offensiven. I klokkesammenheng er det rundt 30 år gamle merket fortsatt ungt, men har lykkes i å posisjonere seg som en sterk utfordrer i mellomklassen.

Klokkeinteresserte har de senere årene latt seg imponere av merkets egenproduserte urverk (såkalt manufaktur), som tilbys i en prisklasse hvor konkurrentene flest tyr til underleverandører.

Også den øvrige urindustrien har fulgt utviklingen tett, og for to år siden ble det daværende familieeide selskapet en del av den mektige Citizen Group. Brått satt merket med ressurser til å leke med bransjens tungvektere, og timingen kunne på sett og vis neppe vært bedre.

Ifølge den sveitsiske handelsorganisasjon FH bød fjoråret på en markant nedgang i eksporten av sveitsiske klokker i de laveste prisklassene. De batteridrevne quartz-klokkene taper terreng, og det dreier seg nok først og fremst om de såkalte moteklokkene.

Norske tall Finansavisen Premium har fått innsyn i, viser langt på vei den samme trenden her hjemme. Ekspertene gir smartklokkene deler av skylden, men også skiftende preferanser ser ut til å være en vesentlig faktor.

– I flere år har uret vært et litt undervurdert tilbehør. Mange kvinner har nok fokusert på smykker, mens tidvisning er noe man har på telefonen.

Nå forteller bransjen om økt etterspørsel etter dameklokker, men kundene er også blitt mer kunnskapsrike og kresne, sier Charlotte Berg. Som Sales Manager i House of Excellence har den energiske dansken ansvaret for Frederique Constant i både Norge og Danmark.

– Ideer rundt gjenbruk, kvalitet, og hensyn til miljøet, har smittet av på kvinners valg av ur. Man betaler gjerne litt mer, men forventer til gjengjeld en klokke man kan ha i lang tid. Denne trenden mot det varige taler ikke helt i de billigste moteklokkenes favør.

Dyrere armbåndsur har lenge vært tilnærmet ensbetydende med herreklokker. Dameklokkenes mellomklasse er langt på vei neglisjert. Anonyme design uten særpreg, og batteridrevne quartz-urverk strippet for sjel.

At mannlige klokkeentusiaster klinker til med en kostbar mekanisk Rolex som «førsteklokke» til sine bedre halvdeler, har ikke vært et ukjent fenomen.

Det ønsker Frederique Constant nå å gjøre noe med. Nye Ladies Automatic er en ambisiøs tilnærming til dameklokker, i en klasse som har kjørt seg litt fast.

Kassen er klassisk med et moderne tilsnitt, mens skivene byr på et særegent, men likevel elegant mønster. Fargene tilfører en sofistikert feminitet, som vanligvis er forbeholdt klokker til langt stivere priser.

Utgavene med en hjerteformet åpning i skiven gir dessuten fritt innsyn til klokkenes indre. I motsetning til majoriteten av dameklokkene i samme prisklasse åpenbares noe som faktisk er verdt å vise frem.

Samtlige av de seks nye modellene – også de med vanlig lukket skive – drives av selvopptrekkende mekaniske urverk. På papiret er ikke Ladies Automatic noen revolusjon, men i praksis dreier det seg om en sjelden omtanke for små men viktige detaljer. Og resultatet er mer enn summen av delene.

– I Skandinavia selges det nok fortsatt mest batteridrevne quartz-ur til kvinner, men interessen for mekaniske ur har sett en betydelig økning.

Ser vi derimot på kinesiske kunder, er interessen for mekaniske ur nesten like stor blant kvinnene, som hos mennene, forklarer Berg. Hun er klokkeklar i troen på at flere og flere kvinner vil oppdage de tradisjonelle mekaniske urene i tiden som kommer.

Det kan hun nok få helt rett i. Tar vi et kjapt blikk på det som rører seg i urverdenens øverste og ofte toneangivende divisjoner, er trenden innenfor dameklokker tydelig. Diamanter og edle metaller selger fortsatt, men fokuset på urenes indre har økt.

Ikke bare etterspør kvinnene mekaniske ur, men også avanserte komplikasjoner (tilleggsfunksjoner), som tidligere var forbeholdt herrene.

Sveitsiske Jaeger-LeCoultre omtales ofte som «urmakernes urmaker», og har en historisk katalog spekket med ettertraktede og avanserte herreklokker.

Samtidig er den ærverdige urprodusenten blant de som virkelig markerer seg ved å satse på kostbare og kompliserte ur – såkalt haute horlogerie – for kvinner.

I år lanserte Jaeger-LeCoultre dameklokken «Rendez-Vouz Tourbillon», som byr på en av urverdenens mest myteomspunnede komplikasjoner.

I teorien utjevner mekanismen tyngdekraftens negative effekter på urverket, og sikrer optimal presisjon. I realiteten er det nok heller et objekt man kjøper for egen tilfredsstillelse – eller kanskje for å ha noe å vise frem til gode venner og bekjente i lystige lag.

Linken mellom Jaeger-LeCoultres horologiske mesterverk, og Frederique Constants Ladies Automatic, er ikke umiddelbart opplagt.

Tar vi ett skritt tilbake, viskes imidlertid kontrastene ut. Begge klokkene er symboler på et klokkemarked i endring, og tydelige motreaksjoner på uinspirerte og sjelløse dameklokker. Kvinner, det er på tide å rydde plass på håndleddet.

Les også