<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
URÆD: Von Doren modellen leveres med tre ulike skiver. Kundene kan velge om de vil ha ukedag på norsk eller engelsk. Foto: Von Doren

Det norske klokkemerket skapte ville tilstander

Kundene ble langt fra skremt av modellen URÆD.

Publisert 24. jan. 2020 kl. 10.06
Oppdatert 24. jan. 2020 klokken 14.53
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 161 ord

– I går lanserte vi den nye klokkemodellen URÆD på verdens største plattform for folkefinansiering, Kickstarter, sier Øyvind VonDoren Asbjørnsen, filmskaperen og mannen bak det norske klokkemerket.

Kampanjen hadde som mål å samle inn 200.000 kroner i løpet av én måned. Det tok under 50 sekunder. Etter ett kvarter var det bestilt klokker for én million kroner. Rundt 80 prosent av disse ble bestilt til norske adresser. Bestillingene kom også fra USA og Japan

DET NORSKE KLOKKEMERKETS FAR: Øyvind Vondoren Asbjørnsen. Foto: Eivind Yggeseth

– Etter fire timer ble det solgt klokker for to millioner kroner, sier Asbjørnsen.

Modellen URÆD har tatt halvannet år å utvikle og er inspirert av den norske helten Ole Brude som i 1904 krysset Atlanteren fra Norge til USA i en livbåt han hadde designet selv. Det blir derfor ikke produsert mer enn 1904 engelske klokker og 1904 norske klokker som skal ha en utsalgspris på 13.990 kroner når de, etter planen, kommer for salg i mai.