+ mer
BLING BLING: Grand Seiko lanserer nye modeller i anledning sitt 60-årsjubileum. Det blir det gull og diamanter av. Foto: Grand Seiko

Seksti år og sexy: Grand Seiko satser hardere

Grand Seiko frir til velbeslåtte entusiaster med ny klokkeluksus.

Grand Seiko er ikke som 60-åringer flest. Når det japanske prestisjemerket nå går inn i sitt sjette tiår, er det som et friskere, sterkere og mer ambisiøst Grand Seiko. Et luksusmerke som ikke bare skal dominere det japanske hjemmemarkedet – men aller helst utkonkurrere sveitserne på hjemmebane.

I japansk kultur representerer 60 år en full syklus i den tradisjonelle lunisolarkalenderen. Hendelsen er ofte forbundet med gjenfødelse og ny energi – en anledning Grand Seiko vet å benytte seg av. For jubileumsåret 2020 vises det muskler som kan få ærverdige sveitsere i koronavirus-sjokk til å skjelve litt ekstra i buksene.

Selvgjort er velgjort

Grovt sett kan urindustrien deles i fire kategorier: De som åpent benytter underleverandører, de som de som produserer visse komponenter selv, og de som lyver om at de gjør det. Den fjerde kategorien består av såkalte manufakturer – klokkemerkene som produserer alle vesentlige komponenter under eget tak. Som en del av den mektige Seiko Watch Corporation, tilhører Grand Seiko sistnevnte kategori.

Å utvikle nye klokkemodeller kan derfor ofte være noe mer enn «bare» å tegne et flott ytre, og bestille noen deler fra en underleverandør. Dersom et nytt urverk må til for å oppnå ønskede egenskaper for sluttproduktet, innebærer et standardløp typisk flere års utvikling. Og selv det som tidvis omtales som et «nytt urverk», er oftere enn ikke basert på gamle design, som er modifisert eller videreutviklet.

NYTT: Grand Seikos nyeste iterasjon av Spring Drive-urverket er tynnere enn tidligere. Foto: Grand Seiko

I lys av dette vekker det oppsikt når Grand Seiko klinker til med ikke bare ett, men to helt nye urverk for året. Spesielt biter vi oss merke i det mekaniske kaliber 9SA5 – et «hi-beat» urverk med automatisk opptrekk, som er hele 15 prosent slankere enn de tilsvarende forgjengerne. Teknisk sett byr urverket på en rekke innovasjoner, som et splitter nytt gangsystem, balanse og løpeverk. På godt norsk forbedringer som gir høyere presisjon, større gangreserve og en slankere profil.

Grand Seiko tilfredsstiller imidlertid ikke bare hodet, men også øynene. Estetisk sett byr urverket på en helt ny stil, som ligger langt nærmere den sveitsiske indrefileten enn tidligere. Med elegante skråpolerte linjer, blånerte skruer og vakker finisj, hever Grand Seiko seg opp på et nytt nivå. Finisjen er riktignok noe enklere på det nye Spring Drive-baserte kaliber 9RA5, men også her er det gjennomført en markant slankekur, samt en rekke tekniske forbedringer.

BEDRE FINISJ: I sitt nyeste automatiske verk byr Grand Seiko på mer flash enn før. Foto: Seiko

I begrenset opplag

I første omgang finner de ny urverkene veien til to spesielle jubileumsmodeller. Spring Drive-urverket er plassert i en heftig profesjonell dykkerklokke, som er begrenset til 700 eksemplarer. Med en kasse i titan på 46,9 mm, kunne kontrasten knapt vært større til SLGH002. Modellen huser det nye mekaniske urverket, og er en herlig elegant sak i 40 mm gult gull. Designet er inspirert av klassiske Grand Seiko-modeller, og det hintes om at modellen vil komme i flere varianter senere.

Forhåpentlig også noe av den noe mer tilgjengelige sorten, for i 100 eksemplarer og en prisantydning på 45.000 euro, er dette en Grand Seiko for de få. Til sammenligning antydes prisen på den bølletøffe dykkerklokken å bli rundt 11.500 euro. Det er vesentlig rimeligere enn øvrige nyheter som den diamantkledde SBGD205 i platina til 195.000 euro, eller den elegante SBGW263 med håndgravert urskive. Likevel er det vesentlig høyere enn bestselgeren i Norge – SBGA211 «Snowflake» til snaut 63.000 kroner.

(1 / 4)

For mange av nykommerne i Grand Seikos storslipp er konkurrentene ikke lenger Rolex eller Omega – men brått mer ærverdige og håndverks-orienterte navn som Jaeger-LeCoultre, Blancpain og Glashütte Original. Det som ved første øyekast kan virke som en klassereise, er nok heller et uttrykk for ambisjonsnivået til det japanske merket: Målet er ikke bare å ta en forsiktig bit av klokkeverdenens øvre nivåer, men snarere å ta et saftig glefs av både den lavere og høyere toppklassen.

Premium
Klokker