NYHET: Tag Heuer Connected prøver å ikke være sjelløs forbrukerteknologi. Foto: Tag Heuer

Tag Heuer Connected: Ikke sjelløs forbrukerteknologi

Tredje generasjon TAG Heuer Connected leder an i et smartklokkemarked mange har gitt opp.

Helt i skyggen av den verdensomspennende pandemien har TAG Heuer trukket sløret av en splitter ny luksus-smartklokke. Nylanseringen fra merket er den tredje generasjonen av TAG Heuer Connected, hvor den første ble introdusert med brask og bram i 2015. For en tidvis bakstreversk klokkeindustri er dette nærmest igår, men for smarte elektroniske dingser er det en liten evighet.

I følge TAG Heuer var den opprinnelige Connected en stor salgssuksess, men om merket klarte å begeistre sitt sedvanlige publikum er et annet spørsmål. For typiske klokkeentusiaster var den litt for stor, litt for blass og litt for dum. Oppfølgeren Connected Modular 45 fra 2017 bød på et modulært design med muligheten til å erstatte elektronikken med tradisjonell mekanikk. I praksis var resultatet litt krampaktig og blottet for selvtillit – og fortsatt mer Silicon Valley enn La Chaux-de-Fonds.

CONNECTED: Dette er den tredje generasjonen av Tag Heuers smartklokke. Foto: Tag Heuer

Ikke sjelløs forbrukerteknologi

TAG Heuer Connected anno 2020 fremstår derimot som et helhjertet forsøk på å redusere gapet mellom sjelløs forbrukerelektronikk og tradisjonelle luksusklokker. Designet er nå basert på den populære Carrera-kolleksjonen, med selvsikre skarpe linjer og distinkte kanter, som heves av en finisj lånt fra «ekte» klokkeproduksjon. Kassen er utført i rustfritt stål eller lett titan, kombinert med keramisk bezel, safirglass, og lenke eller gummirem. Kombinert med diameteren på 45 mm, og en tykkelse på akseptable 13,5 mm, kunne spesifikasjonene vært hentet fra en moderne mekanisk klokke.

Hjertet i nye Connected er operativsystemet Wear OS (tidligere Android Wear), som er Googles utfordrer til Apple watchOS og Samsung Tizen OS. Ikke overraskende inkluderer Wear OS funksjoner som Google Assistant, Translate og Pay, samt varsler og tilgang til apper. Mer interessant er den proprietære «TAG Heuer Sports app», som gir klokken funksjoner tilpasset aktiviteter som golf, løping, sykling og fitness. Støttet av innebygd GPS, hjertemonitor og ulike sensorer, fremstår Connected som en mer kapabel treningsklokke enn noensinne.

På innsiden

Hardwaremessig drives Connected av den nå ikke helt nye Qualcomm Snapdragon Wear 3100-plattformen. OLED-skjermen på 1,39 tommer har en oppløsning 454 x 454, som gir sylskarpe fremstillinger av de digitale urskivene inspirert av TAG Heuers mekaniske Carrera-modeller.

Batteriet på 430 mAh hevdes å holde til seks timer aktiv sportsfunksjon med GPS, hjertemonitor og musikk, før klokken må legges i den medfølgende magnetiske ladekrybben. Til gjengjeld skal det bare ta 1,5 time før den er fulladet.

En klokke for de få

Sett gjennom øynene til en klokkeinteressert er TAG Heuer Connected utvilsomt den mest interessante smartklokken til dags dato, men med veiledende pris fra 19.900 kroner er det snakk om en klokke for de få. Samtidig er ikke valgmulighetene av smartklokker i denne prisklassen er de helt store: Flere etablerte klokkeprodusenter har flørtet med luksuriøse smartklokker, men de fleste har trukket seg tilbake med halen mellom beina.

KONKURRENTEN: Montblanc Summit. Foto: Montblanc

Helt alene står likevel TAG Heuer ikke. Nesten samtidig med årets lansering av Connected, presenterte Montblanc den nye Summit 2+. Også dette er en smartklokke i tredje generasjon, med samme chipset og operativsystem som Connected. Summit 2+ er imidlertid den første Google-baserte klokken med LTE, som gir klokken telefonfunksjonalitet i likhet med Apple Watch. Designet har tydelig slektskap til Montblancs 1858-kolleksjon, som gir et mer vintage-aktig uttrykk enn den mer moderne konkurrenten fra TAG Heuer. I skrivende stund er ikke norsk pris bekreftet, men ser ut til å lande på rundt 13.000 kroner.

Begge klokkene er over den viktige 10.000-kronersgrensen, hvor fornuft går over i ren luksus. For konvensjonelle mekaniske klokker har noen av de sterkeste kjøpsargumentene vært videreføringen av håndverkstradisjoner, og ikke minst varighet. Det er to kriterier smartklokkene vanskelig kan innfri. Likevel er det ikke til å skyve under teppet at denne oppfatning kan endres – og de kostbare smartklokkene har aldri sett bedre ut, eller vært smartere enn nå. Er det noen fremtid for luksus-smartklokkene? Juryen er fortsatt ute.

Les også