En klokke som ønsker å redde verden

Verdens første klokke av resirkulerte fiskegarn er sjelden – men ikke som du tror. 

MILJØSNILL: Grønne klokker er i vinden – ikke bare fargemessig. Denne modellen fra Gyre har en kasse laget av resirkulerte fiskegarn.  Foto: Produsenten
Klokker

«Skikkelige klokker» kjennetegnes av kvalitet som ment for å vare. Med godt vedlikehold og fornuftig bruk, har klokkene en potensiell levetid på flere generasjoner, og kanskje er det derfor bærekraft og miljø er marginale temaer hos mange av de etablerte klokkemerkene. I det store og hele er klokkeindustrien fortsatt i en liten boble, fjernt fra Greta Thunberg, klimapolitikk og stadig mer miljøbevisste konsumenter.

En håndfull aktører har riktignok begynt å ta grep. I dag benytter Chopard utelukkende etisk «fairmined» gull, mens Panerai ifjor tok i bruk resirkulert titan. IWC har et uttalt mål om å redusere klokkenes opulente innpakning med 30 prosent i vekt og volum, mens Breitling nylig røpet planen om å droppe den tradisjonelle emballasjen helt. For enkelte er det grønne skiftet igang, men samlet trår industrien fremover med musesteg.

FOLKEFINANSIERES: Gyres klokke skal være snill mot havet og finansieres på crowd-funding-plattformen Kickstarter. Foto: Produsenten

Et grønt mikromerke

Ikke overraskende er det en liten frittstående aktør som er først med å ta den helt ut. Når denne artikkelen står på trykk, skal kampanjen til det ferske klokkemerket Gyre være i full sving på folkefinansieringstjenesten Kickstarter. Debutmodellen er verdens første klokke med kasse av resirkulerte fiskegarn, og bærer det passende navnet «SeaCleaner».

Bak det nederlandske mikromerket står grunnleggerne Bernard Werk og Jorrit Niels – en forelegger og en skribent med luksusklokker som mangeårige spesialfelt. Da Werk for noen år siden ble oppmerksom på det ambisiøse prosjektet The Ocean Cleanup, kom ideen om å lage en «grønn klokke». Delvis for å vise at en mer bærekraftig produksjon er mulig, men også for å skape mer oppmerksomhet rundt den massive forurensningen som truer våre hav.

Selve merkenavnet «Gyre» er inspirert av «Great Pacific Garbage Patch», en enorm plastansamling i Stillehavet som er oppstått grunnet havvirvler – også kjent som «gyrer». I følge undersøkelser gjort av The Ocean Cleanup, anslas søppelflekken å ha et omfang på vanvittige 1,6 millioner kvadratkilometer. Andelen plast er estimert til hele 87.000 tonn.

Entusiastdrevet design

SeaCleaner kombinerer et attraktivt design med solide spesifikasjoner, og bærer således preg av å være unnfanget av entusiaster. Klokken er tegnet av den franske industridesigneren Serge Cosenza, som vanligvis designer for bilmerket Renault. Uttrykket er utvilsomt moderne, men hinter om klassiske dykkerklokker fra 70-tallet. På innsiden av kassen sitter et japansk kvartsurverk fra Seiko Epson, hvor solceller sørger for oppladning og eliminerer behovet for batteriskifter.

MILJØFOKUS FRA DE STORE MERKENE: Panerais spesialversjon laget for å hedre oppdageren Mike Horn har en rem laget av resirkulert plast. Foto: Panerai

Glasset er av ripesikker safirkrystall, og vannresistensen er på 100 meter. I skrivende stund er den medfølgende natoremmen fremstilt av resirkulerte plastflasker, men i følge Gyre vil også remmene snart være laget av resirkulerte fiskegarn. Råmaterialet leveres av det nederlandske selskapet DSM, og selv monteringen av klokken foregår med nederlandsk arbeidskraft. I følge Gyre vil de første klokkene gå ut til kundene i løpet av september, og leveres konseptet tro i miljøvennlig FSC-sertifisert emballasje.

Børs og katedral

Gyre SeaCleaner starter på 189 euro via den aktive Kickstarter-kampanjen, som med dagens kurs tilsvarer rundt 2.200 kroner før avgifter. Selv med en sørgelig svak norsk krone er dette ingen upris for en leken og alternativ klokke. Finansieringsmålet er satt til 50.000 euro, og fem prosent av den totale omsetningen vil doneres til The Ocean Cleanup.

Om Gyre SeaCleaner vil lykkes gjenstår å se, men uavhengig av utfallet er trenden tydelig. På tross av å være basert på århundrelange håndverkstradisjoner, eksisterer ikke klokkeindustrien i et vakuum. Trolig er det kun et tidsspørsmål før bevisste forbrukere søker et høyere fokus på bærekraftig produksjon. Og møtes ikke etterspørselen av de etablerte merkene, vil det neppe være noen mangel på nye aktører med åpne armer.

klokker
panerai
premium
mote
Miljø
Premium
Klokker