+ mer
MR. ROLEX: Jonny Larsen er synonym med Rolex i Norge og har solgt klokker i over 30 år. Aldri før har han sett så stor interesse for hobbyen som nå. Foto: Eivind Yggeseth

Folkene bak den evigvoksende klokkeinteressen

Hvorfor har Norges nyeste folkesport blitt luksus på armen? Her er noen av de personlighetene som påvirker det stadig voksende norske klokkemiljøet.

Interessen for klokker har eksplodert de siste årene, og ventelistene på de mest ettertraktede urene er uendelige. 

Samtidig, i de tusen hjem sitter folk og diskuterer hva som er best av Omega og Tudor. Eller var det Omega og Rolex? På nett sammenligner de størrelsen på hverandres håndledd for å finne ut om «...er denne klokken for stor for meg?»

I chambre séparées på restauranter i Oslo sentrum legges kilovis av klokker på bordene, mellom øl, vin og kanapeer. Ivrige hender studerer gamle urskiver med lupe og lommelykt. 

Søker du opp emneknagger som #womw («whats on my wrist») på Instagram finner du nærmere to millioner klokkebilder som brukere har tatt av ur på sitt eget håndledd. Appen er et yndet tilfuktssted for entusiastene som vil dele sin hobby med andre. En av nordmennene som er aktiv på klokkebildefronten er Sigmund Sagberg. 

INSTAGRAM-PROFIL: Sigmund Sagberg. Foto: Privat

Sigmund Sagberg aka «Oslokiropraktoren»

Hvem: Instagram-personlighet (@Oslokiropraktoren).

– Har du noen tips for å ta gode «wristshots» til Instagram?

– Lyset avgjør alt i et foto. Ikke altfor sterkt lys er perfekt. Kveldssol om våren er aldri feil. Prøv å få frem det som gjør klokka fin, om det så er farge, form, refleksjon eller andre detaljer. Prøv å lage litt dybde i bildet.

– Billig plastklokke fra Flik-Flak eller stor klokke i imitasjonsgull fra Invicta?

– Hahaha. Pest eller kolera med andre ord? Da kjører jeg «plastic fantastic». Da imiterer man i hvert fall ingenting ;)

– Hvilken klokken har du på deg i dag?

– Jeg har på meg min siste anskaffelse: En Submariner 16610lv, populært kalt «Kermit». Utgått modell og en av de fineste Submarinere noensinne, mener jeg.

PÅ HÅNDLEDDET: Rolex Submariner «Kermit». Foto: Privat
MONTBLANC: Lone Astrup. Foto: Privat

Det er ikke bare de som er interessert i klokker på hobbybasis som digger at interessen stiger. Importørene og merkevarerepresentatene merker også den økende interessen. Montblanc, merket som du kanskje best kjenner fra fyllepenner, ble med i klokkeindustrien på starten av 2000-tallet. 

Lone Astrup

Hvem: Merkevarerepresentant for Montblanc i Norge. 

– Hvilket merke utenfor Richemont-gruppen ser du opp til? 

– Her er det lett å nevne både Patek Philippe og Breguet. Men jeg velger å nevne Bruvik. Jeg har fulgt utviklingen og heiet på Rune Bruvik og konseptet hans helt fra starten av.

– Hvilken klokke har du på i dag? 

– Montblanc Heritage Automatic med lakserosa skive og grå alligatorrem.

– Hva er viktigst for deg når du kjøper ur: Historien bak merket eller merittene til en enkeltklokke? 

– Jeg kjøper klokke mest utifra utseende. Design og størrelse veier nok mer enn merkets historie og klokkens meritter for min del.

PÅ HÅNDLEDDET:: Montblanc Heritage Automatic. Foto: Privat
KLOKKERIET: Morten Paulsen. Foto: Privat

På Facebook kan du enkelt komme i diskusjon om politikk. På Klokkeriet er derimot fokuset på klokkeprat. Nærmere 60.000 personer er registrert som medlemmer. Og daglig selges et utall klokker og deles enda flere bilder. Facebook-gruppen har stått for en markant del av Norges voksende interesse. 

Morten Paulsen

Hvem: Kreativ leder og partner i Facebook-gruppen Klokkeriet. 

– Rolex eller Omega?

– Omega. Spesielt modellen Planet Ocean i 42 mm med cal.8500-urverk og keramisk bezel. Designet er bra, med vannresistens ned til 600 meter, samt en velkonstruert lenke og låsemekanisme.

– Hva har du på håndleddet nå?

– En Carl F. Bucherer Scubatec. En av mine favoritter.

– Er Apple Watch en klokke? 

–  Nei. Det er en artig dings – en forlengelse av iPhone. 

PÅ HÅNDLEDDET: Carl F. Bucherer Scubatec. Foto: Privat
KLOKKERIET: Liv Marie Foto: Privat

Liv Marie

Hvem: Administrator på Facebook-gruppen Klokkeriet.

– Hvilken klokke har du på selv i dag?

– Min favoritt, En Rolex GMT-Master II, med referansenummer 126711CHNR. Populært er den kalt «Rootbeer», men det får jeg ikke lov å si av forhandleren.

– Hvilken urprodusent resonnerer mest hos deg? Hvorfor?

– Da skulle jeg gjerne hatt mer enn tre setninger å svare med. Det er definitivt Rolex som ligger hjertet mitt nærmest. Kvaliteten, historien og utseendet.

– Hva er det vanskeligste med å håndtere nesten 60.000 klokkenerder i én Facebook-gruppe?

– Vet du hva? Det er faktisk ikke så vanskelig. Vi er mange i teamet og selvjustis ved rapporteringer løser mye.

PÅ HÅNDLEDDET: Rolex GMT-MASTER II. Foto: Privat

NURK ble etablert 20. april 1997 som en forening for interesserte og samlere av armbåndsur og lommeur, og drives i dag av Dag Braanaas og Roger Sveian. På deres månedlige møter stiller flere snes med entusiaster og urmakere for å lytte til foredrag, bytte og selge, og ikke minst bare for å prate om mikromekanikk. 

NURK: Roger Sveian. Foto: Privat

Roger Sveian

Hvem: Designer, mangeårig klokkeentusiast og med-grunnlegger av samlerforeningen NURK.

– Hvorfor er mekaniske klokker mer sexy enn de som går på batterier?

– Noe av det som gjør en klokke «sexy» er finishen på verket, Geneva-striper og polerte kanter. Det trenger ikke nødvendigvis å være mekanisk. Rolex sitt Oyster quartz verk er kanskje det vakreste Rolex-verket. De mest sexy verkene er etter min mening manuelle med små sekunder, eller manuelle kronografer. 

– Hva har du på håndleddet nå?

I dag har jeg på en Omega Speedmaster med dato og månefase.

– Du har vært på besøk hos flere klokkeprodusenter. Hvem hadde den mest imponerende fabrikken? 

– Den mest imponerende klokkeprodusenten jeg har besøkt er nok A. Lange & Söhne i Glashütte. De la en helt enorm finish og dedikasjon til produktet de lagde. Utrulig fascinerende å se alle som satt og polerte urdeler i mikroskop – for å få den perfekte finish og nøyaktighet.

PÅ HÅNDLEDDET: En Omega Speedmaster med dato- og månefaseindikator. Foto: Privat
KLOKKESELGEREN: Jonny «Rolex» Larsen står bak Briljant Watches. Foto: Eivind Yggeseth

Om du blar gjennom Finn.no på jakt etter ditt neste klokkekjøp kan du ikke unngå å møte på Jonny Larsens annonser. I nærmere 30 år har han kjøpt, byttet og solgt klokker til folket. Larsens spesielle fokus på en viss sveitsiske urprodusent fra Genève har gitt han kjælenavnet Jonny Rolex. 

Da han startet sin klokkekarriere kunne han spankulere inn hos en urmaker og lykkelig komme ut med to splitter nye kronografer av typen Rolex Daytona. I dag er det pur utopi. Om du vil ha tak i en av de aller mest ettertraktede modellene (og ikke gidder å vente årevis på venteliste – om du i det hele tatt for lov til å ha ditt navn der), for eksempel GMT-Master II, må du ut med 80.000 over listepris.

Jonny «Rolex» Larsen

Hvem: Mangeårig uavhengig klokkeselger under Briljant Watches. 

Spør du Larsen om interessen for klokker har gått opp i Norge de siste årene er han klar i talen. 

– Interessen har aldri vært så stor før. Det er helt utrolig, og den vokser fortsatt. 

– Hva med nå under corona-krisen. Har ikke den satt en stopper for salget?

— Etterspørselen har gått noe ned, men jeg ser en liten oppgang nå!

VARENE: Jonny Larsen har gjort seg selv synonym med Rolex. I hendene har han en Submariner, Yachtmaster II og Yachmaster i delgull – alle Rolex. Foto: Eivind Yggeseth

– Hvorfor er folk villige til å betale så mye over butikkpris for en Rolex?

– Det er tilbud og etterspørsel som bestemmer dette og Rolex har klart å skape en etterspørsel som er så stor at folk er villig til å betale bortimot det dobbelte av butikkpris for enkelte modeller. Dette gjelder stort sett sportsur i stål som Submariner, GMT-Master og Daytona. Men også andre stål modeller. De gjør nok dette ved å strupe produksjonen på disse modellene.

– Finnes det noe bedre enn Rolex i prisklassen? 

– Ser man på det som selges her hjemme, med den lille del av befolkningen som ser seg råd til å kjøpe disse, er nok Rolex det mest etterspurte. Det lages mange flotte ur av topp kvalitet av andre fabrikanter, men jeg som brukthandler merker at det selges lite av andre merker i den prisklassen. Unntaket er Patek Philippe som er etterspurt, men også betydelig dyrere for de mest etterspurte modeller.

– Hva har du på håndleddet nå?

– En Rolex Submariner 5513 fra 1966 som jeg er veldig glad i. 

PÅ HÅNDLEDDET: Rolex Submariner ref. 5513 fra 1966. Foto: Eivind Yggeseth
TIDSSONEN-REDAKTØR: Jørgen Erdahl. Foto: Privat

På internasjonale diskusjonsforumer som Timezone.com og Watchuseek.com er det registrert hundretusenvis av medlemmer fra hele verden. For entusiastene investeres timesvis i diskusjon og meningsutveksling. Den norske ekvivalenten, Tidssonen, ble startet i 2007. 

Jørgen Erdahl

Hvem: Startet nettstedet Horae.no og er redaktør på Tidssonen. 

Kan du forklare oss hva en tourbillon er?

– Ja! En tourbillon ble opprinnelig utviklet for å øke presisjonen på et mekanisk urverk. Ved å plassere hemverk og balanse i et roterende bur, søkte man å eliminere den negative påvirkningen tyngdekraften kunne ha på disse delene. Spesielt relevant i lommeur, som har en tendens til å bli liggende i samme posisjon over tid, og i dagens armbåndsur mer som en kuriositet å regne. Fortsatt er det en visuell nytelse og også et bevis på teknisk «know-how» fra produsentene.

– Hvilken klokke har nok selvlysende materiale for å holde ut en mørk, nord-norsk vinter? 

– På den mørkeste tiden av året skal det godt gjøres for noen klokke å levere nok lume her oppe i nord. De som klarer seg best er nok de typiske dykkerklokkene med Tudors Pelagos og Seiko Prospex som gode valg. Også Panerai har en del modeller som imponerer i den sammenheng, med Radiomir California som en liten personlig rebelsk favoritt.

– Hva har du på armen nå?

– En førstegenerasjons A. Lange & Söhne Datograph fra tidlig 2000-tall, som jeg har forsøkt å dresse litt ned med en lyseblå canvas-rem. Det er en klokke som både visuelt og teknisk imponerer meg gang på gang.

PÅ HÅNDLEDDET: A. Lange & Söhne Datograph. Foto: Privat
TIDSSONEN: Jon Henrik Haraldsen Foto: Privat

Jon Henrik Haraldsen

Hvem: Grunnlegger av klokkenettstedet Tidssonen.

– Hvorfor klokker, og ikke fluefiske?

– Fordi klokker kan nytes uansett tid, sted og vær. Når det er sagt ser vi nok litt av de samme typene i begge miljøene, for begge er nisjer som tiltrekker oss nerder.

– Lager Japan bedre klokker enn Sveits?

– Krone for krone mot sveitserne? Tja. På absolutt øverste hylle? Nesten.

– Hvilket ur tok du på i dag? 

– Min kjære Speake-Marin Spirit Pioneer fra 2011, som ble laget i en liten serie på 68 ur. I dag er Peter Speake-Marin kanskje best kjent for det kunnskapsorienterte nettstedet thenakedwatchmaker.com.

PÅ HÅNDLEDDET: Speake-Marin Spirit Pioneer. Foto: Privat

For ordens skyld: Jon Henrik Haraldsen er frilansskribent for Finansavisen og har en podcast om klokker med journalisten bak denne artikkelen. 

Premium
Klokker