+ mer
URMAKERE UTENOM DET VANLIGE: Ekteparet Habring flyttet til Østerrike og startet et klokkemerke som skiller seg nokså godt ut fra bermen.  Foto: Habring

Habring: Et annerledes klokkemerke fra Østerrike

Ekteparet Habring forkynner kvalitet og kundetilfredshet fremfor kreativ markedsføring og selvhøytidelig luksus.

Klokkeindustriens mangfold er langt på vei en illusjon. Tross ulike selskaper og merkenavn er majoriteten av bransjens tungvektere fordelt mellom tre store aktører: LVMH, Richemont og Swatch Group. Fjernes de børsnoterte luksuskonglomeratenes eierinteresser fra listen, er det nærmest bare Rolex (stiftelse), Patek Philippe (familieeid) og Seiko (i seg selv et «mini-konglomerat») igjen.

I et lite hjørne av klokkeuniverset finnes imidlertid et fristed fra storkapitalen. Såkalte «uavhengige urmakere» (fra engelske «independent watchmakers») henviser til små klokkeprodusenter hvor den som sitter på eiersiden også sitter bak urmakerbenken. I tillegg til å være småbedriftseiere, er urmakerne gjerne blant de mest begavede og meritterte i hele industrien. «Urmakernes urmakere» – og ofte en endestasjon for mange av de mest bevandrede og kresne klokkeentusiastene.

Habring Urmakere, klokker, klokkemerke Foto: Habring

Eksklusivt fra Østerrike

Milevis fra Genève, Vallée de Joux og Glashütte, i den østerriske byen Völkermarkt, lager Habring2 klokker «for de som vet». Bak den uavhengige klokkeprodusenten står det joviale ekteparet Maria og Richard Habring. Siden 2004 har det lille klokkemerket utviklet en kolleksjon på rett over ti grunnmodeller, og en produksjonskapasitet på rundt 200 klokker i året.

Ekteparets rollene er likestilte – som symbolisert av merkenavnet Habring2 («Habring ophøyd i andre potens»). Maria er CEO og kapteinen på skuten, men er slettes ikke ukjent med urmakerbenken. Richard er mesterurmaker, produktutvikler og maskinoperatør. Totalt stopper virksomhetens hodetelling på fem – medregnet regnskapsfører og vaskehjelp, men uten den firbente «Head of Security», dachshunden Mickey.

Skyr markedsføringstriks

Eksklusivitet og håndverket legger forholde til rette for kreativ markedsføring, men Habring-paret har ikke hatt problemer med å motstå fristelsen.

Habring Urmakere, klokker, klokkemerke Foto: Habring

– Før Habring2 utviklet vi et konsept for å maksimere kundetilfredshet, men ingen merker lyttet til oss. Så vi startet opp selv basert på tanken om at merke ikke er viktig, men at selve produktet og kundene er. Lage ærlige klokker fremfor å bygge et merke og historie på falske premisser. Tradisjon er tross alt noe man skaper selv over tid, og ikke noe man kan kjøpe eller ta på seg som en dress.

Maria Habring mangler ikke høflighet og glimt i øyet, men er samtidig rett på sak. Vår fjernsamtale er et forfriskende avbrekk fra klokkeindustriens politisk korrekte direktører og manus-lesende pressekontaker.

– For oss handler independent watchmaking om å ta ansvar for produktene våre. Lage klokker vi liker selv, fremfor å følge spesifikasjoner nedsatt av markedsførere eller en komité. Å virkelig utnytte luksusen vi har til å lage klokker som ikke nødvendigvis er storselgere som appellerer til alle, men som derimot er ikke-typiske og interessante.

To HABRINGER PLUSS EN DACHSHUND: Koronakrisen har absolutt vært en stresstest, men har understreket at det å være en liten aktør også har sine klare fordeler. Businessmodellen vår har vist seg å være veldig robust og kriseresistent, sier ekteparet. Foto: Habring

Kontakter man Habring2 direkte, er sjansen over femti prosent for at man treffer en Habring på andre siden av linjen. Et helt utenkelig scenario blant de store klokkemerkene, men et av flere sjarmerende trekk ved de små uavhengige urmakerne.

– Filosofien vår er å lage driftsikre og varige klokker som kan brukes hver dag. Men det overordnede målet er å gjøre folk glade. Vi er her for kundene våre og gjør det vi mener vi kan best, men lytter også til deres ønsker og forventninger. For oss er det viktigere å gjøre ting helhjertet fremfor å ha mest jordlig gods eller fetest bankkonto.

« Vi er priviligerte som fortsatt kan være oss selv, og som får lov til å produsere klokker akkurat slik vi ønsker. »
Maria Habring

Mesterurmakeren

Habring2 bygger ikke bare på egenrådighet og skaperglede alene. Allerede under studietiden ved HTL Karlstein på midten av 80-tallet, markerte Richard Habring seg som et urmakertalent i særklasse. Tilfeldigheter førte den unge Habring til IWC i Schaffhausen, hvor han tidlig fikk oppgaven med å utvikle en såkalt «dobbelkronograf». Komplikasjonen, som på fransk kalles «rattrapante», er en spesiell stoppeklokkefunksjon med to sekundvisere for måling av deltider.

Tradisjonelt har komplikasjonen vært uhyre avansert, og sidestilt med både tourbilloner og repeatere. Habrings oppgave var imidlertid å lage en mer folkelig versjon, som kunne produseres industrielt og monteres som en modul på det eksisterende kronografurverket Valjoux 7750.

SOLDATFARGE: Habring Felix. Foto: Habring

Til tross for at IWCs urmakerlegende Kurt Klaus først skal ha vært skeptisk til prosjektets gjennomførbarhet, ble Richard Habrings dobbelkronograf patentert av IWC i 1992. Komplikasjonen debuterte samme år i den nå ikoniske IWC Doppelchronograph ref. 3711.

Richard Habring vinket farvel til Schaffhausen i 1996, men fortsatte å jobbe for eierselskap LMH Group, som også hadde Jaeger-LeCoultre og A. Lange & Söhne i porteføljen. 

Modulært og komplisert

Inngangsbilletten til eksklusive Habring2 er rimeligere enn hos den i dag Richemont-eide trioen. Fo rundt 50.000 kroner kan man sikre seg merkets innstegsmodell, Felix. Det er nesten for småpenger å regne for det som i sin tid var Habring2s første klokke med proprietært urverk, og som i 2015 vant prisen «Petite Aiguille» under den den prestisjetunge Grand Prix d'Horlogerie de Genève (GPHG) – klokkeverdenens årlige Oscar-utdeling.

I dag er både de enkleste og mest avanserte Habring2-modellene basert på egenutviklede urverk. Komponentene produseres i samarbeid med spesialister i Østerrike, Tyskland og Sveits, men designes, finisjeres, monteres og kvalitetsikres under eget tak. Richard Habring sverger fortsatt til modulære design, hvor et baseurverk kombineres med modul-baserte komplikasjoner. Dermed åpnes muligheten for at klokkene kan oppgraderes med nye funksjoner på et senere tidspunkt. Er man villig til å betale for det, kan en Felix med enkel tidsvisning transformeres til en heftig dobbelkronograf.

BASERT PÅ EGET URVERK: Habring Doppel Felix. Foto: Habring

Nettopp dobbelkronografen er nok å anse som selve signatur-komplikasjonen til Habring2. Da IWCs patent utløp i 2012, var Richard Habring raskt på plass med en forbedret utgave av det originale designet fra 1990-tallet. Øvrige avanserte komplikasjoner som minute repeater og evighetskalender har også funnet veien til merkets etterhvert fyldige meny, og mye kan tilpasses etter kundens ønske. Listen av tilvalg begynner på remmer og urskiver, og strekker seg helt til Habrings egendesignede tourbillon. Strengt tatt bør ikke alternativet komme som noe sjokk, for allerede før tiden i IWC designet og produserte den unge Richard Habring flere tourbilloner under eget navn.

Positiv til fremtiden

«Independent watchmaking» er litt som restaurantbransjen – mange prøver seg, men få består. Med 16 års fartstid er Habring2 beviselig blant de få, og i følge Maria Habring har selv koronatiden vært forholdsvis uproblematisk.

– Mange av de uavhengige merkene som startet rundt samme tid som oss har dessverre lidd en helt annen skjebne, hvor få av grunnleggerne fortsatt sitter bak roret. Vi er priviligerte som fortsatt kan være oss selv, og som får lov til å produsere klokker akkurat slik vi ønsker. Koronakrisen har absolutt vært en stresstest, men har understreket at det å være en liten aktør også har sine klare fordeler. Businessmodellen vår har vist seg å være veldig robust og kriseresistent.

HABRING^2: – Vi har ikke akkurat noen mangel på kreativitet, sier ekteparet. Foto: Habring

Habring-paret ser lyst på fremtiden, men er hemmelighetsfulle rundt hva vi kan forvente oss fra merket de kommende årene.

– Vi har ikke akkurat noen mangel på kreativitet, og får også mange gode ideer og innspill fra våre kunder og samarbeidspartnere. Det er flere interessante «babyer» på vei, som vil bli født de nærmeste årene. La oss bare si at vi ser frem til få det femte GPHG-trofeet i samlingen, avslutter en lattermild Maria Habring.

Premium
Klokker