<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
SMARTERE: Big Bang e er 2. generasjon smartklokke fra Hublot. Foto: Hublot

Et digitalt «Big Bang» fra Hublot

Hublot presenterer en ny og smekker smartklokke i titan eller svart keramikk.

Category iconKlokker
    Publisert 16. nov. 2020Oppdatert 16. nov. 2020
    Lesetid: 2 minutter

    Denne saken var først publisert i Finansavisen Motor i juni 2020.

    I likhet med universets begynnelse startet Hublot reisen mot toppen med et stort smell. Til tross for moderat suksess på 80-tallet, var det lanseringen av Big Bang i 2004 som for alvor satte det sveitsiske merket på kartet. Med modellen etablerte Hublot et særegent sporty uttrykk basert på «Art of Fusion» – ideen om ukonvensjonelle kombinasjoner av materialer som karbonfiber, kevlar, edle metaller, keramikk og gummi.

    Fortsatt selger Big Bang i bøtter og spann, men 16 år senere ser verden likevel litt annerledes ut. Det mekaniske armbåndsurets eksistens er kanskje ikke direkte truet, men har i det minste fått selskap av moderne elektronisk armpryd. Hublot har imidlertid ikke ligget på latsiden, og kunne allerede i 2018 presentere en smartklokke. Klokken ble lansert i forbindelse med fotball-VM i Russland, og gjorde seg bemerket som digitalt hjelpemiddel for turneringens dommere.

    Klassisk smartklokke

    Nye Big Bang e er litt mindre «dommerverktøy», og litt mer klassisk Big Bang. Smartklokken leveres med en 42 mm kasse av svart keramikk eller titan, hvor designet har et tydelig slektskap til de mekaniske søsknene. Blant annet kan man dra kjensel på den distinkte sandwich-konstruksjonen, samt «One Click»-systemet for enkelt remskifte. Tykkelsen på 12,80 mm tilsier også at Big Bang e er en smekker sak – i alle fall for teknologitung smartklokke å være.

    KOMPLIKASJON: Evighetskalender – men neppe en slik du har sett tidligere. Foto: Hublot

    Fronten domineres av et nært heldekkende safirglass, hvor «bezelet» med timetallene er plassert på undersiden av glasset. AMOLED-berøringsskjermen har en oppløsning på 390 x 390 piksler, og er utstillingsvindu for digitale tolkninger av klassiske komplikasjoner som evighetskalender, månefase og GMT. Ved lansering er også åtte fargerike urskiver tilgjengelig, signert den franske kunstneren Marc Ferrero. Ifølge Hublot vil merkets ambassadører og «Friends of the Brand» bidra med å øke dette utvalget i tiden som kommer.

    Google-hjerte

    Hjertet i Big Bang e er en Snapdragon Wear 3100, og det Google Android-baserte «Wear OS». Både Google Assistant og Google Play (med tilgang til drøssevis av apps), er derfor å regne for en selvfølge. Batteritiden er oppgitt til cirka én dags bruk, og ladetiden er 2,5 timer fra tomt til fullt batteri.

    I første omgang selges Big Bang e på Hublots eget nettsted, men vil etterhvert finne veien til merkets fysiske butikker og forhandlernettverk. Big Bang e Titanium har en veiledende pris på 5.100 euro, mens Big Bang e Black Ceramic er priset til 5.700 euro. Med dagens kurs tilsier det norske priser på omkring 54.000 og 60.000 kroner.