<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
LEDER PRESTISJEMERKE: Den tyske forretningskvinnen Caroline Scheufele er kunstnerisk leder og co-president i klokkemerket Chopard.  Foto: Chopard

Chopard-sjefen designet sin første klokke som barn

Da foreldrene hennes kjøpte sveitsiske Chopard, var karrierevalget til to år gamle Caroline Scheufele i et av verdens største klokke- og smykkemerker satt.

Category iconKlokker
    Publisert 27. mai 2021
    Lesetid: 6 minutter

    De færreste ender opp med yrket man drømmer om som liten. Det er enda færre som nærmest blir født inn i en jobb. Foreldrene til Caroline Scheufele kjøpte luksusklokkemerket Chopard i 1963. Hun vokste opp blant klokkene til det berømte merket. Som liten lagde hun sin første klokke – i sjarmerende aluminiumsfolie.

    – Så lenge jeg kan huske har jeg alltid elsket å tegne, og tegnet design fra en veldig tidlig alder av, sier Caroline Scheufele.

    Chopard

    Sveitsisk klokke- og smykkehus.

    Grunnlagt av Louis-Ulysse Chopard i 1860.

    Ble kjøpt av Karin og Karl Scheufele III i 1963.

    Første Chopard Boutique i Europa åpnet i Genève i 1986.

    Happy Sport-kolleksjonen ble lansert i 1993.

    Ble offisiell partner av filmfestivalen i Cannes i 1998.

    Drives i dag av søskenparet Caroline og Karl-Friedrich Scheufele.

    Et av disse designene var et lite anheng med en klovn med dansende diamanter. Faren hennes fikk smykket lagd i all hemmelighet og ga det til henne til jul. Det falt også i god smak hos merkets kunder.

    – Å være en del av et familie-maison betyr at lidenskapen for urmakeri, men også edelstener og smykker er en del av DNA-et mitt. Fra jeg var liten av har jeg sett foreldrene mine jobbe med ulike design, i verkstedene og valgt ut sjeldne og dyrebare materialer med dedikasjon, og det har selvfølgelig påvirket meg.

    Hadde hun ikke fulgt i foreldrenes fotspor, skulle hun ha blitt danser.

    HENNES FØRSTE DESIGN: Allerede som liten lagde Caroline Sheufele sin første klokke i aluminiumfsolie. Foto: Chopard

    – Dansing gjorde meg lykkelig og det gir meg fremdeles følelsen av å gi slipp. Det er interessant at de dansende diamantene som merket vårt fant opp oppsummerer dettee «joie de vivre»-preget av måten kvinner som bruker dem beveger seg på. Det er i hvert fall ikke en tilfeldighet at jeg er fascinert av våre dansende diamanter.

    Når hun sier dansende diamanter, sikter hun selvfølgelig til Happy Diamonds.

    «Diamanter er lykkeligere når de er frie», sa moren hennes da hun så den første prototypen i 1976. Disse som en metafor for kvinnefrigjørelsen på 1900-tallet. Derav navnet Happy Diamonds. Teknikken med å sørge for at hver diamant arrangeres på innsiden av urskiven slik at dansen aldri hindres, er en kunst bare noen få håndverkere besitter.

    – På tidlig 90-tallet var jeg drevet av ideen om en anvendelig klokke med et luksuriøst og avslappet utseende som ville gjøre den enkel å bruke på tennisbanen, i en businesslunsj eller for en kveld på byen, fortsetter hun.

    Happy

    Den nye klokken i 1993 fikk navnet Happy Sport, som en hyllest til de første dansende diamantene lansert av foreldrene hennes.

    – Å kombinere den dyrebare naturen av diamanter med robustheten av stål var ganske så visjonært på den tiden. Klokkens anvendelighet var en umiddelbar suksess hos våre moderne og aktive kunder.

    Denne våren lanseres nye Happy Sport. Mens Chopard har beholdt den originale småstein-aktige armlenken, har merket utvidet modellen til en diameter på 33 mm og lagt til et selvopptrekkende og egenprodusert urverk. Merket har benyttet seg av det gylne snitt for ideelle proporsjoner og estetisk harmoni. Den matematisk formelen fra antikken skal være spesielt velegnet for det kvinnelige håndleddet.

    – Jeg kommer fra en generasjon som har sett kvinners plass i samfunnet utvikle seg som aldri før, hvor 1900-tallet la grunnlaget for likestilling og frihet mellom menn og kvinner. Det er viktig for meg når jeg designer et timepiece å se for meg hvordan det kan bli brukt. Forhåpentligvis hele tiden!

    Caroline Scheufele

    Tysk forretningskvinne. Født 14. desember 1961 i Pforzheim. Kunstnerisk leder og co-president i Chopard. Datter av Karin og Karl Scheufele III.

    • Designet Chopards første smykke, en klovn inspirert av Happy Diamonds, i 1985.
    • Designet Happy Sport-klokken som kombinerer stål og diamanter i 1993.
    • Utnevnt til co-president med broren Karl-Friedrich i 2001.
    • Vant Designer of the Year Award på Sustainable Style Gala i 2019.

    Dameklokker og herreklokker

    Hva tenker hun om unisex-trenden som inntar bransjen?

    – Trenden med det kjønnsflytende er definitivt et genuint øyeblikk i både moten og den mer globale luksusindustrien. De yngre generasjonene av kunder som Millennials eller Gen Z, ønsker å være frigjort fra tradisjonelle oppfatninger om hva som er tillatt eller ikke.

    « Det bankende hjertet i klokken er blitt like viktig som utsiden av den. »

    – Dette er helt greit, men jeg er overbevist om at det står igjen en majoritet av kunder som liker de ulike estetikkene og personlighetene av «feminine» og «maskuline» kreasjoner.

    – Hvor passer så Happy Sport med sine feminine dameklokker og maskuline herreklokker inn i denne bransjeendringen?

    – Dameklokker var ganske lenge praktisk sett kun tilbudt med kvarts. Fokuset var på estetikk, ikke på klokkens faktiske funksjoner. Forventingene fra våre kvinnelige kunder har utviklet seg, og dette presenterer en varig endring for dameklokkeindustrien.

    AMBASSADØR: Skuespilleren Julia Robert fronter den nyeste Happy Diamonds-kolleksjonen. Foto: Chopard (Art Director: Xavier Dolan - Photographer: Shayne Laverdière - Stylist: Elizabeth Stewart)

    – Kvinner er mer nysgjerrige nå, og noen lidenskapelige, rundt selve klokkens mekanismer. Det bankende hjertet i klokken er blitt like viktig som utsiden av den. Vi forsto dette for flere år siden da vi bestemte oss for å produsere våre feminine klokker med mekaniske urverk.

    Automatiske klokker skal bli satt stor pris på av de kvinnelige kundene. Noen er også samlere av de eksklusive haute horlogerie-modellene fra L.U.C- kolleksjonen. Det er i tillegg sterk interesse for merkets jewellery-lokker, ifølge Scheufele.

    – Jeg tror vi komplementerer våre ulike visjoner og perspektiver, og at dette bidrar positivt til utviklingen av Maison Chopard. Så ja, jeg tror det fortsetter å være en sterk fremtid for både «ladies»- og «gentlemans»-klokker.

    Chopard Happy Sport. Foto: Chopard / Federal Studio

    Kjendisfaktoren

    Merket har brukt mange kjendisambassadører opp gjennom årene, som Carla Bruni, Léa Seydoux, Marion Cotillard og Rihanna, for å nevne noen. Sist ut er Julia Roberts for den nye Happy Diamonds-kampanjen. Det til tross for at stadig flere mener dette er på vei ut. Hvor effektivt ambassadørbruken er for Chopard, er Scheufele noe tilbakeholden med.

    – For meg er Julia Roberts ikke bare en talentfull skuespiller, men også en genuin global filmlegende med et stort hjerte. Man kan si hun representerer et feminint ideal. På tvers av generasjoner, vekker navnet Julia Roberts en unik positiv følelse verden over, og denne optimismen reflekterer perfekt vårt DNA i Chopard.

    Som familiebedrift, er både sosialt- og miljøansvar i hjertet av alt de gjør.

    Chopard Happy Sport. Foto: Chopard / Federal Studio

    Siden merket lanserte sitt «in-house»-program i 2013, «The Journey to Sustainable Luxury», har de forpliktet seg til ansvarsfull sourcing og hjulpet folk i hele verdikjeden, som ofte blir oversett. Gjennom samarbeidet med The Alliance for Responsible Mining har de støttet gullutvinningsgrupper.

    Flere klokker og smykkelinjer er laget i ansvarsfullt utvunnet materiale. Den første The High Jewellery Green Carpet Collection ble vist frem under filmfestivalen i Cannes i 2013. Fem år senere ble Chopard første klokke- og smykkehus som bruker 100 prosent etisk gull.

    – Vi er en del av en prestisjefylt luksusindustri, og jeg tror at essensen av luksus i dag er å finne i autentisitet. Det har ikke vært en enkel vei, men det er tilfredsstillende å se at de nye stiene vi går leder til en mer bærekraftig business, industri og planet.

    CHOPARD-SJEFEN: «...jeg er overbevist om at det står igjen en majoritet av kunder som liker de ulike estetikkene og personlighetene av «feminine» og «maskuline» kreasjoner,» sier Caroline Scheufele. Foto: Chopard