+ mer
FESTIVAL PÅ NETT: I mai gjennomførste Jazz fra Sentralen 15 konserter for tomme saler. De kan nå strømmes online. Her spiller Arild Andersen Group.  Foto: Per Ole Hagen

Christer Falcks Jazz på Sentralen: – Det viktigste for meg er å ha bidratt til 15 ekstremt gode konserter i en veldig rar tid

Christer Falck er blant norsk kulturlivs store nybrottsarbeidere. Nå arrangerer han en månedslang jazzfestival med kremen av norsk jazz – rett på nett til hele verden.

– Jeg tok utgangspunkt i noen av de aller største norske jazznavnene, som i tillegg er av internasjonal størrelse. Jeg fikk dessverre ikke med meg Jan Garbarek og Terje Rypdal som har utlendinger i bandene sine. Det ble vanskelig å få gjennomført, men så å si alt av norske storheter i utlandet er med, forteller Christer Falck.

Han snakker om den helt spesielle festivalen Jazz fra Sentralen der noen av Norges fremste jazzutøvere i mai i år, mens koronatiltakene ennå var omfattende, gjennomførte i alt 15 konserter for tom sal. I en hel måned frem til og med 26. september vises disse konsertene som om det var en ekte festival – på nett. 

Man kan kjøpe festivalpass eller billetter til enkeltkonserter, og med på kjøpet får tilhørerne eller tilskuerne intervjuer med alle utøverne gjennomført av kulturjournalist Audun Vinger, både på norsk og engelsk.

DÅRLIG PROFITT: - Det viktigste for meg er å ha bidratt til 15 ekstremt gode konserter i en veldig rar tid, sier Christer Falck. Foto: Per Ole Hagen

– Du kan se konsertene så mange ganger du vil, og intervjuene er tilgjengelige i egne lenker, sier festivalsjefen og understreker at han er veldig fornøyd med jobben Vinger har gjort.

Blant de mange store navnene som stilte til festivalen er Arild Andersen Group, Bendik Hofseth, Silje Neergard, Bugge Wesseltoft og Ketil Bjørnstad. Ifølge Christer Falck er sistnevnte ekstremt fornøyd, og ga uttrykk for at konsertene var noe av det bedre han har gjort i løpet av en oppunder 50 år lang karriere.

Festivalen er tilbudt utenlandske jazzklubber gratis, og interessen er så langt stor.

– Det er jo flere folk som liker tanken på en gratis festival som de kan tjene penger på. Det foregår slik at de kan streame festivalen med geoblocking på klubbene sine og selge billetter. De har null utgifter og kan vise konserter med noen av de største jazzartistene i verden.

Dårlig profitt

Et tema i disse koronatider er de vanskelige kårene for kulturlivet. Artister hvis eneste reelle inntektsmuligheter er gjennom konserter og events, fikk over natten praktisk talt strupet virksomheten sin. 

– Stilte artistene på Jazz fra Sentralen mot honorar?

– Ja, jeg har lovet dem minstesats, men jeg fikk ikke støtte fra Kulturrådet, og det var en strek i regningen, sier Falck som ikke har noen store forventninger om selv å tjene penger på festivalen.

STORE NAVN: Silje Nerergard og Ketil Bjørnstad er blant artistene som stilte opp på festivalen. Foto: Per Ole Hagen

– Vi har en fordelingsnøkkel der alle involverte vil få honorar når artistene har fått betalt, men vi skal selge veldig mange billetter for at det skal bli noe. Det viktigste for meg er å ha bidratt til 15 ekstremt gode konserter i en veldig rar tid, og at vi har dokumentert dette for ettertiden. Det synes jeg er stort.

– Har du selv noen favorittkonserter fra festivalen?

– Det er litt dårlig stil å dra frem favoritter, men jeg kan si at det var spesielt gøy med Ketil Bjørnstad som gikk inn og sa «Jeg tror jeg skal spille en litt neddempet konsert i dag», før han satte seg ned ved Steinway-flygelet til halvannen million og eksploderte bak tangentene. Jeg har sett Ketil spille mye i mitt liv, men her satt han inn et ekstra gir, og vi tre som fikk oppleve konserten, han på lyd, lysteknikeren og jeg, sto bare måpte, avslutter den blide festivalsjefen.

Premium
Kultur