+ mer
DEN SISTE DANDY: Bryan Ferry er 75 nå, men antagelig fortsatt verdens mest elegante mann.  Foto: Getty Images

Bryan Ferry er den siste dandy

Bryan Ferry er antagelig verdens mest elegante mann, og nå er han 75. Det britiske stilikonet er – og vil alltid være – et forbilde for alle menn.

Det er lett å argumentere for at 70-tallet var tiåret den gode smak hoppet over. Fotformsko og slengbukser, i overkant spraglete skjortemønstre og skortesnipper du kunne lette med, platåsko, månestøvler, cordfløyel og polyester. Synderegisteret er langt og vondt.

« Det er fælt å si, men han så ut som en pen diktator. »
Sissel Hoffengh

Men så hadde vi Bryan Ferry. Som frontfigur og sanger i glamrockbandet Roxy Music så heller ikke han ut helt i starten da bandet debuterte i 1972, men det endret seg raskt. Der samtidige popstjerner som Slade og Bay City Rollers så ut som de var sparket ut av stylingfabrikken i helvete, sto Bryan Ferry som hentet ut fra sidene til Gentleman’s Quarterly med smoking og tversoversløyfe. Et martiniglass og en lettkledd supermodell var sjelden langt unna.

SJEF PÅ SCENEN: Ferry i fint driv under en soloopptreden i Royal Albert Hall. Året er 1978. Foto: Getty Images

– Han var jo en enslig velkledd herre i en fillehaug. Han var tidligere ute enn alle med å gå i dress, det var jo bare noe fedre gikk med, sier moteekspert og journalist Sissel Hoffengh, som vokste opp med Roxy Music, Rolling Stones, David Bowie og andre artister som preget musikk- og motebildet på 70-tallet. Bowie ble etter hvert svært elegant, men Ferry var tidligere ute.

Syltynn bart og vannkjemmet hår

– Coverne hadde veldig mye å si for mitt forhold til Roxy Music. Det var bilder av disse nydelige supermodellene og masse gloss og glam i en tid som ikke var gloss og glam i det hele tatt. Og Bryan Ferry kunne vært tatt ut av en 30-tallsfilm. Med sin syltynne bart, vannkjemmet hår og hvit smokingjakke var han som en Rudolph Valentino for en ny tid, sier Hoffengh.

Foto: Getty Images

Parallelt med rollen som frontfigur i kunstrockbandet Roxy Music ga Ferry ut soloalbum, i starten kun med versjoner av andres sanger. Roxy Music-platenes identitet ble signalisert gjennom bruken av lettkledde kvinner, mens Ferrys soloalbum viste mannen i all hans stilsikre eleganse.

Det aller mest ikoniske bildet av Bryan Ferry er tatt av Eric Boman og pryder coveret til Ferrys andre soloalbum, Another Time, Another Place fra 1974. Her står Ferry foran et svømmebasseng, med hvit smokingjakke, hvit skjorte, svart tversoversløyfe og en halvrøykt sigarett i venstre hånd.

– Det er det helt klassiske bildet og det jeg alltid tenker på først, sier Hoffengh.

Forfatter og journalist Torgrim Eggen ga i 2018 ut boken Kunstrock, der han ser på hvordan det han kaller «den tredje rockgenerasjonen» skiller seg fra de to foregående. Han omtaler disse som «folk fra i hovedsak møblerte hjem, med velfylte bokhyller og ekte kunst på veggene». For dem var rock like mye en visuell kunstform som et musikalsk håndverk.

Kunstskolebakgrunn

På spørsmål om hvilken rolle Bryan Ferry spilte og hvordan han ble et stilikon som han gjorde, svarer Eggen – som selv er kjent som en velkledd herre – følgende:

IKONISK STIL: Bryan Ferrys Another Time, Another Place fra 1974. Foto: Getty Images

– Nøkkelen til Bryan Ferry som «stilikon» ligger nok i kunstskolebakgrunnen og at malerkunsten var hans første og kanskje og ulykkelige kjærlighet. Han betraktet pop og rock som en visuell kunstform, og seg selv og sin kropp i stor grad som et lerret.

Interessen for klær begynte da han tok en deltidsjobb i en klesbutikk i Newcastle. Det var midt på 1960-tallet, da mod-bølgen var på sitt høyeste. Det var flere i hans kunstskolegenerasjon som tok klær og kroppskunst alvorlig. Den viktigste av dem var klesdesigneren, skredderen og stylisten Antony Price. De møttes i London. Ferry og han var ganske like av kroppsbygning, så samarbeidet begynte med at sangeren lånte klær Price hadde laget til seg selv, outrerte plagg som en tigermønstret jakke i brokade og gullamé.

Antony Price endte ikke bare med å style Bryan Ferry selv, men også de kvinnelige modellene som prydet Roxy-omslagene — Kari-Ann Møller, Amanda Lear, Jerry Hall og så videre. Da Ferry et stykke utpå 70-tallet gikk «all the way» og stilte i Humphrey Bogarts hvite smokingjakke, var denne tegnet og sydd av Price.

HOLDER DET GÅENDE: Her er Bryan Ferry fotografert i New Delhi i 2011, der han var jury-medlem for en eksklusiv Cartier-pris kalt «Travel With Style». Akkurat det kan Ferry noe om. Foto: Getty Images

Tilbake til Hoffengh.

– Det store spørsmålet er i grunnen om Bryan Ferry hadde et liv før dressen, om det i det hele tatt fantes en Bryan Ferry da. Det jeg iallefall tror er helt sikkert er at han skjønte at han fikk mye mer draget ved å kle seg så elegant. Og når du merker at noe funker, så går du for det, sier hun.

– Han så ut som en pen diktator

– Dessuten var han skikkelig kjekk. Han var – og er – en veldig pen mann. Han var jo til og med pen i uniform. Det er fælt å si, men han så ut som en pen diktator. Han trigget alle de feil følelsene i meg. Den gang var det også lov å være glamorøs med sigarett. Det er det jo ikke lenger.

VINTAGE FERRY: – Dress var jo bare noe fedre gikk med, sier moteekspert og journalist Sissel Hoffengh. Her ser vi ham i hyggelig passiar med «en venn» under lanseringsfesten for John Badhams filmatisering av «Dracula» i 1979. Foto: Getty Images

At Bryan Ferry i en alder av 75 fremdeles ser godt ut, skyldes muligens at han – i likhet med enkelte andre ikoniske skikkelser fra rockens verden – alltid har gjort som han har villet og tålt den til dels tøffe livsstilen, tror Hoffengh.

– Tror du Bryan Ferry noen gang har stilt seg spørsmålet om at dette er noe han er for gammal til? Det kan jeg ikke tenke meg!

Foto: Getty Images

Premium
Kultur