+ mer
SADE PÅ 80-TALLET: Bildet er tatt i 1983, før hun latedebuterte.  Foto: Paul Natkin

– En diamant i natten

Sade forsvant aldri, men har likevel stilfult dukket opp i bevisstheten igjen, nå på vinyl. 

– Jeg ser henne som innhyllet i en sky av sigarettrøyk og scenelys, en diamant i natten, sier moteekspert og journalist Sissel Hoffengh med synlig entusiasme. Hun er overbevist om at plassen som verdens mest elegante kvinne tilhører Sade og ingen annen.

Da britisk-nigerianske Helen Folasade Adu dukket opp med bandet Sade oppkalt etter henne selv i 1984 var det som en slags anti-Grace Jones, denne dyriske, eksplisitt seksuelle modellen og popstjernen fra Jamaica som sammen med kvinneskikkelser som Amanda Lear, Donna Summer og Bianca Jagger i siste halvdel av 70-tallet ettertrykkelig sørget for å fjerne siste rest av uskyld fra populærkulturen. Men her dukket en kvinne opp, vakker som en vårdagsdrøm og med noe utilnærmelig og litt mystisk over seg, som overhodet ikke spilte på seksualitet, men til gjengjeld oste av sensualitet og, tør vi si det, klasse.

SADE

Født Helen Folasade Adu, 16. januar 1959 i Ibedan, Nigeria. Frontfigur i bandet Sade, oppkalt etter henne selv, sammen med Stuart Matthewman, Paul Denman og Andrew Hale. 

Kvartetten har gitt ut seks plater – Diamond Life (1984), Promise (1985), Stronger Than Pride (1988), Love Deluxe (1992), Lovers Rock (2000), Soldier Of Love (2010). 

Aktuell med utgivelsen This Far som samler de seks platene i en stor boks der platene er remastret og coverne gjenskapt i nøyaktig detalj slik de var ved førstegangs utgivelse.

– Sade gjorde stort inntrykk, sier Sissel Hoffengh og poengterer at popsangeren hadde studert motedesign ved prestisjetunge Saint Martin’s School Of Art. Med det i tankene er det kanskje ikke så rart at hun fremsto så helhetlig elegant som hun gjorde på debutalbumet Diamond Life og de medfølgende musikkvideoene.

Dette var på et tidspunkt der musikkvideoene sto ekstremt sterkt som brekkstang inn mot det platekjøpende publikum, og det første møtet verden fikk med Sade i «Your Love Is King» er av en kvinne som er kledd i heldekkende svart, med store svarte øreringer, håret stramt trukket tilbake, mørk sminke som omslutter de store brune øynene og en knallrød munn som synger en tekst om den store kjærligheten.

EVIG UNG: Selv om det er gått 26 år siden debutten, ser ikke Sade ut til å være en dag eldre på dette bildet tatt i 2010, da den foreløpig siste platen Soldier of Love ble utgitt. Foto: Sophie Muller

– Det var god timing, synes Hoffengh. 

– Veldig ordentlig

– Hun kom på et tidspunkt hvor det styggvakre hang ved. Det var om å gjøre å overgå hverandre i musikkvideoer, men å strippe ting helt ned kan ha den samme effekten. De man husker visuelt var de som alltid var forskjellige, sånn som Madonna, men Sade var annerledes og skilte seg ut fra alle de andre uansett. Hun virket ikke opptatt av å være trendy, og hun har ikke forandret hverken stilen eller musikken nevneverdig siden den gang.

« Der var det veldig mye rock’n’roll. Det er det ikke med Sade. Hun virker veldig ordentlig. »
Sissel Hoffengh

Moteeksperten trekker frem Sarah Vaughan og Julie London som eksempler på artister fra tidligere tider som det er mulig å sammenligne Sade med, men poengterer samtidig at det ikke lar seg å gjøre sammenligne selve livsstilen.

– Der var det veldig mye rock’n’roll. Det er det ikke med Sade. Hun virker veldig ordentlig.

Sade som en slags anti-Grace Jones er hun med på.

– Jeg intervjuet Jean-Paul Goude som var gift med Grace Jones for mange år siden, og han innrømmet at det ble for mye. Hun skremmer nok de aller fleste menn. Innleder du et forhold til henne, skal du være glad for å komme levende ut. Du får ikke noe uttelling for maskuliniteten din fra Grace Jones. Hun er tøffere enn deg uansett, sier Hoffengh og ler.

At så få kvinnelige artister 36 år etter at Sade debuterte har klart å matche henne på stil og eleganse, skyldes muligens at hun er så suveren. Alt hun gjør virker ifølge moteeksperten helt naturlig og uanstrengt. Hun har klart å beholde posisjonen på stiltronen, hvor mange som enn har forsøkt å gjøre henne rangen stridig.

– Sade passer ikke inn i noen kategori. Hun har skapt sin egen kategori, men det er ikke plass til mange der. Lana kan få komme på helgebesøk.

SADE PÅ 80-TALLET: Bildet er tatt i 1985, da hun var blitt verdensberømt med debutplaten Diamond Life som kom året før, og sementerte suksessen med platen Promise. Foto: PYMCA

Sjelden nye plater

Amerikanske Lana Del Ray er den ene artisten Sissel Hoffengh klarer å komme på som er noe i nærheten av å ha tilsvarende eleganse med sine «60-talls California- og David Lynch-vibber».

– Det virker lite tilgjort, og jeg følte det samme med Sade. Hun er aldri tilgjort. Noen bare har det. Sade minner mer om de franske yé-yé-jentene fra 60-tallet enn om pop queens av i dag. Hun er ikke så breial av seg, og det gjør større inntrykk. Du trenger ikke snakke med utestemme hele tiden.

Sade er ikke en artist som har det med å søke rampelyset i tide og utide. Når hun en sjelden gang gir ut ny plate drar hun og bandet gjerne på turné, men så blir hun bare borte igjen, angivelig for å konsentrere seg om familielivet. Siste plate, Soldier Of Love, kom i 2010.

For to år siden snakket bandets gitarist og saksofonist Stuart Matthewman om at de var i studio igjen for å jobbe med ny plate, men ennå er ingenting varslet. Siste turné ble gjennomført i 2011, og Sade har egentlig ikke vært å se siden.

Grasiøs

– Hun blir 62 i januar, men sist hun viste seg var hun i hvert fall veldig fabulous. Du kunne se hun var blitt eldre, men hun var like grasiøs og flott. Den looken hennes med det stramme håret skjuler ikke noe. Du kan ikke fake så mye beauty, men det er en risikabel stil. Du må ha kinnbeina i orden, og det er ikke for alle. Ta det fra en som har prøvd, sier Hoffengh og ler.

– Sade er vakker, men ikke babete, hun er rett og slett en skjønnhet. Jeg vet ikke om hun er symmetrisk en gang, men det gjør ikke noe.

– Går det an å si noe negativt?

– Nei, svarer Hoffengh kontant.

Premium
Kultur