+ mer
SMYKKER TIL FROKOST: Tiffany & Co står sentralt i historien om Holly Golightly (Audrey Hepburn) i filmen Breakfast at Tiffany's fra 1961. Foto: Getty Images

Historien bak verdens dyreste luksusoppkjøp

Historiens dyreste luksusoppkjøp er i boks, men hvordan ble egentlig Tiffany & Co en så stor smykkesuksess?

Da franske Louis Vuitton Moët Hennessy skulle kjøpe opp Tiffany & Co i høst, lå prislappen på rundt svimlende 150 milliarder kroner. Gruppen trakk seg imidlertid fra det som skulle bli tidenes dyreste luksusoppkjøp, og skyldte på coronakrisen.

IKONISK BLÅFARGE: Tiffany's er like kjent for sine diamantsmykker, som for sin blå emballasje. Foto: Getty Images

Det amerikanske smykkehuset svarte imidlertid med å saksøke LVMH for å ha brutt kontrakten. Da fikk pipa en annen lyd, og den 7. januar gikk avtalen i boks, men til en saftig redusert pris. Med en rabatt på to milliarder kroner, håper nå LVMH å kunne bringe Tiffany tilbake til fordums prakt, i form av investeringer i nye butikker og kolleksjoner.

Siden 1987 har LVMH opparbeidet seg stadig nye, eksklusive merkevarer til porteføljen, i snitt har de plukket opp to i året, og teller nå hele 75 merker under den franske paraplyen. I tillegg til anerkjente motehus som Dior, Givenchy og Louis Vuitton, sitter verdens største luksusgruppe på smykkemerkene Bulgari og Chaumet. Styreleder i LVMH, Bernard Arnault, skal lenge ha drømt om å ha enda et smykkemerke i sin stadig voksende samling. Nå ser drømmen ut til å ha gått i oppfyllelse.

Tiffany & Co

Amerikansk smykkehus, også kjent som Tiffany.

Grunnlagt i 1837 av Charles Lewis Tiffany.

Kjent for den gule Tiffany-diamanten.

Fikk stor eksponering i boken Breakfast at Tiffanys av Truman Capote, og filmen med samme navn fra 1961.

Første merke som introduserte diamantringen som forlovelsesring.

Registrerte blåfargen Tiffany Blue som eget varemerke i 1998.

Ble kjøpt opp av luksusgruppen LVMH i 2021.

Kongen av diamanter

Det var kanskje Tiffany som spilte den egentlige hovedrollen i kultklassikeren Breakfast at Tiffany's fra 1961, og har de siste årene startet flere restauranter ikledd den ikoniske blåfargen. Men historien til smykkemerket strekker seg lenger tilbake enn da Audrey Hepburn spiste frokost drømmene foran vinduene, eller da Marilyn Monroe sang om diamanter signert smykkemerket i 1953.

PRESIDENTGAVE: I 2017 ga presidentkone Melania Trump en presang fra Tiffany's til Michelle Obama. Foto: Getty Images

Tiffany & Co, på folkemunne Tiffany, ble startet i 1837 av Charles Lewis Tiffany. Frem til midten av 1800-tallet var fargerike stener sjeldent brukt i amerikanske smykker. Men med en forkjærlighet for unike og uvanlige stener, kjøpte Lewis Tiffany en turmalin i 1876 - og en merkevare var født.

Pressen omtalte ham som kongen av diamanter. Mens han på 1840-tallet kjøpte juveler fra franske aristokrater, kjøpte han i 1887 omkring en tredjedel av de franske kronjuvelene under en auksjon i Louvre i Paris. Den dag i dag kan man fremdeles iaktta Tiffany-diamanten, som ble en av verdens viktigste gule diamanter, i flaggskipsbutikken i New York.

LVMH

Louis Vuitton Moët Hennessy.

Fransk luksusgruppe etablert i 1987.

Verdens største luksusgruppe med hovedkvarter i Paris.

Administrerende direktør og styreleder er Bernard Arnault.

Opererer med kategoriene vin og sprit, mote og skinnvarer, duft og kosmetikk, klokker og smykker og retail innen luksussegmentet.

Synonymt med ikonisk turkis

Da Donald Trump ble president i USA i 2017, fikk en hel verden med seg at Melania Trump ga den avtroppende førstedamen Michelle Obama en presang. Pakket inn i turkist, var det ikke vrient å skjønne hvor den kom fra.

Kjent som Tiffany Blue, ble blåfargen valgt av smykkehusets grunnlegger selv i 1845. Den gang til forsiden av boken Blue Book, merkets årlige kolleksjon av håndlagde stener. Da Tiffany introduserte verden for sin første forlovelsesring i 1886, ble dens blå eske like berømt og ikonisk som ringen selv.

STJERNEFAVORITT: I 2019 fikk Lady Gaga gå med den berømte Tiffany-diamanten under Vanity Fairs Oscar-etterfest. Foto: Getty Images

Folk strømmet til butikken på Fifth Avenue i New York, kun for å kjøpe tomme esker. Men grunnleggeren nektet, og skal ha fortalt The New York Sun i 1906 at hvis folk ønsket den blå esken, måtte de kjøpe et design å ha inni. I dag blir boksen verden over sett på som et symbol for det sofistikerte og elegante.

Merket har imidlertid sett verdien i å utvide med flere produktkategorier, og man kan i dag kjøpe både oppbevaringsesker og smykkeskrin som ser ut som den opprinnelige turkise esken til diamantringen. Hvorvidt franskmennene lar Tiffany fortsette å være et erkeamerikansk smykkehus, gjenstår å se.

HOLLYWOOD: Skuespiller Audrey Hepburn blir smykket av Henry B. Platt, oldebarnet til grunnlegger Charles Lewis Tiffany, under filminnspillingen. Foto: Getty Images
Premium
Kultur