<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
GAMMELT, MEN GODT NYTT: Beatles er evig aktuelle, mer enn 50 år siden det egentlig tok slutt. Foto: Ethan A. Russel / Apple Corps Ltd.

Dette blir den store Beatles-høsten

To store TV-serier og en ny stereomiks av svanesangen Let It Be gjør The Beatles aktuelle som aldri før, 51 år etter at det egentlig var slutt.

Publisert 17. nov. 2021 kl. 20.34
Oppdatert 18. nov. 2021 klokken 18.21
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1285 ord

Myten om The Beatles’ siste måneder og innspillingen av albumene Let It Be og Abbey Road forteller om fiendskap, krangling, medlemmer som slutter i affekt og en generelt giftig atmosfære. Med 56 timers tidligere upublisert filmmateriale til rådighet er Ringenes herre-regissør Peter Jackson klar for å nyansere bildet.

The Beatles: Get Back er en seks timer lang TV-serie fordelt på tre episoder. Her presenteres John, Paul, George og Ringo som en sammensveiset og blid gjeng i spilloppmakermodus, helt motsatt av det som ble vist i filmen Let It Be som ledsaget den opprinnelige plateutgivelsen i 1970. 

Den opprinnelige tanken var at Peter Jackson skulle lage en to timer lang kinofilm, men da han oppdaget hva som befant seg i arkivene ble det som så ofte vanskelig for den newzealandske filmskaperen å begrense seg. I det ligger en viss ironi med tanke på at Let It Be fra 1970 først var planlagt som TV-serie, men endte som en 80 minutter lang film.

Foto: Ethan A. Russel / Apple Corps Ltd.

Når Jackson lanserer sitt gigantprosjekt gir det ny innsikt i det man har betraktet som en bitter svanesang for tidenes aller mest innflytelsesrike popgruppe.

– Sekvensen der George krangler med Paul som du ser i den opprinnelige filmen er faktisk det verste, fortalte Peter Jackson til magasinet GQ tidligere i år. 

– Det er der George sier «Jeg spiller det du vil jeg skal spille. Eller jeg spiller ikke i det hele tatt hvis du ikke vil jeg skal spille». Du vet, den «alt for å glede deg»-greia. Jeg har prøvd ikke å bruke noen ting fra Let It Be, så Get Back er helt forskjellig. Det ene eksemplet der vi brøt denne regelen er denne lille utvekslingen mellom Paul og George, fordi jeg ikke vil beskyldes for å pynte på historien ved å utelate den sekvensen alle husker. Men vi har gitt publikum riktig kontekst ved å vise hele den seks minutter lange samtalen. Det føles ikke lenger som en krangel.

Jackson understreker at filmen Let It Be ble lansert samtidig som The Beatles ble oppløst, men at det var mer enn ett år etter innspillingen. 

– Jeg antar at det hadde vært underlig å lansere en film hvor alle satte pris på hverandre.

The Beatles startet ferden mot verdensherredømme i 1960, og spilte de første årene på klubber i hjembyen Liverpool og i Hamburg, der de sakte, men sikkert bygget et renommé. I 1962 ble Ringo Starr med på trommer, og besetningen ble dermed slik vi kjenner den, med John Lennon og George Harrison på gitar og Paul McCartney på bass.

12 singler på Billboard – samtidig

I oktober 1962 singledebuterte de med «Love Me Do» som vakte en viss oppsikt, og i mars året etter kom det første albumet Please Please Me. Bandet skapte raskt furore hjemme i England og utover i Europa, og erobret USA da de i april 1964 hadde hele 12 singler inne på Billboard 100-listen samtidig, inkludert de fem øverste plassene.

GITARIST, VOKALIST OG KOMPONIST: John Lennon i 1969, det samme året som han forlot bandet. Foto: Ethan A. Russel / Apple Corps Ltd.

Herfra og ut kunne de gjøre lite feil kommersielt sett. De fleste vil være enige om at også kvaliteten på musikken – og ikke minst utviklingen – var usedvanlig og at bandet står som en bauta i musikkhistorien. «The Fab Four» spilte inn og ga ut 11 studioalbum, ett soundtrack, 22 singler og to EPer i løpet av drøye syv år, mer enn 200 låter totalt. Det er nesten vanvittig å tenke på i dag, hvor man uten å blunke kan bruke en måned på å finjustere en skarptrommelyd. På 60-tallet var det helt vanlig å jobbe i et slikt tempo, og det er klart det ligger en nesten ubegripelig arbeidsinnsats bak denne sangkatalogen som i all hovedsak består av Lennon/McCartney-komposisjoner.

Men det må sies at når en gjeng unge menn på terskelen til voksenlivet blir superstjerner, gjør det noe med dem. I det perspektivet er det kanskje ikke så underlig at en litt amper stemning gjorde seg gjeldende da Beatles begynte arbeidet med sin ellevte plateinnspilling, med den planlagte tittelen Get Back. John og Ringo var 28 år gamle, Paul var 26 og George bare 25. De var verdens største popstjerner, og bare to og en halv måned tidligere hadde de ferdigstilt det ambisiøse dobbeltalbumet The Beatles, ofte omtalt som The White Album.

Ny stereomiks

Tanken var at Beatles, som hadde holdt sin siste konsert i 1966, skulle vende tilbake til scenen og at øvingene som startet i januar 1969 ville bli del av den dokumentaren som ble til filmen Let It Be. De dro aldri på noen ny turné, men holdt i stedet én uannonsert konsert på taket av bygningen i Savile Row der bandet hadde sine Apple Corps-kontorer. Til stede var kun venner og familie, men også alle som gikk forbi nede på gaten fikk med seg den historiske begivenheten. Den 42 minutter lange konserten er i sin helhet med i Jacksons nye TV-serie.

Med unntak av «Get Back» som ble sluppet på single ble det ikke album i denne omgang, og bandet startet i stedet innspillingen av det som skulle bli den legendariske platen Abbey Road, utgitt i september 1969. Samme måned forlot John Lennon bandet, og de resterende medlemmene ferdigstilte opptakene fra det uferdige prosjektet som ble til Let It Be, deres 12 og aller siste LP-utgivelse. Den ble utgitt i mai 1970, nesten en måned etter at de hadde annonsert oppløsningen.

Og dett var dett? Ikke helt. The Beatles etterlot seg et enormt popkulturelt avtrykk og påvirker stadig nye artister. Det har bygget seg opp en betydelig Beatles-industri, og Universal Music som sitter på platerettighetene forvalter skatten forholdsvis sobert, vel å merke med en del relanseringer. De siste årene er det lansert nye og påkostede utgaver av bandets fire siste plater som nå kulminerer med Let It Be i ny stereomiks, utført av Giles Martin, sønn av den opprinnelige Beatles-produsenten George Martin.

TROMMIS: Ringo Starr. Foto: Ethan A. Russel / Apple Corps Ltd.

Giles Martin og teamet hans har gravd dypt i arkivene. De har hørt gjennom utallige opptak og alternative versjoner av de forskjellige sangene før de har gitt platene ny og forbedret lyd, og dessuten kuratert bonusmateriale til de forskjellige platene, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles, Abbey Road og nå Let It Be.

I bandets tegn

Av betydelig interesse for Beatles-fansen er også miniserien McCartney 3, 2, 1. Den består av seks halvtimeslange episoder, der den berømte produsenten Rick Rubin intervjuer Paul McCartney om sangene hans, og McCartney forteller i detalj hvordan en rekke Beatles-klassikere (og noen få Wingslåter og solosanger) ble til. Rubin er mer fan enn journalist, og sammen leker de seg i studio med mastertapene, skrur ned elementer her, skrur opp elementer der, og har det helt åpenbart veldig gøy, mens Rubin blir stadig mer imponert over alt de fikk til for 50-60 år siden.

Blir vi noen gang ferdige med å feire arven etter The Beatles? Lite tyder på det. Høsten 2021 står iallfall i bandets tegn.

  • McCartney 3,2,1 – kan strømmes på Disney+ nå.
  • The Beatles: Get Back – strømmes på Disney+, og de tre episodene legges ut henholdsvis 25, 26 og 27. november.
  • Let It Be Special Edition – ute nå, tilgjengelig i forskjellige formater. Den mest omfangsrike består av fem CD-plater og én Blu-Ray, der du også får en 100 siders bok med i pakken. Blant innholdet er hele 27 tidligere uutgitte opptak.
MUSIKKIKON: Paul McCartney under innspillingen av Let it be i Twickenham Film Studios i 1969. Foto: Ethan A. Russel / Apple Corps Ltd.