+ mer
Ten Platform: Ten Lifestyle Group har over 20 års erfaring, og er blant verdens raskest voksende concierge-tjenester. Nå satser de på norden. Foto: Dreamstime

Frir til rike og raske

Conciergebedriften Ten Lifestyle Group har investert over 100 millioner kroner på å gjøre det enklere å be om luksustjenester via mobilskjermen. Nå satser de på pengesterke nordmenn.

- De vil spise det samme, de vil se de samme artistene og reise til de samme destinasjonene. Selvfølgelig er asiatene litt mer kresne, men det er faktisk interessant å se hvor mye folk har til felles. Alex Cheatle humrer over telefonen fra London når har prater om hva rike mennesker bruker penger på. Det er dette han lever av – å yte bedre service til folk som har alt, men som vil ha mer. For 20 år siden etablerte han Ten Lifestyle Group, som skulle tilby pengesterke bedrifter og privatkunder det lille ekstra, som plass på en fullbooket restaurant eller billetter til en utsolgt fotballkamp. Etter to tiår på markedet, og med over to millioner kunder globalt åpner de sitt første Skandinaviske kontor i Oslo. DNB er første kunde ut, der Ten Lifestyle Group skal skreddersy opplevelser bankens kunder kan booke via skjermen. Jo flere penger i banken, jo flere luksuriøse goder fra conciergeservicen.

SJEFEN: Administrerende direktør Alex Cheatle grunnla Ten Lifestyle Group for 20 år siden. Per dags dato har de over 2 millioner registrerte kunder globalt. Foto: Ten Lifestyle Group

Liker Skandinavia

Cheatle prøver å beskrive en reell situasjon som lett kan oppstå, særlig for skandinavere som er over gjennomsnittlig opptatt av å reise – både når det kommer til business men også pleasure. Det kan være at man ønsker en Gucci-veske fra den nyeste kolleksjonen, som venter i det man kommer inn på hotellrommet i New York. Kanskje ønsker man å slå av en prat med restaurantsjefen på en av byens aller travleste restauranter. Cheatles jobb er å fikse medlemmenes spesifikke ønsker, både store og små. - Vi er interesserte i Oslo og Skandinavia generelt av flere grunner. Dere reiser mye, og gjennomsnittsinntekten samlet i alle fire landene er blant de ti beste i verden. Samlet har landene 25 millioner mennesker. Selv om det ikke er større enn stor-London er det en morsom base, sier han.
Ten Lifestyle Group har nå kontorer i alle verdenshjørner, og er blant verdens raskest voksende conciergetjenester. Likevel har markedet endret seg. Det har kundene også. Da Ten Lifestyle Group ble børsnotert i oktober 2017, var det flere ting bedriften ønsket å ta tak i. Cheatle ønsket å bruke pengene på ekspansjon og digitalisering. Sistnevnte har kostet den britiske bedrifter rundt 10-12 millioner pund, noe som også har resultert i at det er enklere å prøve seg på nye marked. 

PÅ MOBILEN: Ten Lifestyle Group opererer digitalt, noe som blant annet var et krav fra deres første norske kunde DNB. Foto: Ten Lifestyle Group

Ringrev

Til å løfte tjenesten i Norge har Ten Lifestyle leid inn Didrik Cappelen, som fungerer som konsulent under oppstartsfasen i Oslo. Cappelen har nylig måttet legge inn årene etter å ha tapt store penger på et annet concierge-prosjekt, men gjør nå et nytt forsøk.

Han sier at et digitalt tilbud var et av kravene DNB stilte da de inngikk avtalen. 

- Ten Lifestyle Group har de siste 16 månedene utviklet en digital plattform hvor man kan planlegge og booke en hel ferie eller kortere reiser fra A til Å. Man kan kjøpe alt fra flybilletten til skyss via vår nettsider, som oppdateres løpende og lærer seg kundenes preferanser over tid, forteller Cappelen. På nettsiden til conciergeservicen kan de friste med over 16.000 utvalgte hoteller som eksperter har testet ut, tilgang på sjeldne luksusvarer samt eksklusive restaurantbesøk. Grunnet dagens teknologi følger tjenesten med geolokalisering, slik at kundene kan få tilbud basert på hvor de befinner seg i verden.

Flere forsøk

Selv om det høres luksuriøst ut, er ikke conciergeservice den enkleste bransjen å lykkes i. For endel år siden etablerte britiske Quintessentielly Group seg i Norge. Cappelen var tittulert daglig leder, og skulle løfte tjenesten her hjemme gjennom en lisens med det britiske selskapet. I vinter begjærte holdningselskapet til Quintessentially i Norge oppbud med 10,5 millioner kroner i gjeld og ingen verdier. - Quintessentielly Group gikk i Kodak-fella. De leverte ikke digitalt, noe som fortsatt er et problem. Det var absolutt et marked for concergeservice den gangen også, men når de svenske investorene begynte å ta ut penger privat var det ikke lengre mulig å jobbe for de. På det meste var vi 23 ansatte, og hadde fem millioner kroner i driftsresultat.
- Hvordan skal Ten Lifestyle Group overleve uten å måtte gi seg? - For det første er det et av få conciergeselskaper som har investert i en fungerende digital tjeneste, hvor absolutt alt kan fungere på mobil eller fra pc. Cheatle eier i tillegg alle sine kontorer globalt, mens Quintessentielly er et franchisesystem. I motsetning til mange andre conciergefirma jobber vi alltid gjennom en partner, som et flyselskap, en mobiloperatør, banker og kredittkortselskaper. Når vi har fått opptil fem kontrakter har man en løpende inntjening på fire til fem år, forteller Cappelen. Kundene det britiske selskapet ønsker å betjente her til lands er i prinsippet de fleste nordmenn med inntekt på 600.000-700.000 tusen kroner og oppover. I dag jobber firmaet med rundt ti potensielle partnere for å kunne tilby flere nordmenn godene.
- Folk i Skandinavia har generelt mye fritid, og at noen kan bruke tiden deres litt bedre gjør flere interesserte i tjeneste våre. Vi ser på å etablere kontor i de andre skandinaviske hovedstadene også, men først skal vi teste Oslo, tilføyer Cheatle.

Premium
Lørdag