+ mer
IKKE BARE VOLVO: Selv om han jobber som daglig leder i den lokale Volvo-forretningen legger Haakon Laastad lidenskap i alt av biler. Nye som gamle. Men felles for de alle er at han ser etter klassikerne. Det gjelder forsåvidt alt han ellers omgir seg med i livet også. Foto: Nicolai Giil

Her er Volvo 240 og Ferrari Testarossa like mye verdt

For bilselger Haakon Laastad handler livet om mer enn bare bil – han vet bare ikke hva det er enda.

Laastad & Co er ikke helt som andre Volvo-forhandlere. Eller egentlig bilforhandlere generelt. Og det drives av det som må være landets eneste bilselger som også kunne vært kurator på Folkemuseumet. Lokalene er som snytt ut av 60-tallet. De har eget magasin, lysbildefremviser, barskap i palisander og det lukter som et gammelt rederikontor. Sjefen er kledd som en karakter fra Mad Men og huset hans er en tidsmaskin. Attpåtil står det Ferrarier i kjelleren. Det har tredjegenerasjon Haakon Laastad sørget for.

SVØPT I PALISANDER: Haakon Laastad er ikke som andre bilselgere, så lenge vi unnlater Rolexen på venstre lanke. Foto: Nicolai Giil

Var den forrige bilen du kjøpte den ultimate geografilærersedanen 240 på 80-tallet kan du ikke holdes i forakt for å tro at kjøpsprosessen fortsatt handler om lange søknadsskjemaer, menn i brune dresser med hatt og fyllepennsangst. Men slik er det ikke. Her er ikke bedriftsvisjonen på nymoderneistisk bilselgervis basert på svette hender, beiset hår, marineblå v-gensere med egenavn brodert på brystet, konsulentsko og joviale uttalelser om kundens bankkonto. Eller grå vegg-til-vegg-tepper.

Arvegods

Haakon Laastad er kledd i brun dress, flettede skinnsko og trenchjakke. Sistnevnte plagg poengterer han at ikke er fra stereotypiske Burberry, men noe litt obskurt i stedet. Litt annerledes enn folk flest i hans bransje – sett bort i fra den grønne Rolex Submarineren lenket til armen.

– Det som er blitt klassisk, og blandet inn i det moderne på en fin måte.

« Det er viden kjent i Haugesund at jeg spiser grøt til frokost på lørdager. Det er ingenting som er kult ved grøt. »
Haakon Laastad

Haugalendingen forsøker å forklare hvordan Volvo har gått fra «mann med hatt»-bil, til en mer linjeformet og stilsikker vogn. Det liker han naturligvis.

I 2011 tok han over farens bilforhandler, som fortsatt bærer familiens navn. Men det var ikke det å være bilselger han lekte når han krabbet rundt som ung.

– Jeg ville gjøre det bra som bassist. 

IKKE KITSCH: Bilen, en Volvo 142, har ikke verdens sprekeste motor, men Haakons håndflettede sko spriter det hele opp. Foto: Nicolai Giil

Laastad er fortsatt høy, tynn og har langt hår. Alt en bassist trengte for å slå gjennom på 90-tallet. Men slik ble det ikke. Han jobbet seg rundt med agenturer på klesmerker i hovedstaden. 

Bassen og håret har han beholdt, men i dag selger han flere hybridbiler enn dunjakker og mønstrete bomullsskjorter.

Men det er ikke bare Volvo-nips og krimskrams han har i hyllene. Nå er han også en bilmann utenom det vanlige.

60-tallet svinger

– Jeg ville ikke ha den samme brå overgangen som min far hadde da han tok over butikken. 

Laastad senior måtte ta over som ung da hans far gikk tidlig bort. Haakon fikk en roligere overgang. 

– Jeg startet på gulvet og jobbet meg oppover. 

Oppe endte han naturligvis. Etternavnet hans henger tross alt på et lysskilt over inngangdøra. 

Nå står det også «Daglig Leder» på glassveggen utenfor. Kontorene i andre etasje er gjort tilnærmet identiske med den tiden både far og bestefar tuslet rundt på vegg-til-vegg-teppet med pipe i munn og koteletter på kinnet. 

« Det er så mange som sier «Å! En sånn hadde pappa da jeg var liten!» når de kommer inn i butikken og ser de gamle bilene vi har. «Ja, jeg vet.» responderer jeg høflig. »
Haakon Laastad

Veggene er petrolblå. Dørene i Oregon pine. Litt teak. Mye valnøtt. Ringpermer i hyllene. En sjenk med krystall med brunt innhold i hjørnet. Som tatt rett utifra en scene i «Mad Men» eller hvilket som helst annet melodramatisk amerikansk periodisk drama fra 60- og 70-tallet. Og apropos «Mad Men»:

– Denne videoen pleier jeg å spille av når jeg prøver å fortelle folk som er innom hvorfor vi gjør som vi gjør her på Laastad & Co.

«CONDUCTING BUSINESS»: Bestefar & Co våker over etterkommerens kontorarbeid. Foto: Nicolai Giil

Haakon løper over laptopens tastatur med fingrene, teknologi som nærmest ser malplassert ut i det Oregon pine-svøpte møterommet, og setter i gang et klipp fra andre sesong av AMCs suksess. Reklamemannen Donald Draper presenterer en reklamekampanje for Kodaks nye bildefremviser, «The Carousel». Til sine kunder selger han kraftig på sentimentalitet. Det folk har en emosjonell tilknytning til. Minner. 

– Det er dette jeg prøver å spille på.

Det er det kanskje ikke så dumt å gjøre når man selger biler fra et merke som tilnærmet alle i Norge har et forhold til. 

– Det er så mange som sier «Å! En sånn hadde pappa da jeg var liten!» når de kommer inn i butikken og ser de gamle bilene vi har. «Ja, jeg vet.» responderer jeg høflig. 

Nede på det hvitflisede salgsgulvet i første etasje står en rekke firkantede bokser på fire hjul som enhver leser av «Vi over 60» vil få gråt på øyet over. Her står de, side om side med splitter nye kreasjoner fra Kinesisk-eide Volvo.

Jaguar E-Type og Volvo v70

Men det er i kjelleren nedenfor at de mest yrende aktivitetene foregår – til tross for at det er helt nytt og rent. Blankpolert messing, rennende væsker og smøremidler dominerer i dunkel belysning. Det knirker i tykt skinn og hengsler. Det er her Haakon Laastad kommer når han skal kose seg skikkelig

KJELLERFØLJETONG: I garasjen gjemmer pasjonsprosjektet til Haakon seg som har fått navnet Laastad Classics. Her er det lov at britiske biler svetter litt motorolje. Foto: Nicolai Giil

En helt annen verden hva pasjon for klassiske biler innebærer. Det er her godsakene gjemmer seg, blant draperende tepper og sorte vegger. Bildriften kan virke fritt uten hemninger. 

Alfa Romeo Montreal i sjokkoransje, Aston Martin Vanquish S, Range Rover Classic, Ferrari Testarossa (ikke rød som alle andres), Porsche 911.T, Jaguar E-type og Maserati Khamsin (svært sjelden). Og enda en Ferrari: 599 GTB (ikke rød den heller).

– Inspirert av «The black lodge» fra Twin Peaks, med store gardiner som rominndelere. Det gjør også rommet fleksibelt, påpeker Laastad.

– Jeg leter etter det som kan være fremtidige klassikere, uttaler Laastad i det han lar hånden gli over bakenden på Maseratien i plattfarget blå fra 70-tallet. 

Men selv med Ferrari og Aston Martin i garasjen, lover jantelovskjerreselgeren at han ikke prøver å være skrytete eller opptatt av kredd. 

– Det er viden kjent i Haugesund at jeg spiser grøt til frokost på lørdager. Det er overhodet ingenting som er kult ved grøt.

BILGAL: Alfa Romeo Montreal ble deisgnet av Bertone. I forgrunnen står Haakons Ferrari. Foto: Nicolai Giil

Ulveblikk

Det er regn i luften i Haugesund-høsten. Haakon kjører en ny S60 med leasing-reklame på døra inn på parkeringsplassen utenfor egen bolig. To ulver blikker gjennom den smale glasstripen ved siden av inngangsdøren til funkishuset, et par Torkhilsen-kast unna butikken.

BIKKJEKALLT: Huskyen Cooper (i front) er oppkalt etter regissøren bak TV-serien Twin Peaks. Orion sitter i sofaen bak. Foto: Nicolai Giil

– Cooper og Orion.

Og igjen, apropos Twin Peaks: Førstnevnte er oppkalt etter karakteren Dale Cooper fra denne serien. Regissøren, David Lynch, har han bilde av på kontoret. 

« Livet handler om mer enn bare bil – jeg vet bare ikke helt hva det er enda. »
Haakon Laastad

– David Lynch var veldig opptatt av det estetiske. Inn i serien blandet han kunst, og alt skulle være omhyggelig gjort. Fantes ikke møbelet han trengte – da bygget de det.

Apropos omhyggelig: Laastad har innredet villaen med respekt for arkitekt Thorvald Solheim og inspirasjon fra 60- og 70-tallet, som han selv karakteriserer det. PH-lamper. Litografier. Familiebilder i sort-hvitt. Kaffebord designet av Isamu Noguchi. String-hyller. Valnøtt. Masse valnøtt. Huset inneholder tilsynelatende flere utrydningstruede eksemplarer enn WWFs rødliste. 

STRING OG VOLVO: Haakon Laastad har omhyggelig plassert mangt et objekt i stuen. Foto: Nicolai Giil

Så omhyggelig er det, at det kan være vanskelig å forlate miljøet han har skapt.

– Jeg kjøpte sibirske huskyer, for da visste jeg at jeg måtte holde meg i god form. 

Det passer han på å poste bilder av på Instagram.

I et avlukke har han slått ut veggen for å få innsyn til garasjen. Der står en oransje Volvo P1800 ES – svenskenes egne sportsbil ala «shooting brake». Angivelig var Roger Moores favorittbil en P1800 og han var påpasselig med å kjøre en hvit slik i «Helgenen».

Med en fullstappet bokhylle som bakteppe dominerer et egg fra Arne Jacobsen.

– Gjort på spesialordre i samme farge som de hadde på stolene på SAS-hotellet i København, påpeker Laastad. 

Bilselgeren utviser stort detaljfokus – nærmest pedantisk. Heldigvis redder den joviale haugesundsdialekten han inn. 

« Det står ikke mellom en Ferrari Testarossa eller Volvo XC90 for kunden. »
Haakon Laastad

– Eddie Murphy kunne sitte og se på noe han synes var morsomt, men uten å le. Selv om det var kjempeløye.

I stedet studerte han. Og med samme ulveblikk er det Laastad prøve å lære i søken etter sitt neste samleobjekt. 

Det plinger og planger i en elektrisk plankebit fra Gibson (en Thunderbird fra 1965). 

Hvordan selge bil – til de som ikke bryr seg om bil

For å fortsette å selge Volvo, som både hans far og farfar har gjort, må han gjøre mye som andre ikke gjør. Haakon slår seg stort ut på Instagram, og har laget eget Laastad-magasin på glanspapir. Nå på nymoderne nett. 

– Det handler om å skaffe seg en arena for å selge det en har. Selv om det i kjelleren står masse gamle biler, synes folk at det vi gjør er relevant og kult. 

<strong>Foto: Nicolai Giil</strong> (1 / 5)

Men det er ikke den samme damen eller mannen som kjøper de to ekstremene Laastad tilbyr på sine kvadratmeter i Haugesunds næringsnabolag. 

– Det står ikke mellom en Ferrari Testarossa eller Volvo XC90 for kunden.

– Vi vil selge en livsstil. Litt sånn på samme måte som Ralph Lauren har gjort. Hans hovedgeskjeft er jo å selge klær, men det er måten det pakkes inn på. 

På palisandersjenken hjemme i stuen står en Kodak Carousel, den samme som Donald Draper fikk i sin kundebank i «Mad Men». Under den: En kaffebordbok om motekrabaten Ralph Lauren. 

– Livet handler om mer enn bare bil – jeg vet bare ikke helt hva det er enda, sier Haakon. 

GUTTEBASS: Egentlig ville han helst spille musikk. Så ble han bilselger. Haakon (og Orion) ser ut til å nyte begge deler. Foto: Nicolai Giil
Premium