+ mer
Logoen var kjapt på plass før Norges første drive-in show Foto: Streamy

Satser på drive-in show

Underholdningsbransjen lanserer Norges første drive-in konserter, for å bidra til at ikke næringen går under. – Ikke bare en krisepakke, mener Pia Nordskaug fra Streamy.no.

Det er ikke vanskelig å forstå at det å samles foran et stjernespekket stand up-show eller stå som sild i tønne foran vårens konserter ikke kommer til å skje med det første. Ringvirkningene til Covid-19 har også nådd underholdningsbransjen, og selv om det kanskje fungerer at Bård Tufte serverer spøker uten publikum på NRKs beste sendetid et par tre ganger, er ikke dette optimalt. 

At artister sender live fra stua si med vippsfunksjon kan også bli kjedelig i lengden. 

Bary AS, et norskeid selskap innen sceneteknisk produksjon er blant selskapene som er blitt hardt rammet grunnet viruset. De leverer lyd, lys, bilde og scenen til arrangementer innenfor kultur, men også næringslivet. 

– Da arrangementforbudet dukket opp, var det bare å dra ut proppen med en gang. Årlig omsetter vi for 130 millioner kroner, og i april kommer vi til å se en reduksjon på tilnærmet 100 prosent, sier Morten Bakke, som er forretningsutvikler og partner i Bary.

– Jeg håper og tror at drive-in konseptet på mange måter vil fordufte, og at folk vil stå side om side ved hverandre igjen når dette er over, sier Morten Bakke i Bary. Foto: Privat

Det gjelder å tenke nytt, og sammen med Streamy, Schibsted Norge og Overtid har de nå gått sammen for å finne en praktisk gjennomførbar løsning for kulturelle opplevelser, og som tilfredsstiller alle krav hva gjelder smittevern. Nå åpner de Norges første drive in-scene i Lillestrøm.

Ut eller inn

Selv om drive-in faktisk krever at publikum bor i rimelig nærhet, har Streamy.no laget en digital plattform i tillegg. For publikum som ikke har mulighet til å delta, eller sitter i karantene for den del, har de nå mulighet til å få streaming fra første rad hjemme i sofaen.

– Vi i Nieu og andre aktører lever av å vise frem det vi lager eller produserer. Dette er en plattform for all kunst, som kanskje formidler bedre, er morsommere eller forsterkes når den kan oppleves live, sier medeier Morten Ramm i en pressemelding. 

Førstkommende onsdag er det duket for drive-in med Klovner i kamp, som har måtte avlyse alle sine fremtidige konsertene som opprinnelig skulle finne sted i vår.

Klar: Pia Nordskaug bak Streamy sier at tiden vi er inni i nå tvinger underholdningsbransjen til å teste nye prosjekter. I morgen arrangerer de Norges første drive-in konsert på Lillestrøm – samt i stuer over hele landet. Foto: eco.logic


Med en kapasitet på 200 biler, vil det bli mulighet til å oppleve musikk fra førersetet, dog med klare regler. I løpet av ukene fremover er timeplanen spekket med andre artister og komikere som Eva Weel Skram, Odd Nordstoga, Else Kåss Furuseth, Martin Beyer og Dag Sørås. Selv om showene blir streamet, må man fortsatt møte opp til avtalt tid, da showet og konserten blir borte etter selve opptaket. Det ligger heller ikke tilgjengelig digitalt etter show for publikum.

– Vi har jobbet med tiltaket siden viruset kom til Norge, da vi skjønte at dette kom til å prege oss. Drive-in kino var lenge i loopen, men vi ønsket å gjøre noe mer. Det tok ikke lang tid før forslaget om å lage en live drive-in scene kom på banen. Vår målsetting er å sysselsette egne folk, men vi drar også med oss større deler av næringskjeden som kunder og leverandører. I tillegg er dette noe som vil sysselsette artister, management og booking, sier Bakke. 

Aktuelt: Drive-in er ikke et fremmed fenomen når det er snakk om kino. I disse dager har fenomenet blitt forsterket, grunnet Covid-19. Her fra en utekino i Miami i USA denne uken. Foto: NTB Scanpix

Nå håper han at prosjektet vil gi litt penger i kassen slik at de kan være i arbeid noen uker eller måneder lengere. På sikt håper han likevel at folk ønsker og møtes igjen.
– Jeg håper og tror at drive-in konseptet på mange måter vil fordufte, og at folk vil stå side om side ved hverandre igjen når dette er over. Det er noe å kunne stå ute og drikke et glass vin eller øl med kompisgjengen, sier han.

Ikke bare en krisepakke

Selv om det i disse dager er mer behov for arrangementer som dette, hvor man ikke trenger å være tett i kontakt med andre, tenker Streamy.no lengre enn Bakke og Bary. 

De ser for seg en fremtid hvor det vil dukke opp mange muligheter for ulike livestreams, hvor folk velger det nye konsept. Selv om ikke coronaviruset trenger å være grunnen, nevner Pia Nordskaug som er booking- og streamingansvarlig grunner som sosial angst eller fysisk handicap. 

Debuterer: Aslak Hartberg, Thomas Gullestad og Esben Selvig bak Klovner i kamp er prøvekaninene, da de er førstemann på scenen under Driv-in konserten onsdag 1. april i Lillestrøm. Foto: NTB Scanpix

– Vi synes også det er spennende at man kan være med på ting som skjer overalt i landet, uten at man må reise dit, presiserer Nordskaug, og legger til at Streamy.no ikke bare er en krisepakke som skal dekke behovet her og nå, men at situasjonen nå har skapt et behov som de tror kan bli en fast underholdningskanal i fremtiden.
– Hvor lønnsomt er et prosjekt som dette? 

– Målet er å kunne tjene penger, og at underholdningsbransjen skal ha en innovativ og fremtidsrettet plattform som sikrer inntekt til underholderne. Det gjelder å trå varsomt i disse dager, men på en annen side er det en perfekt mulighet til å teste nye muligheter. For en komiker er det ofte et snevert publikum i et lite rom som som fungerer, men med streaming i tillegg kan komikeren i prinsippet selge 5.000 billetter. Det er en spennende tanke, sier Nordskaug.

Premium