Sko øker normalt ikke i verdi, men bølgen av designsneakere har gjort at markedet og prisene for de mest ettertraktede modellene har løpt fullstendig løpsk.
For å kapitalisere på interessen i en tid med en stadig mer avslappet kleskode har nær sagt alle skomerker kastet seg på trenden.
Den nye normalen
Selv merker som det tradisjonelle, engelske skomerket Church’s bruker i dag utstillingsvinduet i Londons skogate Jermyn Street på å fronte sneakers i stedet for modellene man normalt forbinder dem med.
Det er luksusmerkene Dior, Valentino, Balenciaga og Gucci som har klart overgangen best, ved å henvende seg direkte til det amerikanske markedet og streewear-kulturen.
Blant dem som har lykkes aller best er det LVMH-eide franske motehuset Dior, som sammen med Nike har produsert et av markedets definitivt mest etterspurte par sko: Air Jordan 1 High x Dior.
Ut av butikk koster skoene rundt 20.000 kroner, men de er nærmest umulig å få tak i.
8.500 par
For å få tak i et par må du vinne retten til å kjøpe dem gjennom et lotteri i butikkene i New York og Los Angeles. Den nye modellen som slippes denne måneden skal ifølge ryktene være begrenset til 8.500 par.
Men dersom du mot formodning skulle vinne lotteriet, og ikke velger å bruke dem selv, kan du forvente å få pengene igjen flere ganger.
Side om side med sneakerinteressen har markedet for gjensalg av sneakers økt betraktelig, og i andrehåndsmarkedet er Air Jordan 1 High x Dior forventet å passere 120.000 koner. Den spås å kunne gå enda høyere.
Ok, det er kanskje ikke Bitcoin det er snakk om her, men fortsatt et passe solid prishopp for en luksusversjon av en basketsko.