Skillings på Skillebekk Foto: Erik Valebrokk

Fra reklamebransje til bakesuksess

Skillingsboller på Skillebekk? Det var et konsept den permitterte reklamerådgiveren Nicoline Lysholm ikke klarte å motstå.

Nicoline Lysholm (29) har jobbet i reklame- og kommunikasjonsbransjen i tre år og skulle begynt i nytt byrå 1. april. Men da de første koronatiltakene trådte i kraft 12. mars, gikk store deler av Norge i svart, og der satt hun uten noe å gjøre.

– Det begynte vel med at jeg fant ut at jeg ikke bare kan sitte her på ubestemt tid, sier Nicoline Lysholm og tar ut et brett med 12 perfekte, nystekte og velduftende skillingsboller fra stekeovnen i det romslige kjøkkenet på Skillebekk i Oslo. 

Skillings hører hjemme på Skillebekk i Oslo, og Nicoline Lysholm har vært nøye med profilen sin. Her poserer hun i nærmiljøet med skillingsboller og kjole designet av TSH (Tina Steffenakk Hermansen). Foto: Fredrikke Wiheden

– Jeg tror jeg hadde blitt gæren, og jeg tror kjæresten min hadde blitt enda mer gæren. Og ikke bare liker han skillingsboller, men jeg blir jo også i veldig godt humør av dette.

3. april la Lysholm ut det første bildet på Instagramprofilen Skillingsoslo. Det viser en hånd som holder opp en skillingsbolle mot en rosa murvegg og ordlyden «S for skillings». Nå er kontoen fylt opp av rosa bilder, små dikt og slagord (– Jeg er ikke en gang veldig rosa av meg, insisterer hun) og har mer enn 1000 følgere. 

Med høy aktivitet i sosiale medier og generell word of mouth har hun på en måneds tid solgt hundrevis av boller.

Begynt å ta av

– Etterspørselen og responsen har vært overraskende stor. Jeg vet ikke hvor mange boller jeg kunne ha solgt. Målet har aldri vært å tjene penger på dette, men det var en lørdag hvor jeg sto opp halv fire og satte åtte bolledeiger. Da solgte jeg nærmere 200 boller. Jeg skal selge ganske mange boller for å leve av dette. Det er ingen gevinst å snakke om enda, ler hun.

Før hun gikk i gang med Skillings brukte Lysholm fem dager på å finne den rette oppskriften og perfeksjonere den, og lagde samtidig logo med tilhørende designprofil.

– Skillingsboller på Skillebekk klang så godt i hodet mitt at jeg ville gjøre et forsøk. For min del handler det jo om litt andre ting enn den bollen isolert sett. Dette er et lite eksperiment i det å bygge en merkevare, men så er det jo viktig at produktet også er bra.

Nicoline Lysholm kunne knapt bake da hun startet Skillings for litt over en måned siden, men resultatet ser ut som hun knapt har gjort annet her i livet. Foto: Fredrikke Wiheden

– Det har vel også bevist for deg at du er i stand til å bygge din egen bedrift?

– Kanskje det. Det begynte som en hobby og er det fortsatt. I og med at det er merkevarebygging jeg synes er gøy så begrenser jeg bakingen noe. En til to ganger i uken synes jeg er helt fint, men etterspørselen tilsier at jeg kunne bakt hver eneste dag.

– Det morsomme er å se at det funker å utvikle et brand basert på en skillingsbolle som man egentlig kan få tak i overalt, når som helst, mens du her faktisk må bestille en uke i forveien, og hente på et gitt tidspunkt, på Skillebekk.

Fra sitt romslige kjøkken på Skillebekk har Nicoline Lysholm etablert merkevaren Skillings. Et par ganger i uken lager hun skillingsboller på bestilling, men etterspørselen er stor nok til at hun kunne bakt hver dag. Foto: Erik Valebrokk

Hadde null erfaring

Før Lysholm ble permittert hadde hun praktisk talt ingen erfaring med å bake, men finner stor tilfredsstillelse i å ha lykkes også med skillingsbollene og ikke bare med merkevarebyggingen. Det er ikke dermed sagt at hun vil bake andre ting også.

– Jeg må innrømme at det er alt det rundt jeg synes er morsomt, men det er jo også veldig tilfredsstillende at skillingsbollene blir såpass gode. Produktet er jo viktig. Men jeg gleder meg veldig til å være tilbake i normal jobb.

Når det skjer vites ikke, men hun kommer ikke til å pensjonere Skillings når det skjer.

– Hva Skillings blir til senere vet jeg ikke enda. Kanskje jeg fortsetter å bake en gang i uken, kanskje jeg selger til bedrifter, eller kanskje Skillings blir til noe helt annet? Et lite og «skill» kommunikasjonsbyrå? sier Nicoline Lysholm.

Les også