En annerledes restaurantopplevelse

Serveringsbransjen må være kreative når de gjenåpner etter nedstengningen. 

BLIR VANLIGERE: Utstillingsdukker på restaurant. Her fra i Vilnius, Litauen. Foto: NTB Scanpix

Restaurantbransjen er blitt knust av corona-restriksjonene. I USA har restaurantene tapt 80 milliarder dollar til og med april, viser tall fra National Restaurant Association. Mens i Storbritannia hadde bransjen et inntektsstup på 97 prosent i seks uker frem til 22. april, skriver CNBC. 

Til tross for at spisesteder som har take-away får en litt mer glidende overgang, vil det kreve litt mer kreativitet blant de litt mer finere restaurantene som er nesten like avhengig av atmosfæren som kvaliteten på maten. 

Mye av utfordringen ligger i at de kundene skal føle seg trygge og som om de faktisk er på en bedre restaurant, og ikke et sykehus. I både Tyskland og Nederland har det dukket opp små drivshus ved noen restauranter for å skjerme gjestene. Mens andre spekulerer i utstillingsdukker og utstoppede dyr for å få gjestene til å føle seg komfortable med riktig avstand til hverandre. Ved noen tilfeller kan også gjestene bli bedt om å oppgi kontaktinformasjon, noe som allerede er påkrevd i noen amerikanske stater.

– Folk må føle buzzen

Hos D&D London, et selskap som driver mer enn 40 eksklusive restauranter og arenaer i den britiske hovedstaden, New York og Paris, inkludert Quaglino's i London og Queensyard på Manhattan, et prioriteringen å få ansatte og kunder til å føle seg trygge. Des Gunewardena som styrer D&D London sier at teamet hans jobber med bordoppsett for å jobbe rundt sosiale distanse-regler, i tillegg til å se på forskjellige stiler av personlig verneutstyr.

– Hvis du har en restaurant og tar bort halvparten plassene og det bare er tom plass imellom, ser den ganske sjelløs ut. Det er en veldig viktig del av hvordan vi åpner restaurantene - å kle dem på en måte som gjør at folk føler at buzzen fortsatt er tilstede, sier Gunewardena til CNBC. 

Gunewardena sier videre at de vurderer å la kundene bestille via smarttelefonene deres. Men de ønsker samtidig å opprettholde den menneskelige samhandlingen, siden service er et nøkkelord i deres suksess. Å sette ut et eget serveringsbord ved siden av spisebordet er noe som blir diskutert i den forbindelsen.  

mat
restaurant
coronaviruset
covid-19
Premium
Nyheter
Børs