<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
RETURNERER: Ringnes bringer tilbake både Schous-figuren og ølen.  Foto: Ringnes

Schous gjør comeback

Han var gallionsfigur for et av Oslos eldste bryggerier og influencer for det gode liv på 1960-tallet. Nå returnerer Schous-mannen til butikkene.

Publisert 2. mars 2021 kl. 21.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 370 ord

Etter å ha vært begrenset til hovedstadens tappekraner i mange år, er Schous-pilsen på vei tilbake i dagligvarebutikkene.

Det en gang så betydelige hovedstadsbryggeriet fylte et helt kvartal i bunnen av Grünerløkka, fra 1800 til bryggeriet stengte dørene i 1981.

Schous var den første bedriften i Norge som fikk bil med skiltet A1, som senere ble gitt i gave til kongen. Før alkoholreklame ble ulovlig, var Schous-mannen et eksempel på det gode liv som ble født ut av et markedsføringsstunt på 1960-tallet, da selskapets mer korpulente ølkjører ble byttet ut med en kjekk, sunn og yngre kar. 

KJEKKAS: Den staute ølkjøreren har siden 1960-tallet representert Schous bryggeri utad, selv etter at de stengte dørene i 1981. Foto: Ringnes

Økende interesse

I Schous gamle bryggerilokaler er det ikke lenger mye som handler om øl. Schouskvartalet, hvor bryggeriet lå, er i dag totalforvandlet til et sted for kultur, restauranter og treningssentre. Alt som er igjen av bryggeriets 180 år lange historie er baren Schouskjelleren – og for de mer oppmerksomme – nevnte kjekkas som fortsatt troner over bryggeriets tidligere inngangsparti.

Men interessen for ølet har bare økt, og karen som i 1960-årene forbandt øl og det gode liv, gjør nå comeback i butikkene når Schous igjen blir å få kjøpt i dagligvarekjedene. I første omgang på Østlandet.

– Interessen for Schous har gradvis økt med årene, og ølet har økt fra 5 til 200 utsalgssteder, sier Karoline Underthun, sjef for produktutvikling i Ringnes, som står bak den reinkarnerte pilsen.

Schous-pilsen

 

Nordisk pilsnerøl med Saaz-humle fra Tsjekkia

Fruktig smak, moderat bitter og med balanse mellom humle og malt

Aromaen er preget av gjærfruktighet og humle med toner av blomster og gress

Det gjør at Ringnes nå utvider tilbudet fra uteliv til butikk, og den klassiske Schous-pilsen blir å finne i kjøleskapet.

Underthun sier oppskriften på Schous' suksess er forsvinnende enkel: Det er lyst, enkelt øl som mange liker. Og den er brygget på barnebarnet av gjæren som en gang la grunnlaget for originalen.

– Det er en god pils, den er ren i smaken og enkel. Vi selger til hvermannsen og da treffer du de fleste. Skummende frisk og riktig balansert, sier hun.