Andreas Malo Dyb, gründer i Kastel, tror nordmenn har lettere for å forsvare å bruke mer penger på klær og sko dersom de har en praktisk funksjon. Foto: Brian Cliff Olguin

Selger Tesla-eiernes favorittsko

Skogründer Andreas Malo Dyb har gamblet på hybriden praktisk kul. I fjor mer enn doblet han omsetningen til 13 millioner kroner.

«Glem fransk couture. I allværsjakkelandet Norge trumfer komfort og praktisk sans det meste. Gjentatte forsøk har vært gjort på å skape klær eller sko basert på «norske» verdier. De fleste slår aldri gjennom eller feiler underveis.

Det kan imidlertid virke som Andreas Malo Dyb kan ha truffet den blink med sneakermerket Kastel.

Åpnet egen butikk

– Det er kanskje barn som er mest interessert i å trykke, men forhåpentligvis legger de voksne bedre merke til oss, sier Malo Dyb.

Han har bare så vidt rukket å rive av tapen på døren til sin nyåpnede butikk ved Riddervolds plass i Oslo. En hvit håndflate med «press here» i vinduet utløser et regnskyll over utstillingsmodellene i vinduet.

Det er mest en gimmick som skal vekke interesse blant forbipasserende, men fanger samtidig essensen i gründerens skomerke. Malo Dyb og Kastel lager sneakers som tåler en regnskyll tilpasset et vått, nordisk klima uten at det skal gå på bekostning av utseendet.

– Jeg tror de fleste nordmenn har litt problemer med å bruke store summer på klær eller sko, men det er en slags unnskyldning hvis du kan si at det du har kjøpt også er praktisk, sier han.

Gründeren har satt opp et interaktivt vindu i butikken ved Riddervolds plass for å tiltrekke seg mer oppmerksomhet. Foto: Brian Cliff Olguin

Han er kommet langt siden sist Finansavisen møtte ham for to år siden. Den gang hadde han overtatt containertårnet på Tjuvholmen som provisorisk showrom for sommeren. Den gang hadde han lagt bak seg 2016 og en omsetning på 2,2 ­millioner kroner.

Salget har tatt av for gründeren, som økte omsetningen med fra 5,7 millioner kroner i 2017 til 13 millioner kroner i fjor. Resultatet etter skatt var på 2,5 millioner, uten markedsføringskroner, uten å være inne hos de store kjedene og med krisen i detaljhandelen som bakteppe.

– Fjoråret var fantastisk, og veksten har bare ­forsatt i det som har vært en ekstremt krevende ­periode. Jeg er ydmyk og føler meg heldig, i og med at langt fra alle får oppleve suksessen vi har hatt, sier han.

Udefinerbart

Malo Dyb erkjenner at det er vanskelig å lykkes i bransjen han har investert de seneste syv årene av sitt liv. Spesielt fordi skoene han lager er vanskelige å definere. Skoene koster fra 1.000 kroner og oppover og er en hybrid mellom praktisk og cool, og det finnes utallige konkurrenter som gjør enten det ene eller andre. Andre, som Swims og Ecco, opererer delvis i samme gate.

Malo Dyb har tatt med seg erfaring fra tidligere stillinger i Viking og Alfa, men han er først og fremst sneakerentusiast.

Årsaken til han startet opp var foruten ønsket om å starte for seg selv, en irritasjon over at sneakers stort sett var enten kule eller praktiske. Aldri begge deler.

Kundene kjører Tesla

Sneakertrenden tatt verden med storm, men han forteller at Kastel ikke er sammenlignbart med sneakerhodenes jakt på det aller siste. I stedet har han satset på Tesla-kjørende Nordmenn med Apple Watch og et ønske om å være tørr på bena.

« Det å gå fra outdoor til street fashion er ­ekstremt vanskelig. Vi startet med street fashion og har siden gått til outdoor. Jeg tror det er enk­lere å gå denne veien »
Andreas Malo Dyb, gründer, Kastel

Han har forsøkt seg i de større kjedene, men aldri helt slått gjennom.

– Vi kom inn i en av de større kjedene og tenkte at nå var det gjort. Det viste seg at vi solgte knapt et eneste par, mens vi var utsolgt alle andre steder. Får du ikke nok synlighet, drukner i mengden, sier han.

Tøff konkurranse

«Alle andre steder» er resten av Norge, hvor Kastel i dag gjør majoriteten av businessen. Mindre mote– og skobutikker over hele landet driftet av ildsjeler og hvor kundenes behov for praktikalitet er større.

Samtidig har nærmest «alle» hoppet på sneakertrenden, inkludert tradisjonelle engelske skomakere som Church’s og fjellstøvelprodusenter.

Balansegangen å kombinere trendy sneaker­elementer med noe du kan gå i fjellet med, mener han imidlertid er lettere sagt enn gjort.

– Det å gå fra outdoor til street fashion er ­ekstremt vanskelig. Vi startet med street fashion og har siden gått til outdoor. Jeg tror det er enk­lere å gå denne veien, sier han.

Malo Dyb har tidligere jobbet som designer i fjellstøvelprodusentene Viking og Alfa, men er først og fremst sneakerentusiast. Foto: Brian Cliff Olguin

Kastel har gått fra å være et altoppslukende hobbyprosjekt til to fulltidsansatte og egen butikk. Det koster, men han føler samtidig at han ikke tar all verdens med risiko.

– Med prisene på butikklokaler i dag, var det nesten rimeligere enn å leie rene kontorlokaler. Vi kan bruke det til begge deler, eller en av delene om vi vil, sier han.

Ett steg av gangen

Malo Dyb vil bli stor ved å tenke smått og ­fokusere kun på markedene hvor skoene gir mening å bruke. Tilbud om å selge til Mexico og USA ble avslått. I stedet satser han i første omgang han på kalde og våte land i Norden, Island og Canada.

– Det vil aldri bli utrendy å være komfortabel og tørr på beina, sier han.

Men utenlandssatsingen ligger fortsatt litt frem i tid. Aller først må han få regnskyllet i vinduet til å virke som det skal.

Les også