Tufte Wear lager bærekraftige og komfortable klær, blant annet i bambus. Daglig leder Per Øyvind Jacobsen (blå jakke) og Olav Tufte (grønn jakke) Foto: Eivind Yggeseth

OL-klare Olaf Tufte har solgt 1,25 millioner boksershorts

Olaf Tufte og Per Øyvind Jacobsen har for lengst bikket en million boksershorts i Norge. Nå satser de på Kina.

Saken sto første gang på trykk i Premium i påsken, men er oppdatert 14. september.


– Legg merke til at alle snakker om bærekraft nå. Noen av oss begynte med dette for lenge siden, sier Olaf Tufte, mens hans står til midt opp på leggen i gammel snø. Det er fremdeles vår 2019 og roeren lader egentlig opp til kvalifisering mot OL.

Tufte er en mann av få ord. Og dertil mer handling. Her skal det ikke prates i munnen på noen. Det skal ikke stresses med noe. Det skjer i Tuftes tempo. Å beskylde Olaf Tufte for å ha bondens temperament og sinnelag blir ingen straffet for.

Tufte Wear lager bærekraftige og komfortable klær, blant annet i bambus. Daglig leder Per Øyvind Jacobsen (blå jakke) og Olav Tufte (grønn jakke) Foto: Eivind Yggeseth

– Jeg likte dette, så det var en bra løsning å satse på, sier han. Uten å si noe mer uoppfordret.

Sammen med Per Øyvind Jacobsen har han bygget opp Tufte Wear. De eier cirka en halvpart hver, og har pushet bambus siden 2012. Bærekraft er et noe loslitt uttrykk med årene, men for Tufte og Jacobsen er det sentralt i satsningen deres. Det de lager skal være miljøvennlig, det skal tåle hard bruk og det skal leve lenge.

– Alle snakker om bærekraft nå, og mener mye rart. Men vi så denne muligheten for lenge siden og har sett at dette kommer stadig mer. Det er mer enn bare prat, sier Tufte.

Tufte Wear lager bærekraftige og komfortable klær, blant annet i bambus. Daglig leder Per øyvind Jacobsen (blå jakke) og Olav Tufte (grønn jakke) Foto: Eivind Yggeseth

Blant annet har de kuttet ut all plastemballasje, som for det lille selskapet sparer inn 14 tonn plast i året. Og de har vært med å utvikle både 100 prosent resirkulerbar bomull, og en bambuslyocell som gjør at du kan omforedle bambus uten giftige kjemikalier og utslipp.

Det har resultert i over en million solgte boksershorts med bondens navn, bare i Norge. Bare siden Tufte snakket med Finansavisen Premium før påske har de solgt 100.000 boksere.

Siden 2014 har de omsatt klær for over en kvart milliard kroner, og det er før 2019 er regnet med, som ligger an til å bli svært godt.

Tufte Wear lager bærekraftige og komfortable klær, blant annet i bambus. Daglig leder Per Øyvind Jacobsen (blå jakke) og Olav Tufte (grønn jakke) Foto: Eivind Yggeseth

Over tid er kleskolleksjonen vesentlig utvidet, og denne våren har de laget en utvidet kolleksjon for kvinner og barn.

Så langt er nordmenn mer enn villig til å trekke i turbukser med roerens navn.

Det er Jacobsen som holder i Tufte-klærne til daglig. Han med navnet satser mot OL i 2020 i Japan.

– Olaf er med så mye han kan og med på de viktige tingene. Men han er 42 år så nå må han prioritere treningen enda hardere. Jeg roper at det kommer en del sultne 20 åringer bak han. Men om han kommer seg i en båt skal man ikke avskrive han gamle, stri gubben der.

Men OL er bra for businessen og. Særlig for en duo som satser på kommersielt i Kina.

– I Kina er det et ekstra sug i forbindelse med OL i Beijing i 2022. Kineserne har et uttalt at de skal ha 300 millioner til å leve et aktivt liv. Det er et ambisiøst mål, men det åpner opp en kjempemulighet. Olaf er en av få nordmenn som har vunnet en OL-medalje i Kina. Det gir en helt annen kredibilitet. Og så skaper det interesse blant kineserne, sier Jacobsen.

Tufte Wear lager bærekraftige og komfortable klær, blant annet i bambus. Daglig leder Per øyvind Jacobsen (blå jakke) og Olav Tufte (grønn jakke) Foto: Eivind Yggeseth

Tufte Wear har også fått i stand en avtale med Kinas sjette rikeste familie. Det åpner noen helt nye muligheter.

– Kina lå langt bak i miljøspørsmålet lenge. Og de er langt fra ledende, men legg merke til tempoet deres nå. De verdsetter bærekrafthistorien vår mer enn de gjør her hjemme. Her handler det fremdeles mest om pris. Kina vil ha det miljøvennlige.

Samtidig er det ingen garantier for å lykkes i Kina.

– Man skal være temmelig ydmyk i et så stort marked. Mulighetene er enorme men fallgruvene er likedan. Så i første omgang handler det om å være lønnsomme. Målsetningen er at Kina skal være vårt største eksportmarked. Vi skal bli et av de norske selskapene som lykkes i Kina, sier Jacobsen, og legger til:

– Det hjelper også å fortelle at Olaf er både gullvinner fra OL i Beijing og bonde. De liker historien hans der. Det er noe mer eksotisk over en norsk suksessfull bonde i Kina enn det er her.

Les også